تعرفه واردات خودرو باید هوشمندانه شود

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تعرفه هوشمندانه‌ای را برای واردات خودرو خواستار شد و گفت: حذف تعرفه به تنهایی نمی‌تواند به بهتر شدن وضعیت صنعت خودرو کمک کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، رضا رحمانی تعرفه را ابزاری در دست دولت برای حمایت از صنعت خودرو و تولید محصولات با کیفیت دانست و افزود: باید از خودروسازان برنامه‌های منسجم و جدی درخواست کنیم و بر اساس آن تعرفه‌ها را کاهش یا افزایش دهیم. وی با بیان اینکه، در حال حاضر در یک دور تسلسل افتاده‌ایم و افزایش یا کاهش تعرفه‌ها خیلی تفاوتی نخواهد کرد، ادامه داد: صنعت خودرو، یک صنعت مادر و مهم در کشور به‌شمار می‌آید که حساسیت‌های خاص خودش را نیز دارد، بنابراین اگر تصور شود فقط تعرفه مشکل صنعت خودرو است در اشتباه هستیم، چرا که به غیر از تعرفه، ابزارها و مسائل دیگری نیز وجود دارد که کم اهمیت‌تر از تعرفه‌ها نیست. به گفته رحمانی، حمایت‌های دولت از صنعت خودرو، تامین مالی صنعت و بحث همکاری مشترک با خودروسازان خارجی از جمله موضوعاتی است که تاثیرات آنها کمتر از تعرفه‌ها نیست که باید مجموع اینها اصلاح و بازنگری شود. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، دولت باید با حذف تعرفه واردات خودرو شرایط را برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی فراهم کند، به باور آنها در شرایط فعلی به‌دلیل انحصاری بودن بازار خودرو کشور، خودروسازان انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت خودروهای تولیدی ندارند. به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حذف تعرفه‌ها را تنها شرط بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل نمی‌داند و به گفته وی، موضوعات دیگری هم وجود دارند که می‌تواند بر کیفیت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. بر اساس طرح کار گروه بررسی تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور یک هزار سی‌سی 40 درصد تعیین شده و به ازای هر 500 سی‌سی افزایش حجم موتور خودرو، تعرفه واردات 10 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور یک هزار سی‌سی 40 درصد، 1000 تا 1500 سی‌سی 50 درصد، 1500 تا 2000 سی‌سی 60 درصد، 2000 تا 2500 سی‌سی 70 درصد، 2500 تا 3000 سی‌سی 80 درصد و 3000 سی‌سی به بالا 90 درصد خواهد بود.
کد خبر 29227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ziary ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    4 0
    آقاي رضا رحماني در طي سه دهه اخير حمايت هاي بيدريغ دولت از صنايع خودرو سازي با تزريق انبوه ارز دولتي از سهم اعتبارات پروژه هاي زير ساخت بستن مرز ها و عدم ورود خودرو هاي با كيفيت دادن امتيازات متنوع معافيت هاي مختلف تسهيلات بانكي فراوان سرمايه گذاري هاي دولتي كلان در بخشهاي پيراموني خودرو سازي و اجبار مردم به استفاده از خورو هاي بي كيفيت و بدون امنيت داخلي و توليد آلاينده هاي مرگبار شهر ها و كشتار مرد و زن و كودكان در جاده هاي كشور از نتايج اين سياست هاي غلط بوده است . حال جنابعالي پس از سه دهه و نزول شديد كيفيت خودرو ها حتي نسبت به 4 سال پيش اصرار بر افزايش تعرفه واردات خودرو به بهانه حمايت از صنايع داخلي را داريد. جناب رحماني نماينده محترم مردم دفاع از حقوق موكل شما در كجاي اين استدلال است بفرماييد؟؟؟!!! لازم به ياد آوري است چين در طي كمتر از دو دهه با باز گذاشتن مرز ها خودرو ساز شده !!