این بار سرنوشت تعرفه واردات خودرو چه خواهد شد؟

پرشین خودرو: بحث دیرینه تعرفه واردات خودرو یا به تعبیری زخم دیرینه تعرفه این روزها سر باز کرده است و باز هم بارقه ای از امید در دل مصرف کنندگان مشتاق داخلی برای لوکس سواری و یا حداقل استفاده از خودروهای با کیفیت را بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، بحث کاهش تعرفه واردات خودرو زمانی مطرح شد که رییس دولت قبل خطاب به خودروسازان گفت قیمت خودروها را کیلویی چند حساب می کنید. افزایش قیمت خودروهای داخلی و در پی آن کاهش کیفیت این خودروها موجب نارضایتی برخی مصرف کنندگان از محصولات خودروسازان داخلی شد و همین دلیلی بود تا رییس جمهور دولت قبل تعرفه واردات را از 90 درصد به 45 درصد کاهش دهد و دستوری که بر اساس آن قرارشد که این تعرفه سالانه 5 درصد کاهش یابد تا پس از 5 سال به صفر برسد. بسیاری از کارشناسان با این باور که بازار خودرو ایرن بازاری انحصاری است و مشتریان چاره ای جز خرید محصولات داخلی ندارند اصرار بر کاهش تعرفه واردات خودرو داشتند تا با ورود خودروهای خارجی به بازار هم مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند و هم با ایجاد بازار رقابتی خودروسازان داخلی محصولات خود را با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت ممکن به بازار عرضه کنند. اما خودروسازان به هیچ عنوان با کاهش تعرفه واردات خودرو موافق نبودند زیرا آنها بر این باورند که بازار خودرو انحصاری نیست و بیش از 17 خودروساز در کشور وجود دارد لذا اعتقاد آنها این بود که با وجود تحریم ها و مشکلاتی که بر سر راه صنعت خودروسازی وجود دارد نباید با کاهش تعرفه واردات مشکل دیگری را به مشکلات آنها اضافه کرد. در این بین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در مصوبه گمرکی مخصوص به واردات خودرو، دولت گذشته با آغاز سال 92 تعرفه واردات از 45 درصد به 40 درصد کاهش داد اما دولت یازدهم پس از آغاز کار خود سعی در تغییر و اتخاذ تدبیر در اجرا این مبحث داشت تا هم خودروسازان متضرر نشوند و هم رقابت به بازار خودرو کشور بازگردد. حال مدتی است که باز تعرفه واردات یکی از دغدغه های دولت و فعالان صنعت خودرو شده است. چندی پیش کارگروه بررسی تعرفه‌ واردات خودرو که زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو است پیشنهاد تعرفه واردات 40 درصدی و افزایش 10 درصدی این تعرفه را به ازای هر 500 سی‌سی افزایش حجم موتور را ارائه داد که تا کنون خبری از اجرایی شدن این طرح نیست. این در حالی است که مسعود کرباسیان رئیس گمرک از بررسی طرح کاهش تعرفه واردات خودرو خبر داد و گفت: این طرح در کمیسیون ویژه ای مطرح شده است و امیدواریم طی چند روز آینده به تصویب برسد و میزان تعرفه کاهش یابد. در عین حال سید جواد تقوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز می گوید پیشنهادات مختلفی در خصوص تعرفه واردات خودرو به کمیسیون اقتصاد دولت ارایه شده که ظرف یک هفته تا 10 روز آینده در مورد آن تصمیم گیری نهایی خواهد شد. حال باید دید بالاخره تعرفه واردات خودرو کاهش می یابد و مشتریان بازار خودرو ایران به آرزوی دیرینه خودرو می رسند و یا باز خودروسازان هستند که پیروز این میدان خواهند بود و به نظر می رسد که این داستان همچنان ادامه دارد.
کد خبر 29437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    8 0
    اقا اشکال نداره خودرو داخلی میخریم ولی به شرط اینکه کمی خرج کنند مثل کشور ترکیه با شرکتهای مطرحی همچون هیوندای و رنو قرارداد تولید بسته اند و خودروی روز این شرکتها در ترکیه تولید میشه نه پراید 20 سال پیش یا 405 با پلتفرم 17 سال پیش ؛ ؛ افتخار هم میکنند که شکل چراغش رو عوض کردند و به قیمت سانتافه میفروشند
  • بهنام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    10 0
    تعرفه واردات را صفر کنند و با قیمتهای خودرو سازان داخلی هم کاری نداشته باشند تا بتوانند به هر قیمتی که دوست دارند بفروشند و این همه از ضرر و زیان به خاطر پایین بودن قیمتها ننالند .
  • - ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    8 0
    خودروسازان هستند که به اجحافشان ادامه میدهند! اگر تعرفه جدید اجرا شود تعرفه 2000سی سی میشود 70% که تقریبا دوبرابر میزان فعلی است. این کار صحیح نیست لا اقل تا 2700 سی سی تغییرش ندهند.
  • آ ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 0
    وقتی ارزانترین خودروی خارجی با 2 ایربگ + ترمز ای بی اس + کولر و دیگر حداقل استانداردها با هزینه حمل و بیمه و غیره ( بدون احتساب گمرک ) بالای 11.000 دلار قیمت دارد که با احتساب سود وارد کننده و هزینه ثبت سفارش و خرجهای داخلی بالای 45 میلیون تومان تمام میشود ...انوقت خودروسازان داخلی که رنج قیمتی پرتیراژاهایشان زیر 35 میلیون هست نگران چه هستند ؟؟!!
  • reza ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    1 0
    سلام این همه منتظر دولت جدید بودیم حالا بعضی چیزها رو که می‌شنویم ناامید میشیم اخه این همه اجحاف در حق مردم این شرکتهای مثلا خودروساز با اون خودروهای بی کیفیت و ناامن سالها از رده خارج با قیمتهای چند برابر خودروهای روز جهان کردند کم نیست حالا هم باز با روش تعرفه بیشتر فکر حمایت بیشتر از اونها واقعا که.... بخدا خون این مردم که تو این جاده ها ریخته میشه گردن این شرکتها هم هست اخه کی می‌شنویم یه ماشین روز استاندارد تصادف خونین داشته همه اخبار پراید پژو سمند و..... هست
  • پارسا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    عوارض واردات خودرو در ژاپن 8 درصد هست، برای همین هست که خودرساز پیشرفت و نوآوری را در صدر برنامه های خود قرار داده. در ایران تعرفه گمرکی 40 درصد هست، عوارض 10 تا 15 درصد. 10 درصد هم سود واردکننده. برای همین هست که خودروساز تولید خودرهای قراضه مثل کیا پراید و پژو 405، سمند، پیکان وانت و نیسان وانت را ادامه میدهد و به جای نوآوری، لابی کردن و شانتاژ خبری برای بالا نگه داشتن تعرفه را در صدر برنامه های خود قرار داده است.