کد خبر 31012
۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
57‌سال‌رانندگی‌بدون‌تخلف‌یک ‌مدیر

پرشین خودرو: دفترچه ای قدیمی با عنوان «گواهینامه دوچرخه سواری» و تماشای صفحات سفید و خالی از جریمه مهندس.

به گزارش «پرشین خودرو»، سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور به مسائلی چون تلاش برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد، لزوم فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار رانندگی، تجربه نیم‌قرن رانندگی بدون تخلف، تعداد زندانیان نیازمند آزاد شده اشاره کرد که در ذیل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

وظیفه ما خواستن از مسئولان و خواهش از مردم است

آقای جولایی، راهور ناجا با ارائه طرحی جدید اعلام کرد سال آینده میزان تصادفات را تا میزان قابل توجهی تا 30 درصد کاهش خواهد داد. آیا ستاد دیه هم در راستای اقدامات پیشگیرانه خودبرای کاهش ورودی زندانیان راننده به داخل زندان برنامه ای دارد؟

جولایی: با توکل به خداوند متعال بله! اصولا ستاد اساس کار خود را در وهله اول همان فرهنگسازی و آموزش می‌داند و برای این منظور هم برنامه‌های متنوعی را در دستور کار دارد. در حقیقت وظیفه ما خواستن از مسئولین و خواهش از مردم است. از آنجا که شورای فرهنگ عمومی کشور که متشکل از نمایندگان حدود 28 دستگاه مسئول پیرامون فرهنگسازی می باشد این ستاد موضوعی با عنوان «طرح جامع اصلاح فرهنگ عبور و مرور» را به شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیم کرده است که تصویب آن ثمرات زیادی در کاهش ورودی راننده به زندان در پی خواهد داشت. هرچند علیرغم برگزاری جلسات متعدد مسئولان این ستاد با برخی از اعضای این شورا، تاکنون توفیقی در این امر مهم حاصل نشده است، اما امیدواریم با توجه و عنایت این مجموعه با تصویب طرح مذکور در این شورا شاهد تحولات پویا و ماندگاری در وضعیت نابسامان رانندگی در کشور باشیم.

آیا مشکل ما نقص در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی است؟

جولایی: به لطف خدا امروز با تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث و همچنین پیگیری مجدانه این ستاد در تمدید مهلت قانونی آن برای دائمی شدن در سال آینده ما دیگر مشکل اساسی در نص قانون نداریم و امروز اگر مشکلی هست مربوط به حوزه فرهنگی است و نه قضایی.  قوانینی که امروزه در این خصوص داریم از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. ما نیاز شدید به فرهنگ سازی و تبلیغات داریم.

فکر نمی کنید در این خصوص نیاز به مصوبه و قانون دارید؟

جولایی: به طور قطع عمل به همین قانون موجود حلّال بسیاری از مشکلات خواهد بود. هم اکنون ما در مرحله خواهش هستیم. چون امروز همه دستگاه‌ها متوجه اهمیت مسئله هستند،لذا ما از همه تنها خواهش می‌کنیم. البته اول از خانواده‌ها و سپس از دستگاه‌ها. باور کنید به اندازه کافی مصوبات راهگشا داریم. باید هر کسی که زبانش کار می‌کند، قلمش کار می‌کند و در جایگاهی که قرار دارد تمام قد وارد این عرصه شود، چون خودشان هم در این مملکت زندگی می‌کنند و در این ماجرا سهیم هستند. اگر به همین شیوه فرهنگ‌سازی شود قطعا جواب خواهد داد.  اگر یادتان باشد بستن کمربند ایمنی در روزهای اول اجرای الزامی شدن آن، برای همه ما سخت بود، ولی امروز دقت کنید در هر سنی و از هر طبقه اجتماعی که باشیم وقتی سوار خودرو می‌شویم، اولین کاری که می‌کنیم، بی‌اختیار کمربند ایمنی خودمان را می‌بندیم و بعد خودرو را روشن می‌کنیم. پس شدنی است و می‌شود در این عرصه کار کرد و باید کار کرد.

تاکنون تخلف رانندگی مرتکب نشده‌ام

خود شما تا به حال تخلف رانندگی داشته‌اید؟

جولایی: نه‌خیر !

