کد خبر 27582
۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
لابی خودروسازان برای گسترش سرطان

پرشین خودرو: مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: فشار و لابی خودروسازان باعث شد که مصوبه استفاده از یورو3 در سال‌های 89 و 90 را پاک کردند.

به گزارش «پرشین خودرو»، یوسف رشیدی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص آلایندگی خودروهای داخلی گفت:خودرویی نداریم که آلایندگی اش صفر باشد منتها باید این آلایندگی در حد استاندارد باشد. بنابراین مهم‌ترین اصل این است که به سمت استانداردها حرکت کنیم. قرار بود که طبق مصوباتی که از قبل وجود داشت در سال‌های 89 و 90 به سمت استاندارد یورو3 در خودروها حرکت کنیم و از سال 91 از استاندارد یورو4 استفاده کنیم. وی افزود: فشار و لابی خودروسازها باعث شد که مصوبه استفاده از یورو3 در سال‌های 89 و 90 را پاک کردند و خودروسازان گفتند ما در سال 91 مستقیم از استاندارد یورو4 استفاده می‌کنیم. هنوز هیچ خبری هم از تحریم نبود. در مصوبه جدید کاهش آلودگی شهرهای بزرگ این مصوبه را هم تغییر دادند و مهلت را به ابتدای سال 92 رساندند. در سال 92 هم لابی کردند و 6 ماه اجرا را در ابتدا عقب انداختند و بعد هم من متوجه شدم که دوباره مصوبه گرفته‌اند که تا آخر امسال اجرای استاندارد یورو4 را به تعویق بیندازند. مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص خطر بیکاری کارگران صنعت خودروسازی اظهار کرد: نه اتفاقا با رعایت استاندارد فرصت‌های کاری زیادی هم ایجاد می‌شود. رعایت استاندارد به این معناست که باید سیستم‌هایی در ماشین‌ها نصب شود و نصب آنها ایجاد شغل می‌کند. خیلی ربطی به مشکل کار ندارد. وی در خصوص اینکه آیا توان این اصلاحات در خودروسازی ما وجود دارد گفت: ما خیلی کار خاصی قرار نیست بکنیم. سیستم‌ها را وارد و مونتاژ و بعد عرضه می‌کنیم‌. کار ویژه‌ای انجام نمی‌شود. رشیدی گفت: این استاندارد هم برای سوخت است و هم برای خودرو. ولی اینکه خودروسازها می‌گویند سوخت یورو4 عرضه نمی‌شود و ما خودرو تولید نمی‌کنیم، بهانه است. ما خودروهای گرانقیمت وارداتی بنز و پورشه را در خیابان‌ها می‌بینیم که با همین سوخت‌هایی که عرضه می‌شود، کار می‌کنند. استاندارد این خودروها از یورو 4 هم بالاتر است. هیچ اتفاقی هم برای آنها نمی‌افتد. وی در پایان افزود: ما کلا به اینکه در جایی ساکن باشیم و راکد بمانیم علاقه داریم. یادتان هست که پیکان را چند سال تولید کردیم. هنوز خودروهای خاور و اتوبوس‌های 921 که تکنولوژی آن‌ها متعلق به 60 سال پیش است درحال تولیدند. هیچ جای دنیا این خودروهای دیزلی که در ایران تولید می‌کنند، تولید نمی‌شود.
کد خبر 27582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عجب جمله اي ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    1 0
    " خودروهاي گرانقيمت وارداتي بنز و پورشه را در خيابانها مي بينيم كه با همين سوختهايي كه عرضه مي شود كار مي كنند" مگه قرار بود كار نكنند. وقتي چنين شخصي مسئول كنترل كيفيت هواي تهران هست كه از الفباي آلايندگي خودروها بي اطلاع است بايد وضع هواي تهران اين باشد . آيا همين خودروها را بعد از 50000 كيلومتر كه يك چهارم عمر كاتاليست مي باشد رو تست كرده اند كه با اين بنزين چه بلايي سر كاتاليست آنها آمده است . علت هواي تهران ، بنزين و خودرو نيست موضوع بی اطلاعی مسئولين هست .