کد خبر 26556
۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
پلتفرم چیست؟

پرشین خودرو: این روزها نامش را بیشتر از هر زمان دیگری می‌شنویم؛ پلت‌فرم. منهای بحث سخت‌افزاری این ماهیت نرم‌افزاری پلت‌فرم است که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اهمیتی فراموش‌شده که اخیراً قدری بیشتر دغدغه مسئولین شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، حتماً بارها پیش آمده که حین خواند یک خبر یا مطلب خودرویی، با این جمله روبه‌رو شده باشید: این خودرو بر اساس آن خودرو ساخته شده است. یا اینکه این خودرو روی پلت‌فرم آن خودرو طراحی شده است. بهترین مثالش پژو 405 است. خودرویی فرانسوی که ایرا‌ن‌خودرو انواع و اقسام مدل‌ها را روی آن پیاده‌سازی کرد.  

به زبان فنی Platform شامل مجموعه‌ای است شاسی‌، قوای محرکه، انتقال قدرت و جعبه‌دنده. در حقیقت هرچیزی که دیده نمی‌شود. دقت داشته باشید که بین بدنه و شاسی تفاوت بسیاری وجود دارد.

با طراحی یک پلت‌فرم خوب است که غول‌های خودروسازی مدل‌های موفقی را شکل می‌دهند. در واقع پلت‌فرم حکم فونداسیون ساختمانی را دارد که هم می‌شود آن را آپارتمان ساخت هم برج.

این داستان گاه آنقدر اهمیت پیدا می‌کند که شرکت‌ها برای طراحی یک پلت‌فرم هزینه‌های میلیون دلاری می‌کنند. نگاهی هوشمندانه به آینده که بعدها برایشان سودهای میلیارد دلاری دارد.

در ایران

بحث پلت‌فرم در ایران بیش و پیش از آنکه صنعت خودروسازی مایل باشد، شکل گرفته است. پژو 405 و کیا پراید به عنوان دو پلت‌فرم قدیمی، مبانی اصلی خودروسازی کشور را تشکیل داده است.  

مونتاژکاری کورکورانه روی این پلت‌فرم‌ها، 30 سال است که دانش خاصی را به وجود نیاورده است. دانشی که نباشد، پیشرفتی نیست. پیشرفت که نباشد، رونق نیست. رونق نباشد، پول نیست و اگر پول نباشد (که نیست) همه می‌بینیم که چه می‌شود.

چه کسی حاضر است از این پلت‌فرم‌های حاضر و آماده دل بکند؟ تولیدشان نه هزینه خاصی می‌خواهد و نه ابزار خاصی.

با همان قطعات 10 سال پیش می‌شود خودرویی ساخت که 10 سال دیگر هم کار کند.

پروژه تاسیس سایت‌های مختلف خودروسازی در بلاروس، سوریه، عراق، اوکراین و غیره که البته هیچ آورده‌ای به همراه نداشت، می‌توانست به یک سرمایه‌گذاری درازمدت به منظور طراحی یک پلت‌فرم ملی شود. واژه‌ای که این روزها دیگر بیش از اندازه دارد لوث می‌شود.

چینی‌ها گُله به گُله می‌آیند.بی‌شک تا سه چهار سال دیگر تهران می‌شود شانگهای. همین چینی‌هایی که مایه تمسخر بسیاری هستند، روی پلت‌فرم‌های دقیق و حساب‌شده‌ای تولید می‌شوند.

همین است که دنیا را گرفته‌اند.

به گزارش بازار خبر، خودروساز می‌گوید پولی برای خرج‌های روزمره‌ای ندارد. اساساً خودرویی ندارد که بفروشد و پولی داشته باشد. ولی دولت این را هم در نظر نمی‌گیرد که به لطف همین پلت‌فرم‌های قدیمی است که روزانه هزاران لیتر سوخت بی‌رویه مصرف می‌شود و میلیون‌ها متر مکعب گاز آلاینده تولید می‌شود.

دولتی که مایل نیست برای طراحی پلت‌فرم از جیب مایه بگذارد و کمی از خارجی‌های کاربلد کمک بگیرد، مجبور است در جایی دیگر دست در جیب کند و هزینه بیمه بیماران قلبی، مصدومان حوادث جاده‌ای و واردات بنزین را بپردازد.

گزینه دیگری پیش رو نداریم. یا تا ابد پراید 111 و 131 و 141 و سمند LX‌ و SE یا واردات بی‌محدودیت، یا استفاده از قطعات چینی، یا طراحی پلت‌فرم. هرچقدر هم که هزینه‌اش باشد راه آخر بهتر و حداقل اینکه عقلانی‌تر است.

مثال عینی

این همه گفتیم پلت‌فرم چیز خوبی است، تا به عینه نبینیم باور نمی‌کنیم. پلت‌فرم‌هایی ناآشنا که رویشان خودروهایی آشنا طراحی شده‌‌اند. این خودروها مثال نیستند، واقعیتند. برای تولیدکنندگانشان هزاران هزار دلار پول آورده‌اند.

کرایسلر

کمپانی آمریکایی کرایسلر در مجموع 54 نوع پلت‌فرم مختلف برای 161 خودروی خود طراحی کرده بود. خودروهایی که به سه گروه اصلی RWD (محور متحرک عقب)، FWD (محور متحرک جلو) و تراک تقسیم بندی کرده است. کرایسلر غیر از برند خود، مالک برندهایی چون جیپ، دوج و پلایموث نیز بود. به نظر می‌رسد معروف‌ترین زیرساخت خودروهای این شرکت B Platform باشد. پلت‌فرمی که روی آن 14 خودروی مختلف ساخته شد.

