کد خبر 29835
۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
تولید خودرو همچنان در سراشیبی

پرشین خودرو: برخلاف آنچه برخی از رسانه‌ها درخصوص «گذار از دوران افت تولید خودرو» در کشور با استناد به آمار تولید انواع خودرو در دی‌ماه امسال منتشر کردند، مقایسه آمار آذر و دی‌ماه نشان می‌دهد نه تنها خبری از توقف افت تولید در دی‌ماه نیست، بلکه در اولین ماه زمستان مجددا پس از یک دوره کوتاه خودروسازان به دوره قبلی بازگشتند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در دی‌ماه امسال تولید انواع سواری 62هزارو508دستگاه بوده که این رقم در مقایسه با دی‌ماه سال 91 نزدیک به چهاردرصد کاهش داشته است. تولید وانت نیز در دی‌ماه امسال برابر 11‌هزار‌و140 دستگاه بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل بیش از سه‌درصد کاهش داشته است. تولید اتوبوس نیز نزدیک به 48‌درصد و تولید انواع کامیون و کشنده در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 42‌درصد کاهش داشته است. تنها تولید 17 دستگاه مینی‌بوس توسط خودروسازان داخلی سبب شده تا تولید این محصول با رشد 467‌درصدی مواجه شود چراکه در دی‌ماه سال 91 تنها سه‌دستگاه مینی‌بوس در کشور تولید شده بود.
کاهش 3/5 درصدی دی‌ماه نسبت به آذر
با این وجود برخی رسانه‌ها در تلاشند اثبات کنند که روند افت تولید خودرو در دی‌ماه متوقف شده است. حال آنکه تولید سواری در آذرماه نسبت به زمان مشابه سال قبل 7/8 درصد، تولید وانت 3/7 -درصد، تولید مینی‌بوس 25‌درصد، تولید اتوبوس 57‌-درصد و کامیون و کشنده 40-درصد نسبت به سال قبل تغییر داشته است. در نگاه کلی‌تر، تولید انواع خودرو در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال قبل 5/4 ‌درصد افزایش داشت، اما در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال قبل، تولید انواع خودرو 4/2 درصد کاهش داشته است!
آخرین ماه پاییز و اولین ماه زمستان
به گزارش بورس نیوز، مقایسه تولید انواع خودرو در آذر و دی‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد تولید انواع خودرو در دی‌ماه نسبت به آذرماه نزدیک به 5/3درصد کاهش داشته و تولید خودرو سواری که بیشترین سهم را در این آمار دارد نیز نزدیک به پنج‌درصد کاهش داشته است.
این در حالی است که در دی‌ماه سال گذشته تولید انواع خودرو نسبت به آذرماه سال قبل (1391) بیش از شش‌درصد افزایش نشان می‌داد. تولید گروه صنعتی ایران خودرو از 42‌هزار‌و 926 دستگاه در آذرماه امسال به 41‌هزار‌و21 دستگاه در دی‌ماه رسیده است. در دی‌ماه امسال تولید این خودروساز بزرگ نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به شش‌درصد افزایش داشته است، این در حالی است که تولید این خودروساز در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدودا 9‌درصدی داشته است. تولید سایپا نیز در آذرماه امسال برابر 28‌هزار‌و 855 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر از رشد بیش از سه‌درصدی می‌دهد، اما تولید این خودروساز در دی‌ماه به 28‌هزار‌و 514 دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان از کاهش بیش از 11‌درصدی می‌دهد.
پایان دوران چینی‌ها
ظاهرا دوران یکه‌تازی چینی‌ها در بازار ایران رو به افول است. خودروسازانی که در دوران سال‌های 1388 تا 1392 همزمان با مشکلات صنعت خودرو برای همکاری با خودروسازان اروپایی پا به عرصه ظهور گذاشتند و هر سال تولید خود را صد‌درصد افزایش می‌دادند، حالا هر ماه با افت تولید مواجه می‌شوند.
البته در مقابل تولید کرمان‌موتور با رشد 528‌درصدی مواجه بوده است، البته این رشد حاصل تولید‌هزار‌و983 دستگاه در دی‌ماه امسال است، در شرایطی که در دی‌ماه سال قبل تولید این خودروساز برابر صفر ثبت شده است! توضیح آنکه این خودروساز در ماه قبل یعنی آذرماه دو‌هزار‌و282 دستگاه تولید داشته که در دی‌ماه تولید خود را به طرز قابل‌توجهی کاهش داده است. تولید مدیران خودرو عرضه و مونتاژ‌کننده انواع خودرو چینی با برند mvm در دی‌ماه امسال برابر‌هزار‌و512 دستگاه بوده است، این در حالی است که سال گذشته تولید این برند نزدیک به چهار‌هزار‌دستگاه بوده که نشان‌دهنده کاهش 60‌درصدی تولید این خودروساز چینی است. اما تولید گروه بهمن، تولید‌کننده انواع خودرو با برند مزدا نیز بیش از 99‌درصد کاهش داشته، این خودروساز در دی‌ماه امسال مجموعا دو دستگاه تولید داشته است که در مقایسه با تولید آذرماه یعنی 143 دستگاه هم خبر از افت قابل‌توجه تولید می‌دهد. مجموع این تغییرات نشان می‌دهد که اگر وضع صنعت خودرو کشور بدتر نشده باشد، بهتر هم نشده و مشخص نیست، بنابراین برخی محافل خبری بر اساس چه تحلیلی خبر از «توقف افت تولید خودروسازان» می‌دهند

.
کد خبر 29835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha