۳میلیون خودرو فرسوده عامل آلودگی‌ هوا هستند

پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می کند، گفت: دولت باید برای جلوگیری از افزایش حجم آلایندگی هوا ضمن توزیع سوخت یورو۴ تدابیری را برای خروج خودروهای فرسوده انجام دهد.

به گزارش «پرشین خودرو»، احمد نعمت‌بخش در واکنش به اظهارات اخیر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که خودروسازان و سوخت خودروها را عامل آلودگی هوای تهران معرفی کرده بود، با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 3 میلیون خودروی کاربراتوری و فرسوده در کشور وجود دارد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده معادل 20 تا 30 برابر حجم آلایندگی هوا به واسطه تردد این خودروها در سطح شهر است. وی با اشاره به اینکه سه میلیون خودروی فرسوده در کشور معادل 60 تا 90 میلیون خودروی یورو 2 در آلایندگی هوای تهران دخیل هستند، گفت: بیشترین آلایندگی مربوط به خودروهای فرسوده و کاربراتوری است که در این مسیر باید دولت همانند کشورهای توسعه یافته با ارائه تسهیلاتی مردم را تشویق به تعویض خودروهای فرسوده خود کند. دبیر انجمن خودروسازان ایران اضافه کرد: ما معتقدیم خروج خودروهای فرسوده باید در کشور با سرعت بیشتری همراه شود البته در این مسیر باید بودجه‌ای را نیز برای تأسیس مراکز معانی فنی قرار دهیم چرا که در حال حاضر متأسفانه فقط در کلان شهر تهران مراکز معاینه فنی وجود دارد و در سایر استان‌ها چنین مراکزی پیش‌بینی نشده است. به گزارش تسنیم، نعمت‌بخش با بیان این مطلب در سالهای گذشته مصوباتی برای تسریع در خروج خودروهای فرسوده از سطح کشور داشته ایم، اظهار داشت: در کنار این امر خودروسازان نیز براساس آخرین مصوبه دولت باید تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 وارد بازار کنند اما باید بگویم به دلیل عدم توزیع سراسری سوخت چنین چیزی هنوز میسر نشده است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون خودروسازان 30 درصد محصولات خود را با استاندارد یورو 4 تولید می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر خودروهایی همانند تیبا،‌ تینا ، مگان، ال 90، 206 ، با سوخت یورو 4 و خودروهایی همانند پژو پارس، سمند با سوخت یورو 2 و یورو 4 تولید می‌شود البته در خودروهای پرتیراژ نیز هنوز تصمیم نهایی در رابطه با تولید آنها با سوخت یورو 4 صورت نگرفته است. نعمت بخش از تلاش خودروسازان از تولید خودروهای با کیفیت و البته سوخت یورو4 یاد کرد و اظهار داشت: ما در ازای تولید خودروهای یورو 4 هزینه بیشتری از مشتری دریافت می‌کنیم به همین منظور تولید خودرو یورو4 برای ما منفعت دارد. اما زمانی که سوخت سراسری در کل کشور وجود نداشته باشد مردم با خرید این خودروها با مشکلات زیادی همراه خواهند شد. وی از نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای یورو 4 در کشور اشاره کرد و گفت: دولت در کنار توزیع سوخت سراسری باید زیرساخت‌های لازم را نیز از جمله استقرار مراکز معاینه فنی در کل کشور انجام دهد.
کد خبر 28373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    2 0
    جناب نعمت بخش،عامل آلودگی به جز خودروهای فرسوده سنی مورد نظر شما، خودروهای فرسوده فنی تولیدی شرکتهای داخلی هستن که پرمصرف و بدسوز هستن...