فیات

شرکتی که به نظر نمی‌رسد تا این اندازه بزرگ باشد. یک خودروساز ایتالیایی که اغلب نمی‌دانند مالکیت برندهای فراری، آلفارومئو و مازراتی را نیز بر عهده دارد. فیات در مجموع 8 نوع پلت‌فرم داشته و دارد. مدل‌هایی که بخشی از آن مستقل و بخش دیگری با همکاری شرکت‌هایی چون جنرال‌مورز و کرایسلر آمریکا، لانچیای انگلیس، ساب سوئد، سیتروئن و پژوی فرانسه بوده است. 49 خودروی مختلف روی همین زیرساخت تولید شده است. مشهورترین بستر این خودروساز C Platform است که روی آن خودروهایی آشنایی چون آلفارومئو‌های جولیا و جولیتا، دوج دارت، فیات ویاجیو، کرایسلر 200 و به طرز شگفت‌آوری شاسی‌بلند جیپ چیروکی نیز پیاده‌سازی شده است. سال 2006 اُپل کورسا D نیز با همین پلت‌فرم روی کار آمده بود.

جنرال موتورز

رکورددار تعداد پلت‌فرم طراحی شده در اختیار این غول خودروسازی دنیا است. شرکتی که از یک سو رکورد تعداد زیرمجموعه‌ها را نیز دارد. جی‌ام در کل 88 پلت‌فرم و بیش از 250 خودروی مختلف را در طول تاریخ خودروسازی‌اش معرفی کرده است. ساختارهایی که با خودروسازان آمریکایی، ژاپنی و حتی کره‌ای مشترک بوده است.

هیوندای-کیا

این همه خودرویی که شرکای معروف کره جنوبی می‌سازند تنها روی 11 پلت‌فرم طراحی شده است. خودروهایی که تعدادشان به 50 مدل رسیده است. تقریباً همه محصولات هیوندای و کیا مشهور و معروف هستند ولی شاید از این بین بتوان به ساختار Y5 این شرکت‌ها اشاره کرد که بر اساس آن خودروهایی بنامی چون سانتافه، گرنجور، وراکروز، اپتیما، کارنز و سورنتو ساخته شده است.

فورد

آبی چشم‌گیر دیترویت. فورد موتورز با 47 پلت‌فرم مختلف که روی آن 167 خودروی مختلف ساخته شده به شدت رقیب دیرینه‌اش جنرال موتورز را تعقیب می‌کند. البته باید این را در نظر گرفت که فورد مالک فعلی برند لینکلن و مالک پیشین ولوو نیز بوده است. هم‌چنین در دوره‌ای با جگوار انگلیس و مزدای ژاپن نیز همکاری می‌کرد.

نیسان  

یکی از سخت‌کوش‌ترین برندهای خودروسازی ژاپن و کل دنیا، همین نیسان است که این همه محصول را روی 8 پلت‌فرم طراحی و تولید کرده است. 109 خودرو حاصل همین تعداد پلت‌فرم بوده است. نیسان که اکنون با رنوی فرانسه روی پلت‌فرم‌های مشترک کار می‌کند در زیرمجموعه‌ خود برند مشهوری چون اینفینیتی را نیز قرار داده است. در دوره‌ای بسیار کوتاه نیسان ژاپن با هم‌وطن خود سوزوکی نیز روی ساخت شاسی‌بلندهای سایز متوسط جمع و جور کار می‌کرد.

تویوتا

دومین خودروساز دنیا با 26 پلت‌فرم با 335 نوع مدل، رکورددار تعداد خودروی ساخته شده در جهان است. تویوتا به دلیل کارخانه‌های بسیاری که در سرتاسر دنیا دارد، تولید وحشتناکی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر برند تویوتا، برندهایی چون لکسوس و دایهاستو نیز از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شوند. تقریباً کار غیر ممکنی است که بخواهیم آمار فروش هر یک از پلت‌فرم‌ها را بررسی کنیم.

میتسوبیشی

تنها 3 پلت‌فرم و این همه شکوه؟ میتسو یکی از باکیفیت‌ترین و مورد اطمینان‌ترین خودروسازان دنیا و ژاپن است که با همین تعداد زیرساخت توانسته 22 نوع خودروی مختلف را راهی بازارهای جهانی کند و بیش از پیش‌بینی‌هایش بازخورد عالی دریافت کند. شاید کمتر کسی بداند که این برند ژاپنی با دوج و جیپ آمریکایی نیز همکاری‌هایی داشته و دارد. هم‌چنین با اروپایی‌هایی مثل فیات ایتالیا و پژو و سیتروئن فرانسه نیز روی پروژه‌های مشترکی کار می‌کرده است. پروتون یکی از آخرین دستاوردهای میتسوبیشی برای عرضه پلت‌فرم‌های خیره‌کننده‌اش بوده است.

فولکس‌واگن

بزرگ‌ترین خودروساز آلمان و اروپا در حال فتح دنیا با همان 29 پلت‌فرم خود است. فولکس‌واگن مالکیت برندهایی چون آئودی، بوگاتی، لامبورگینی، سئات، اشکودا، بنتلی و این اواخر پورشه را دارد. پس مشاهده می‌شود که در حال صحبت درباره یک خودروساز سطح عالی هستیم. 103 خودروی استثنایی و باکیفیت روی همین تعداد زیرساخت طراحی و تولید شده‌اند.

کد خبر 26556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha