بنزین ۸۰۰ تومانی تورم ۵۰ درصدی دارد

پرشین خودرو: یک کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه اگر قیمت بنزین در سال جاری به ۸۰۰ تومان افزایش یابد به طور حتم تورم ۵۰ درصد خواهد شد، گفت: پیش نیاز افزایش قیمت حامل‌های انرژی برابری مزد کارمندان و کارگران با میزان افزایش قیمت این محصولات است.

به گزارش «پرشین خودرو»، مهدی تقوی در ارتباط با چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها درسال 93 ،اظهار داشت: اجرای فاز اول مشکلاتی را برای مردم به همراه آورد که تاکنون عوارض آن ادامه دارد. بنابراین باید توجه داشت زمانی که فاز دوم اجرا و سناریوهای مطرح در مورد قیمت بنزین عملی شود رکود تورمی در جامعه افزایش خواهد یافت.

روحانی با اجرای فاز دوم اشتباه احمدی نژاد را تکرار می کند
وی با اشاره سناریوی افزایش قیمت بنزین به 800 تومان درسال 93، گفت: دولت درحالی قصد دارد که قیمت بنزین را افزایش دهد که حقوق کارمندان و کارگران با این افزایش قیمت همخوانی ندارد. بنابراین اگر آقای روحانی فاز دوم را اجرا کند اشتباه احمدی نژاد را تکرار خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی در واکنش به برخی دیدگاه‌های نزدیک به دولت مبنی براینکه برای کاهش مصرف باید قیمت سوخت را افزایش داد، تصریح کرد: برخی درحالی این سناریو را مطرح می کنند که متوجه فشارهای بالای ناشی از آن بر روی مردم نیستند.
تقوی ضمن بیان اینکه افزایش قیمت سوخت برای ثروتمندان و کسانی که درآمد بالا دارند مشکلی را به همراه نخواهد داشت گفت: بنده چندین بار تأکید کرده ام که این سیستم یارانه‌ای به درستی اجرا نمی شود چرا که یک بار انگلیس در سال 1345 سیستم یارانه‌ای را اجرا کرد و در مقابل هزینه زندگی مردم به خصوص کارگران را به شدت کاهش داد. به نحوی که کسانی که فقیر بودند از دولت مسکن مجانی و درمان رایگان دریافت می کردند.

سیستم یارانه‌ای در ایران غلط اجرا شد/ قشر متوسط رسماً "فقیر" شده‌اند
وی تأکید کرد: سیستم یارانه‌ای باید در شرایطی مورد توجه قرار گیرد که حمایت‌های درمانی و خدماتی دولت از مردم افزایش پیدا کرد. اما هم اکنون وضعیت به گونه‌ای است که اقشار متوسط نیز قادر به ادامه زندگی نیستند و جزو گروه فقیر جامعه به حساب می آیند.
این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا اشتباه بوده است، اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین و رساندن آن به 800 تومان و قیمت های مشابه رکود تورمی را تشدید خواهد کرد. این درحالی است که باید مالیات صحیح از ثروتمندان جامعه دریافت و خرج افراد فقیر شود.

رئیس جمهور کتاب "چگونه با آمار دروغ می گویند" را بخواند
تقوی درباره سیاست تورمی سال 93 و وعده دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم به 25 درصد گفت: دولت نمی تواند تورم را به 25 درصد برساند، بنده چند سال قبل کتابی را با عنوان"چگونه با آمار دروغ می‌گویند" نوشته ام و توصیه می کنم که آقای رئیس جمهور حتما این کتاب را مطالعه کنند.

تورم بنزین 800 تومانی 50 درصد است نه 25 درصد
وی به تسنیم گفت: طبق برآورد کارشناسان با لحاظ افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نرخ تورم در سال 93 بین 45 الی 50 درصد خواهد شد.بنابراین به راحتی می توان تشخیص داد وعده تورم 25 درصدی در این سال محقق نمی‌شود.
این اقتصاددان ضمن تأکید براینکه ابتدا باید مزد واقعی شود و بعد قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، گفت: الآن بسیاری از حقوق بگیران نسبت به وضعیت قیمتی در بازار مشکل دارد و دولت باید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها این موضوع را مدنظر قرار دهد.
تقوی با بیان انکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شوک تورمی به جامعه وارد خواهد کرد، افزود: البته این شوک به میزان شوک اولیه نیست و مقداری آرامتر خواهد بود اما باید مسئولان اجرایی سیاست‌هایی را درنظر بگیرند که اثرات روانی افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به حداقل ممکن برسد.

نرخ رشد اقتصادی با اجرای فاز دوم هدفمندی بازهم منفی می شود
این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت نرخ رشد اقتصادی در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: همانقدر که فاز اول این قانون موجب منفی شدن نرخ رشد اقتصادی شد اجرای فاز دوم هم باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. البته اگر هزینه‌های واحدهای تولیدی به شدت افزایش پیدا نکند این اثر کمتر خواهد بود ولی با افزایش هزینه این بخش و به دنبال ان گرانی قیمت کالا و خدمات اثرات منفی را بر روی رشد اقتصادی شاهد خواهیم بود.
وی به علاقمندان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توصیه کرد که اقتصاد انگلیس را قبل از زمان تاچر مطالعه کنند تا در جریان چگونگی اجرای سیاست یارانه‌ای به نحو صحیح قرار گیرند.

کد خبر 31317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha