4 پیشنهاد جالب برای تعرفه واردات خودرو

پرشین خودرو: عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز, واردات خودروهای زیر 2500سی سی با تعرفه 20درصد مناسب خواهد بود.

موید حسینی صدر در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب از چهار پیشنهاد در خصوص تعرفه واردات خودرو خبر داد و گفت: «عرضه نشدن ارز دولتی برای خودروهای وارداتی», «برداشتن انحصار واردات »,«آزادسازی واردات خودرو توسط اشخاص» و «رفع محدودیت واردات خودروهای کارکرده کمتر از سه سال» از جمله راهکارهایی است که می تواند فضای انحصاری بازار را برطرف کند. وی با بیان اینکه اهداف قانون ارتقای کیفیت خودرو توسط خودروسازان محقق نشده است, افزود: حداقل انتظارات این است که خودروسازان داخلی با هدف رقابت پذیری در بازارهای داخلی و بین المللی این قانون را با جدیت پیگیری کنند تا مجلس نیز بتواند قوانین حمایتی بیشتری را از آنها و مصرف کنندگان تدوین کند. وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار داخلی چه باید کرد؟ افزود: باید شرایطی فراهم کرد تا بخش خصوصی بتواند در این بازار فعالیت داشته باشد و سهام خودروسازان نیز از حالت دولتی و شبه دولتی خارج شود. وی گفت: حمایت از سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو و قطعه سازی علاوه بر رفع انحصار زمینه جهش این صنعت و رقابت پذیری در کلاس جهانی را فراهم می کند. این در حالی است که پیش از این رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه واردات خودرو فعلا هیچ تغییری نمی‌کند. به گزارش «پرشین خودرو»، ولی‌الله افخمی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از بررسی تغییر تعرفه خودرو و احتمال تغییر آن خبر داده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ‌گونه بررسی در خصوص تغییر تعرفه خودرو انجام نمی‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال آینده نیز به همین منوال خواهد بود، گفت: برای سال آینده هم تصمیمی برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و فعلا به همین شکل خواهد بود. معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که پس احتمال تغییر تعرفه خودرو منتفی است به فارس گفت: تا این لحظه هیچ برنامه‌ای نداریم ممکن است در آینده هر اتفاقی بیفتد. در همین حال پیش از این برخی از خبرگزاری ها اعلام کرده بودند، وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگروهی خواسته میزان تعرفه واردات خودرو برای سال‌ آینده را بررسی کنند. هم‌اکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی معادل 45 درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از 2500 سی‌سی معادل 90 درصد است. براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهادی مبنی بر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارائه شده است. در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند به‌گونه‌ای که به عنوان مثال تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2000 سی‌سی بیشتر از خودروهای با حجم موتور کمتر از 2000 سی‌سی باشد. علاوه بر آن در این جلسه عنوان شده که هم‌اکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد به‌گونه‌ای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلی‌سازی خودروها را کمتر می‌کند. براساس اخبار به دست آمده در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارائه کنند تا درباره میزان تعرفه‌ها برای سال آینده تصمیم‌گیری شود.
کد خبر 28816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    12 0
    يطوري قوانين وضع ميشه واردات هم ميشه توليدات چيني بنجل....وزير كه امده يه انقلاب تو قوانين صنعتي ايجاد كنه كه اخرش سالي يك ميليون پرايد و 405 توليد كنيم تازه در ان شرايطم يادمه خودروسازا ميگفتن شرايط خاص و خرابه
  • = ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    9 1
    این 4 پیشنهاد را اجرا کنند.
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    10 1
    پیشنهادات عالی هستند.
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    من نمي فهمم مشكل مسولين با حجم موتور بالا چيه؟ وقتي كه موتور هاي روز دنيا با حجم هاي 2000 يا 2500 سيسي به بالا از ماشين هاي توليد داخل كمتر بنزين مصرف ميكنند و الايندگي كمتري دارند. اگه الايندگي به حجم موتور ارتباط داره بگيد تا ما هم بدونيم.
  • بهنام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 0
    لطفا بگید مجلس کی و با کدام قانون از مصرف کننده حمایت کرده ؟