کد خبر 32366
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
توقیف اتوبوسهای متخلف شرکت واحد

پرشین خودرو: توقیف اتوبوسهای متخلف شرکت واحد، جلوگیری از تردد ناوگان دودزا حمل و نقل عمومی،راهکارهای کاهش آلودگی هوا، افزایش تصادفات سرویس مدرسه، برخورد با تخلفات شبانه خودروها و اعمال قانون خودروهای دیپلماتها و پلیس، مهمترین بخشهای گفتگوی مهر با رئیس پلیس تهرافیک شهری است.

به گزارش «پرشین خودرو»، با توجه به افزایش تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی و واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در پایتخت و مرگ 8 مسافر گفتگویی را در مورد کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی توسط پلیس و طرحهای ترافیکی ویژه بهار با سرهنگ محسن مهرایی رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
 به نظر می رسد برخورد ماموران پلیس راهور با ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس ها کاهش یافته و با این افراد با اغماض برخورد می شود.
- سرهنگ محسن مهرایی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور: اینکه بگوییم ماموران با ناوگان حمل و نقل عمومی برخورد نمی کنند حرف صحیحی نیست. آمار برخورد پلیس با ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسهای شرکت واحد در پایتخت و کلانشهرها قابل توجه است. البته پس از وقوع حادثه در اتوبان آزادگان تهران موضوع ساماندهی این وسایل بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 32 تشدید شده است.

با کدام تخلفات اتوبوسهای درون شهری برخورد می شود؟
- با تمامی تخلفات اتوبوسهای درون شهری برخورد می شود. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که سرعت اتوبوسها در معابر شریانی و بزرگراهی مشخص نیست و کارگروهی در تهران مشغول فعالیت است تا میزان سرعت مجاز را مشخص کند. در صورتی که سرعت مجاز این ناوگان مشخص شود با تخلفات سرعت نیز برخورد می شود.

آیا اتوبوسی تاکنون از سوی پلیس توقیف شده است؟
- اتوبوسهایی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند از سوی پلیس توقیف می شوند و هیچ فرقی میان ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی نیست. در مواقعی هم که اتوبوس ها دارای نقص فنی بوده یا دودزا هستند توسط پلیس توقیف و پس از دریافت پلاک تعمیرگاه برای رفع نقص به این مراکز مراجعه و در صورتی که این نواقص را رفع کنند پلاک خودشان را دریافت و می توانند به فعالیتشان ادامه دهند.

یکی از موضوعات مهمی که همیشه در نیمه دوم سال مطرح می شود بحث آلودگی هوا است. آیا اجرای طرح سراسری زوج و فرد چاره رفع آلودگی هوا است؟
ممکن است طرحهای سلبی از جمله طرح زوج و فرد سراسری در چند روز نخست اجرا از نظر روانی تاثیر گذارد ولی اساساً کنترل محدوده هایی که طرح ترافیکی در آن اجرا می شود اگر سیستمی و الکترونیکی نباشد آن طرح ها موثر نیست. یکی از موضوعات موثر برای کاهش آلودگی هوا می تواند کاهش تردد خودروها در برخی روزها باشد اما خودرویی که هفت برابر استاندارد آلایندگی دارد یک روز در میان در این محدوده تردد کند اجرای طرح را بی نتیجه می کند. باید به این سمت برویم که محدودیت هایی برای خودروهای شخصی و عمومی دارای آلایندگی تعیین کنیم تا آنها هیچ روزی نتوانند وارد محدوده شوند.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده بود باید ترددها بر اساس سن خودروها انجام شود آیا این امر امکان پذیر است؟
- اگر تجهیزات مورد نظر وجود داشته باشد می توان تردد خودروها بر اساس سن را کنترل کرد اما این که بخواهند بار دیگر از حضور فیزیکی پلیس استفاده کنند و ماموران ما وظیفه شان تشخیص سوابق خودرو باشد این امر امکان پذیر نیست. هیچ ماموری نمی تواند به صورت بصری سن خودرو را تشخیص دهد. در تمامی دنیا در مواجهه با آلودگی هوا از ورود خودروهای آلاینده و هسته مرکزی شهر جلوگیری می کنند و برای متخلفان جریمه های ویژه ای در نظر گرفته می شود. ما نیز باید به این سمت و سو برویم و مطالعات را در این باره انجام دهیم. بهتر است مسئولان از همین امروز به فکر نیمه دوم سال باشند نه اینکه اول مهر یادشان بیافتد باز هم آلودگی هوا داریم.

آیا در سال جاری میزان حوادث سرویس مدارس افزایش یافته است؟
-در سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته میزان استفاده و تصادفات خودروهای غیرمجاز مدرسه تا حدودی افزایش یافته است. البته پلیس در مقایسه با سال قبل در برخورد با سرویس های غیرمجاز مدارس عملکرد بهتری داشته است. متاسفانه امسال چند حادثه سرویس مدارس از جمله در پایتخت رخ داد که در تمامی آنها از سرویس مدرسه غیرمجاز استفاده شده بود.

پلیس چه برخوردی با سرویسهای غیرمجاز انجام داده است؟
-در سه حادثه سرویس غیرمجاز سهم استفاده کنندگان از این سرویس ها مشخص و افراد مقصر به دادگاه معرفی شدند.

برخی مدارس مشکلات ترافیکی را در سطح شهر ایجاد کرده اند، آیا نمی توان این مدارس را جابجا کرد؟
- آموزش و پرورش قطعاً حاضر نیست این اماکن را بفروشد و به جای دیگری برود. پلیس در اطراف مدارسی که مشکل ترافیکی زیادی دارند توانش را تقویت کرده و گشت های پیاده و موتوری را مستقر کرده است. بسیاری از مدارس در سطح شهر تهران از جمله در خیابان آفریقا در زمان شروع و خاتمه ساعات تحصیلی مشکلات ترافیکی را به وجود می آورند. البته شهرداری سعی کرده است ایمن سازی های لازم را در اطراف مدارس انجام دهد و ما نیز از ظرفیت پلیس مدرسه استفاده می کنیم.

پلیس مدرسه در سال تحصیلی جاری کارش را به صورت رسمی آغاز کرد. آیا به اهداف پیش بینی شده این پلیس دست پیدا کردید؟
- هدف اصلی فرهنگ سازی از دوران تحصیل بود که خوشبختانه توانستیم در این حوزه به صورت موثر و عملیاتی وارد شده و به اهدافمان برسیم. با توجه به این که پلیس مدرسه می تواند خودروهایی را که به پرچم آنها توجه نمی کنند جریمه کند و این جریمه نیز دارای نمره منفی است حس اعتماد در بچه ها افزایش می یابد. راننده ای که به فرمان پلیس مدرسه و پرچم آن توجه نکند علاوه بر اعمال قانون از سوی پلیس 5 نمره منفی نیز می گیرد. خوشبختانه پلیس مدرسه در تمامی مدارس حاشیه خیابان های اصلی مستقر شده و آموزش های لازم ترافیکی را به دانش آموزان ارایه داده است.

بسیاری از مردم معتقدند پلیس و خودروهای سیاسی به دلیل اینکه جریمه نمی شوند بعضاً مرتکب تخلف می شوند آیا این موضع صحت دارد؟
- هیچ کس از جمله پلیس در خصوص تخلفات رانندگی مصونیت ندارد.ولی به دلیل اینکه فراوانی تخلف در آنها بسیار اندک است آمارش اعلام نمی شود. البته این بدان مفهوم نیست که خودروهای پلیس یا دیپلمات ها در برابر تخلفات مصونیت دارند. در مورد سفارتخانه ها آنها شرایط بین المللی را می دانند و در صورتی که دیپلماتی مرتکب تخلف شود نیروهای پلیس فرد متخلف را اعمال قانون می کند. در مورد ماموران پلیس نیز علاوه بر جریمه خودرو تنبیه انضباطی سختگیرانه ای در انتظار فرد است. ضمن اینکه هر راننده ای که مرتکب تخلف با خودروی پلیس شود خودش باید جریمه را پرداخت کند.

با توجه به تغییر فصل آیا پیک ترافیک هم تغییر کرده است؟
- با شروع فصل در ابتدای سال به علت تغییرات جوی زمان روشنایی روز طولانی تر شده و مردم از ساعات شبانگاهی استفاده بیشتری می کنند. پلیس در نیمه اول سال شیفت سوم را تقویت کرده و ماموران تا نیمه های شب در معابر حضور دارند. با توجه به اینکه رانندگان متخلف سعی می کنند از فرصت شبانگاهی استفاده و خیابان را مال خود می دانند تا پایان فروردین ماه حضور ماموران در ساعات پایانی شب تقویت و علاوه برتخلفات خودروهای سواری با خودروهای سنگین نیز به صورت ویژه برخورد می شود.

زمان پیک ترافیک در پایتخت چه ساعتی است؟
- بار ترافیکی در کلانشهرهایی مثل تهران ترافیک تا ساعت 21:30 در بزرگراه ها و شمال شهر تخلیه می شود، اگرچه این موضوع در روزهای هفته متفاوت است. با توجه به این که در ساعات اوج ترافیک به علت حجم بار امکان ارتکاب تخلفات حادثه ساز نیست ماموران برای تسهیل عبور و مرور در معابر حاضر شده و بلافاصله با تخلیه بار ترافیکی برای برخورد با تخلفات آماده می شوند.

برخی رانندگان اقدام به انجام حرکات خطرناک می کنند، پلیس چه برخوردی با این افراد دارد؟
- از رانندگی که اقدام به انجام حرکات مخاطره آمیز و خطرناک کنند تست الکل و مواد مخدر گرفته می شود و در صورت مثبت بودن تست ها فرد برابر قانون به مراجع قضائی معرفی، گواهینامه اش توقیف و 200 هزار تومان نیز جریمه می شود.

کد خبر 32366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha