کد خبر 30047
۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
خودروهای وارداتی در تاکسیرانی تبریز

پرشین خودرو: درصد بالایی از تاکسیهای کلانشهر تبریز را تاکسی هایی تشکیل می دهند که پابه سن گذاشته و فرسوده نامیده می شوند، خودروهایی که درصد قابل توجهی از آلودگی این کلانشهر را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرسودگی تاکسی های کلانشهر تبریز همانند سایر شهرهای بزرگ کشور امر تازه ای نیست، موضوعی که در طول سالیان گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته اما مشکلات خودروسازان داخلی برای جایگزینی و واردات خوروهای خارجی نیز از سوی دیگر گریبان گیر اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شده است.
 
تردد 4500 تاکسی های فرسوده در تبریز تا ابتدای سال آینده

در همین راستا، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تبریز  از تردد چهار هزار خودروی فرسوده در تبریز خبر داد و گفت : این تعداد شامل یک سوم تعداد تاکسی های موجود در شهر می شود اما با پیش بینی های صورت گرفته به نظر میرسد حدود 500 خودروی فرسوده نیز تا پایان سال 92 به این تعداد افزوده می شود.

رحمان ایمان نژاد با اشاره به اینکه هر روز بر تعداد این خودروهای فرسوده و مشکلات ناشی از آن افزوده می‌شود، گفت : جایگزین نکردن این خودروهای فرسوده با خودروهای سالم، علاوه بر بروز مشکلاتی همچون آلودگی هوا، بالا رفتن میزان تصادفات و زشت جلوه دادن چهره شهر، تبعات دیگری مانند افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات خودرو و سردرگمی رانندگان برای تعمیر کردن یا به انتظار نوسازی بودن را در پی دارد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم که یکی از عوامل را به آسانی می توان به فرسودگی تاکسی ها و اتوبوس ها ربط داد به همین دلیل باید برای رفع فرسودگی این تاکسی ها تسهیلات مناسبی در نظر گرفت.

عدم استقبال از خودروهای تیبا برای جایگزینی خودروهای فرسوده

ایمان نژاد با اشاره به عدم استقبال از خودروهای تیبا گفت: این سازمان برای رفع فرسودگی تاکسی های فرسوده اطلاعیه ای صادر کرد اما تنها 400 نفر از رانندگان به این سازمان مراجعه کرده و 120 نفر از آن ها به تکمیل پرونده اقدام کردند.

وی ادامه داد: دلیل این امر جایگزینی این خودروها با خودروهای تیبا بود که قیمت آن به 25 میلیون تومان نیز رسیده بود و با توجه به این قیمت بالا و کیفیتی که این خودروها داشتند رانندگان رغبتی برای خرید این تاکسی ها نشان ندادند و برای این امر بود که شاید بتوان خودروهای وارداتی را جایگزین مناسب برای تاکسی های فرسوده دانست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز ادامه داد: خودروسازان داخلی آن طور که باید نسبت به فروش و واگذاری خودروهای خود به رانندگان تاکسی ها که عموما در پرداخت قیمت خودرو و اقساط آن مشکل دارند، تمایلی از خود نشان نمی دهند  به همین دلیل ایجاد تسهیلات مناسب برای جایگزینی این خودروها امری لازم است.

وی با بیان اینکه با برخی شرکتهای خارجی صحبتهایی در خصوص واردات خودرو صورت گرفته، گفت: قیمت این خودروها دو برابر قیمت خودروهای داخلی است اما از لحاظ کیفیت، مقاومت و زیبایی بسیار مناسب هستند.

ایمان نژاد افزود: در کشورهای همسایه همچون ترکیه و آذربایجان تاکسی های با قیمت بالای 100 میلیون تومانی به کار گرفته می شود و وجود این خودروها با قیمتهای بالا می تواند وضعیت حمل و نقل شهر را بهبود ببخشد.

وی با بیان اینکه از این تاکسی ها در مراکز ویژه ای می توان استفاده کرد، گفت: در مقابل فرودگاه ها و یا مراکز اقامتی شهر می توان از وجود این تاکسی ها بهره برد اما جایگزینی تمامی تاکسی ها با این خودروها با وجود قیمت بالایشان مقدور نخواهد بود.

واردات تاکسی ها از خارج کشور منوط به موافقت دولت است

به گزارش مهر، ایمان نژاد با اشاره به اینکه پیشنهاد واردات خودرو برای استفاده به عنوان تاکسی به دولت داده شده، گفت: دولت باید تایید کننده نهایی برای واردات این تعداد خودرو باشد هر چند وجود منطقه آزاد ارس و ورود خودرو از این قسمت پتانسیل بالایی برای ما به شمار می رود.

