کد خبر 28823
۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
محصولاتی که با زیان تولید می‌شوند

پرشین خودرو: در شرایطی که هنوز تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشده و بازار نیز در رکود به سر می‌برد، مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید هیچ کدام از محصولات این شرکت سودده نیستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، هاشم یکه زارع در پاسخ به این پرسش که برنامه ایران خودرو برای قیمت‌گذاری محصولاتش چیست، تاکید می‌کند: ما طبق سیاست‌های وزارت «صنعت، معدن و تجارت» پیش می‌رویم، هر چند در حال حاضر بیشتر محصولاتمان در حاشیه زیان قرار دارند. وی می‌گوید که ایران خودرو در حال حاضر هیچ محصول سوددهی ندارد و حتی پژو 405 و پژو پارس (دو محصول پرتیراژ ایران خودرو) هم دیگر سودده به حساب نمی‌آیند. مدیرعامل ایران خودرو همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود خودروسازان از ارز مبادله‌ای و حتی مرجع استفاده کرده‌اند، تاکید می‌کند: تا جایی که من مطلع هستم، ایران خودرو در 6 ماه ابتدایی امسال، 99 درصد نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تامین کرده و باید آمار سال گذشته را نیز مورد بررسی قرار بدهیم تا مشخص شود در سال 91 از کجا ارز تهیه شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، اظهارات یکه زارع در شرایطی است که چندی پیش جمشید پژویان رییس پیشین شورای رقابت بدون ذکر جزییاتی در مورد چگونگی استفاده خودروسازان از ارز مصرفی تاکید کرده بود: خودروسازان نه تنها از ارز آزاد استفاده نکرده‌اند؛ بلکه ارز مرجع نیز به آنها تعلق گرفته است. شورای رقابت قرار بود قیمت خودرو را بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه کند، اما وقتی به این نتیجه رسید که خودروسازان ارز مرجع هم گرفته‌اند، منصرف شد و قیمت خودرو بلاتکلیف ماند. در حال حاضر نیز پژویان از شورای رقابت رفته و رییس جدید شورا نیز فعلا اظهارنظر خاصی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو نکرده است. باید دید مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور می‌توانند رییس جدید و تازه نفس شورای رقابت را بابت افزایش قیمت خودرو مجاب کنند یا اینکه وی نیز بر خودروسازان سخت خواهد گرفت.
کد خبر 28823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    6 0
    ماشینی که ارزشش 17 میلیون بیشتر نیست با سود و همه چیز بخوای حساب کنی میشه 18.5 بعد الان دارین همون ماشینو 35-36 میلیون به مردم میندازین سود ده نیس! خدا جای حقه
  • حمیدرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 0
    باسلام خدمت سروران گرامی به نظرمن اگرآقای یکه زارع میفرمانید که سود نیس پس چراتولید می کنید در کارخونه رو ببنیدید و دنبال اشتغال زایی بهتری باشیم . تعرفه خودروهای خارجی رو هم بردارید یک سودی هم دولت بخورد و اون 30000نفری هم که نمیمیرند دعا به جون مقامات می کنند!!!
  • امین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 0
    با سلام صنعت خودروی کشور با وجود بازار بسته وانحصاری که در اختیار داشته و همچنین کمکهای 30 ساله ای که تمام دولتمردان با دست و دلبازی بیش از حد و غیر منطقی به آنها داشته متاسفانه هنوز نتوانسته مستقل و سودده شود و همچنان با الگو گرفتن از کپی کاران چینی کپی آنها را کپی می کنند و با قیمتهای نجومی به مردم بدبخت ایران انداخته و دروغهای چند ساله مسئولین این صنعت در خودکفایی صنعت خودرو هم که یک شبه به لطف کاغذ پاره های دولت قبل بر ملا شد و اوج درماندگی و پس ماندگی این صنعت مفلوک و کپی شده از کپی اصل را به مردم و مسئولین نشان داد به طوریکه با اولین نشانه های تحریم چهارچوب این صنعت در هم ریخت. و حال این سوال باقیست تا کی به مردم ایران به خاطر حمایت از این صنعت وابسته باید ظلم شود؟ تا کی مردم ایران باید منتظر ترقی این صنعت بمانند تاکه شاید بتوانند روزی خودروی استاندارد برای مردم ایران تولید کرده و آمار مرگ ومیر جوانان این مرز و بوم که عمدتا به خاطر همین خودروهای مزخرف تولید داخل بوده کاهش یابد؟ تا کی ما مردم ایران محق خواهیم بود به راحتی خودروی به روز و با کیفیتی با قیمتی منصفانه سوار شویم؟ آیا تولید خودروهای از رده خارج شده شرکتهای دیگر وبدتر از آن در روزهای اخیر مونتاژ خودروهای چینی یک افتخار محسوب می شود یا اینکه واقعا از این درجا زدن باید سرافکنده و شرمسار بود؟ مسئولین محترم کشور شما در قبال ایران ومردم ایران تعهد داشته وباید منافع مردم را به منافع عده ای چند از سرمایه داران و سرکیسه کنندگان مردم ترجیح داده و فکر اساسی برای ایجادبازار رقابتی باز برای صنعت خودرو کشور نمایید.