قیمت خودرو کاهش نمی یابد

پرشین خودرو: هیات دولت در سفر خود به استان خوزستان اعلام کرد تعرفه واردات خودروهای خارجی در سال 93 کاهش می‌یابد.

به گزارش «پرشین خودرو»، به گفته کارشناسان صنعت خودرو کاهش تعرفه واردات، میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی رقابت ایجاد کرده و در نهایت باعث تعدیل قیمت ها می‌شود.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم هنوز به مبحث تعرفه‌های واردات خودرو در بودجه سال جاری نرسیده است.از طرفی احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید تولیدکنندگان داخلی خودرو هم علاقه ای برای کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارند. آن ها معتقدند هم اکنون هم با خارجی ها رقابت وجود دارد و دولت باید وضعیت صنعت خودرو را آزاد کند.

قرار است تعرفه واردات خودرو خارجی کاهش یابد؟
اطلاعات شما صحت ندارد،این اطلاعات را از کجا آوردید؟

در جلسه هیات دولت در خوزستان گفته شده است. عزت الله یوسفیان ملا نماینده مجلس و مسعود کرباسیان رئیس گمرک نیز از کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی خبر داده‌اند.
این تعرفه‌ها بر اساس قانون در اختیار دولت است. پایان سال دستگاه‌های اجرایی دولت مثل وزارت صنعت و معدن و تجارت،پیشنهادهای خود را در رابطه با تعرفه واردات به کمیسیون ماده یک می‌دهند.کمیسیون ماده یک هم آن ها را تصویب می‌کند. طبق اطلاعات من حداقل تعرفه ای که قرار است به تصویب دولت برسد،تعرفه 40 درصدی است. شما با هر اقتصاد دان منصفی که صحبت کنید معتقد است که تعرفه 40 درصد تعرفه بالایی نیست. دلیل آن هم این است که شرایط کسب و کار ما با اروپا و غرب قابل مقایسه نیست.
اختلاف بهره بانکی ما با غرب هم 23 یا 24 درصد است.به همین دلیل شرکت‌های خودرو ساز غرب در ازای دریافت تسهیلات بانکی،4 تا 5 درصد بهره پرداخت می‌کنند.اما در ایران نرخ بهره تسهیلات بانکی 28 درصد است.
در حال حاضر ظرفیت تولید به نصف کاهش پیدا کرده و ما نمی‌توانیم نیروهای خود را تعدیل کنیم و از ما خواسته می‌شود که کارگرها را حفظ کنیم تا به وضعیت اشتغال آسیب نرسد. منظور من از این صحبت‌ها این است که تعرفه 40 درصد تعرفه بالایی نیست.احتمالا فرمایش آقایان راجع به خودروهای بالای 2500 سی سی بوده است.

اما اشاره خاصی به حجم موتور خودروها نشده است. به صورت مطلق صحبت کرده‌اند نه مصداقی.
فعلا نباید پیش داوری کرد و هر صحبتی که در این رابطه گفته شود پیش داوری است ودرست نیست.
اگر خاطرتان باشد چند وقت پیش دولت یک سری ازخودرو های بالای 2500 سی سی که در گمرک بودند وثبت سفارش نداشتند را جریمه کرد و تعرفه 140 درصدی به آن ها تعلق گرفت. این تعرفه‌ها قرار است کم شود.ضمن اینکه هنوز هم نهایی نشده است و به محض نهایی شدن ازطریق وزارت صنعت معدن تجارت اعلام می‌شود.

گفته می‌شود برای ایجاد رقابت و کنترل قیمت خودروهای تولید داخل وجلوگیری از بالا رفتن قیمت آن ها قرار است تعرفه واردات کم شود. نظر شما در این مورد چیست؟
رقابت با تعرفه 40 درصد الان هم وجود دارد،دلیل بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی،هزینه تولید بالاست.
قیمت تمام اقلام تشکیل دهنده خودرو مثل آلومینیوم،مس،فولاد،لاستیک و مواد پلیمری که یک خودرورا تشکیل می‌دهد ظرف مدت کوتاهی سه تا چهار برابرشده است. اما قیمت خودرو در همین مدت از 2.2 درصد بیشتر افزایش نداشته است.به ما یاد بدهند وقتی اقلام تشکیل دهنده خودرو بیش از سه برابر می‌شود ما چطور می‌توانیم قیمت خودرو را بالا نبریم!

با توجه به این که صنعت خودرو افت 50 درصدی ظرفیت تولید را تجربه می‌کنند،به نظر شما اگر تعرفه واردات خودرو هم کاهش پیدا کند،ایا تولیدات داخل توان رقابت با خودروهای وارداتی را خواهند داشت؟
به اعتقاد من دولت باید وضعیت صنعت خودرو را آزاد کند.دولت کمکی به ما نکرده است،در زمان دولت قبلی معاون اول رئیس جمهوری قرار شد دو هزار میلیارد تومان به ما بدهد اما دولت جدید به صراحت اعلام کرد که چنین بودجه ای در اختیار ندارد. رئیس بانک مرکزی هم اعلام کرد که دادن تسهیلات به خودرو سازان باعث بالا رفتن تورم می‌شود وبا آن مخالفت کردند.

به نظر شما کیفیت تولیدات داخلی مناسب است و نباید بهبود پیدا کند؟
به دلیل تحریم‌ها توسعه محصول ما عقب افتاد. مثلا شرکت سایپا و کیاموتورز برای تولید سراتو با هم قرارداد بستند و خط تولید هم راه اندازی شد و40 درصد هم تولید داشت اما به دلیل تحریم‌ها قطعات را به ما تحویل ندادند.
من می‌دانم نارضایتی مردم بیشتر ازخودروهای قدیمی ما مثل پژو و پراید است.با برداشته شدن تحریم‌ها،توسعه محصولات ما تسریع می‌شود و با آمدن خودروهای جدید می‌توانیم رضایت مردم را جلب کنیم.

به فکر جایگزین کردن محصولات خود با خودروهای با کیفیت هستید؟
بله جز اولویت‌های ما توسعه محصول است و خودروهای جدید باید تولید و به بازار عرضه شود و آرام آرام خودروهای قدیمی کنار گذاشته شوند.
ما روی کیفیت خودروهای قدیمی کار می‌کنیم اما کیفیت خودروهایی که ساخت سی سال گذشته هستند، بیش از این قابل ارتقا نیستند. باید نسل خودروها عوض شود که آن هم در برنامه ما قرار دارد.

آیا سال آینده قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد؟
خیر. به هیچ وجه. ما در حال حاضر هم زیان می‌کنیم. آقای نعمت زاده گفته‌اند تا پایان سال قیمت را بالا نبریم،نمی‌دانم زیان ما را چطور می‌خواهند جبران کنند.
قانون گذار در تبصره دو ماده صد و یک بخش پنجم،گفته که اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین بکند باید کمک زیان بدهد.
ما سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان زیان کردیم،امسال هم تا الان بیش از هزار میلیارد تومان زیان کرده‌ایم.لذا به هیچ وجه امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
اما با توجه به سیاست وزارت امسال افزایش نخواهیم داشت و افزایش قیمت را برای سال آینده متصور خواهیم بود.

منبع: تدبیر

کد خبر 29454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    شما ببر بالا کیه بخره ........اون موقع سود می کردن نمی گفتن مردم بفرمایید اما الان که ضرر کردن از مردم طلب کارن .یه جوری صحبت می کنه ........
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    بالاخره روزی انحصار شکسته میشه روسیاهیش میمونه برا کسایی که این 30 سال دارن حقوق میلیونی ااز رانت خودرو و انحصار طلبی بازار خودرو میگیرن