وی افزود: اما در این بین راهنمایی و رانندگی برای تردد ماشین های با پلاک ارس به عنوان تاکسی موافقت نکرده است، به همین دلیل موافقت راهنمایی و رانندگی و دولت برای ورود خودروها از خارج از کشور ضروری است.

جایگزینی تاکسی های فرسوده تسهیل یابد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز با اشاره به سایر عوامل برای دیرکرد امر جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: تقاضای بانک عامل مبنی بر وجود دو ضامن کارمند برای ارائه تسهیلات و همچنین شماره گذاری نکردن تاکسی های جایگزین توسط راهور از جمله موانع ایجاد شده در این مسیر است که باعث افزایش زمان جایگزینی هر تاکسی فرسوده به بیش از سه ماه می شود.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه باید به وعده های خود در خصوص بر تسهیل مراحل تبدیل به احسن تاکسی ها عمل کنند وگرنه با توجه به مشکلات خودروهای داخلی و واردات خودروهای خارجی به این زودی نمی توان شاهد بهبود وضعیت تاکسی های شهر شد.

 

مشکل از طریق خودرسازهای داخلی حل شدنی است

رضا رحمانی با اشاره به پتانسیل های بالای کشور در امر خودروسازی گفت: وجود کارخانه های خودروسازی در کشور ما را از وابستگی به کشورهای خارجی بی نیاز کرده به همین دلیل به نظر می رسد با کمی تلاش و فرهنگ سازی مناسب بتوان از تولیدات داخلی در امر جایگزینی خودروهای فرسوده بهره جست.
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مشکل چندی است که گریبان گیر تاکسیرانان و شهروندان شهرهای بزرگ کشور شده است، به خصوص افزایش آلودگی هوا در این شهرها توجه به این مساله را واجب تر کرده است.
 
وی با اشاره به ایجاد تسهیلات لازم برای مالکان خودروهای فرسوده گفت: با ایجاد تسهیلات مناسب برای صاحبان این خودروها می توان شاهد اقدام خود رانندگان برای تعویض خودروهایشان باشیم اما در شرایط کنونی و با توجه به قیمت بالای خودرو نمی توان توقع داشت تاکسیرانان از این امر استقبال کنند.
 
حل بحران آلودگی هوا با خروج خودروهای فرسوده
 
رحمانی ادامه داد: هم اکنون مازاد سوختی که خودروهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی مصرف می کنند  دو برابر سوخت مصرفی خودروهای جدید است، بدین ترتیب خودروهای فرسوده غیر از تاثیری که بر روی آلودگی هوای کلان شهرها می گذارند، ثروت کلانی از سوخت کشور را نیز هدر می دهند.

وی افزود: با توجه به فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی و تردد چشمگیر خودروهای فرسوده در سطح شهر ، دولت باید نسبت به نوسازی این ناوگان هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد.
 
نماینده مرم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت همکاری دولت برای صرف هزینه مناسب برای نوسازی خودروهای فرسوده گفت : سالانه هزینه های بالایی برای مصرف مازاد سوخت توسط خودروهای فرسوده صرف می شود که اگر این هزینه صرف نو سازی خودروهای فرسوده و وسایل حمل و نقل عمومی شود، شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل کشور خواهیم بود.

درصد بالایی از حمل و نقل روزانه مردم کلانشهرهایی چون تبریز به وسیله تاکسی صورت می گیرد، اما وجود تاکسی های فرسوده نه تنها زمینه ساز نازیبا جلوه دادن فضای شهری شده بلکه از سوی دیگر افزایش آلودگی هوا در این کلانشهر را بدنبال داشته که زنگ خطری جدی برای تمامی مسئولان است تا در حل مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و بویژه تاکسی های فرسوده سطح شهر با دقت نظر بیشتری بنگرند.

کد خبر 30047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد امینی تبریز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    2 0
    من از ابان ماه یک تاکسی نقدی سمند ثبت نام کردم که قرار شد 15 روز بعد تماس بگیرن ولی متاسفا هنوز خبری نشده
  • پژمان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    1 0
    با داشتن همین ماشین فرسوده,نمیتوان خرج خانواده را دراورد,چطور باید وام ماشین های جدید را بدهیم. درضمن مگر این ماشین های شخصی به ما اجازه کارکردن میدهند!!
  • محمدرضاحجتی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    3 0
    سخنگوی دولت گفت اسفند94تاکسی هاتعویض میشن 8000تا....ایناهم انگارفقط قبل ازانتخابات فقط حرف زدن ک رای جمع کنن.متاسفم برای ما راننده تاکسیها ک موندیم ماشین روتعمیرکنیم یا نه..زن وبچه خرج داره