حتی تخلف غیرعمد؟

جولایی: یادم نمی‌آید، چون خیلی خودم را مقید به رعایت این مسئله می‌دانم و تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی را حقیقتا حرام می‌دانم. همیشه مقید به قانون بودم. جدای از مشاهده وضعیت تلخ سرپرستان برخی خانواده‌ها و بسیاری از جوانان آماده به کاری که صرفا بر اساس عدم رعایت قوانین رانندگی روانه زندانها شده‌اند و فارغ از بحث مالی و خسارت‌های جسمی که به خود و دیگران وارد ساخته‌اند بزرگترین سرمایه خودشان که همانا عمر آدمی است را به دلیل کم توجهی و غفلت با هیچ معاوضه کرده‌اند،  این ظلم را هیچ گاه در حق خودم روا نمی‌دانم که بی اعتنا به ملزومات رانندگی پشت فرمان بنشینم. نه فقط در بحث رانندگی بلکه در تمام وجوه زندگی خودم را ملزم به رعایت قوانینی می دانم که برای رفاه و آسایش بیشتر ما به تصویب رسیده اند.

دفتر تخلفات دوچرخه‌سواری هم پاک است

قبل از انقلاب هم اینجانب رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را لازم می دانستم و هیچ وقت چک بلامحلی صادر نکرده‌ام. به همین خاطر چون اعتبارم در بازار بالا بود، امضایم در بانکها معتبر بود.به این گواهینامه دوچرخه سواری بنده دقت کنید. هیچ تخلفی در آن ثبت نشده است. آخر  در آن دوران برای دوچرخه‌سواری هم باید گواهینامه می‌داشتی. چنانچه مشاهده می کنید تمام برگ‌های دفتر تخلفات مربوط به گواهینامه دوچرخه سواری بنده سفید و دست نخورده باقی مانده است.

میزان مشارکت های مردمی در آزادسازی زندانیان آبرومند و نیازمند را چگونه ارزیابی می کنید؟

جولایی: طی 24 سال فعالیت این ستاد بیش از تعداد 75 هزار نفر از زندانیان بدهکار نیازمند در جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری آزاد شده‌اند که بیشتر این آزادی‌ها با مساعدت خیرین نیکوکار و هموطنان نوع دوست ما صورت گرفته است. برای مثال در سال گذشته ( سال 91 ) تعداد  206/9 نفر که بدهی آنها بالغ بر  900 میلیارد تومان بود، به کمک این ستاد مردمی از زندانها آزاد شدند، حال اینکه ستاد دیه تنها با پرداخت مبلغی نزدیک به 400 میلیارد به آزادی این مددجویان پرداخت. یعنی در  56 درصد مبلغ ذکر شده این ستاد با کرامت طلبکاران از اولیاءدم و شکات آنها رضایت گرفته است. ناگفته نماند که همین میزان پرداخت شده از منابع مختلف من جمله از طریق گلریزان‌هایی که در سراسر کشور برگزار کرده‌ایم و از محل کمک‌های مردمی حاصل شده است. کمک‌های ارزشمند سالانه مقام معظم رهبری و رؤسای قوا و کمک‌های نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که آنها در اختیار ستاد و دولت محترم گذاشتند از جمله دیگر منابع مالی این ستاد به شمار می‌آیند.

آمار مشخصی از تعداد جشن های گلریزان برگزار شده می توانید ارائه دهید؟

جولایی: فقط درطول  سالهای 89 ،90 و 1391 بیش از 500 جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شده است. با احتساب مراجعه حضوری بسیاری از خیرین به ستاد دیه ، بانکها و خود پرداز بانکهای ملت، رفاه، تجارت و صادرات از تاریخ 1/1/92  لغایت 30/10/92  تعداد 18 هزار و 344 نفر با پرداخت مبلغی معادل 23 میلیارد و 51 میلیون ریال برای آزادی زندانیان نیازمند کمک کرده‌اند.

به نظر می رسد کمک های مردمی در ماه رمضان و روزهای منتهی به سال جدید شدت بیشتری پیدا می کنند؟

جولایی: بله، با عنایت به کثرت مراجعات مردمی و افزایش وجوه نقدی واریزی به منظور آزادی زندانیان بیشتری جهت حضور در کانون گرم خانواده‌ها و تحویل مشترک سال جدید خادمان ستاد دیه کشور نیز در سراسر کشور با سرعت بیشتری به پیگیری پرونده‌ها اشتغال داشته و شماره حساب های 74/74 جام بانک ملت ، 7777 بانک تجارت ،  2240  بانک رفاه و نیز 0155550000004  سیبا بانک ملی شعبه آیت الله طالقانی (شاخص 094) بیش از هر موعدی پذیرای کمک های پر مهر هموطنان عزیزمان است.

منبع: تسنیم

کد خبر 31012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha