کد خبر 33318
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
آرزوهای کارلوس گون برای رنو-نیسان

پرشین خودرو: کارلوس گون، مدیر گروه رنو-نیسان آرزوهای بزرگی برای این خودروساز فرانسوی-ژاپنی در سر دارد. او ماه گذشته در سخنرانی‌ سالانه‌اش در جمع سهامداران رنو اعلام کرد می‌خواهد «رنو-نیسان را به یکی از سه خودروساز برتر جهان بدل کند»

به گزارش «پرشین خودرو»، رونق محصولات رنو که مدلهای جدید تا سه سال آینده به بازار می‌فرستد و افزایش سهم رنو-نیسان از بازارهای چین و روسیه از عوامل مهمی است که گون امیدوار است با آنها بتواند به هدفش برسد. او که قراردادش به عنوان مدیر اجرایی تا سال ۲۰۱۸ تمدید شده است به سهامداران گفت رنو-نیسان به «مرحله‌ای تازه از شتاب‌گیری وارد شده است.»

این گروه اعلام کرده است که کل فروشش  در سال گذشته با دو درصد رشد به هشت میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. با این آمار فروش رنو-نیسان با فاصله‌ای زیاد از سه خودروساز برتر جهان، در رتبه چهارم قرار دارد. 
 
آرزوهای بزرگ کارلوس گون برای رنو-نیسان
تویوتا، خودروساز اول جهان در سال گذشته میلادی ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه ساخت، تولید فولکس واگن در همان سال ۹ میلیون ۷۳۰ هزار دستگاه بود و جنرال موتورز در زمان مشابه ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد. هر سه خودروساز امسال برای عبور از مرز ده میلیون دستگاه خودرو با یکدیگر رقابت می‌کنند. 
با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند هدفی که کارلوس گون دارد دست یافتنی است. از جمله ربیح فریها، یکی از تحلیلگران سهام رنو در موسسه اگزان بی‌ان‌پی می‌گوید «رسیدن به جمع سه خودروساز برتر تا سال ۲۰۲۰ دست یافتنی است. به فولکس‌واگن نگاه کنید. ده سال پیش کی فکرش را می‌کرد آنها به جایی برسند که الان در آن قرار دارند.» به گفته آقای فریها، نیسان هم در سالهای گذشته ظرفیت‌های خود را افزایش داده و گسترش اینفینیتی هم قابل توجه بوده است. 
«به عنوان یک گروه خودروساز آنها به سطحی خواهند رسید که بتوانند با سه خودروساز برتر جهان رقابت کنند. اما بودن در جمع سه خودروساز برتر واقعا یک اولویت نیست. آن چه مهم است سود است نه حجم تولید.»
ایان فلچر، تحلیلگر موسسه آی اچ اس هم به رشد تولید رنو-نیسان خوشبین است. به گفته او نرخ رشد فروش محصولات این گروه از جنرال موتورز و تویوتا بیشتر است و به همین دلیل تا پنج سال آینده می‌تواند خود را به رقیبانش نزدیک کند. 
 
آرزوهای بزرگ کارلوس گون برای رنو-نیسان
موسسه آی اچ اس پیش‌بینی می‌کند که فروش رنو-نیسان تا سال ۲۰۲۰ به ۹ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه برسد. 
کارلوس گون به سهامداران قول داده رشد تولید به قیمت کاهش سود تمام نشود. او میخواهد سود عملیاتی رنو را از سه درصد سال گذشته به پنج درصد در سال ۲۰۱۷ برساند. او همچنین اعلام کرده هدف نیسان رسیدن به سود هشت درصدی است. 
تنها راه آقای گون برای افزایش تولید و حفظ سودآوری نزدیک کردن دو شرکت رنو و نیسان به یکدیگر است. تصمیم دو ماه پیش او در همکاری دو شرکت باعث شده تا عملیات رنو و نیسان از همیشه به یکدیگر پیوند بخورد. براساس این تصمیم تازه دو کارخانه چهار حوزه مهندسی، ساخت، خرید و نیروی انسانی خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. به این ترتیب مدیران نیسان مسئولیت ساخت و مهندسی را برعهده خواهند گرفت و مدیران رنو خرید و نیروی انسانی شرکت را هدایت می‌کنند. 
منتقدان گون می‌گویند در پانزده سالی که رنو و نیسان با یکدیگر شریک شده‌اند، آقای گون برای ترکیب این دو خودروساز با یکدیگر به اندازه کافی تلاش نکرده است. اما مدافعان او می‌گویند چنین ترکیبی وقت زیادی میگیرد. 
گیتان تولموند، تحلیلگر دویچه بنک میگوید «۲۵ سال طول کشید تا پژو و سیتروئن با یکدیگر ترکیب شوند و بیست سال طول می‌کشد تا فیات به طور کامل کرایسلر را به کارخانه خود پیوند دهد.»
کارلوس گون همچنین در سخنرانی‌اش برای سهامداران رنو از اهداف دیگری هم پرده برداشت. او گفت می‌خواهد رنو دومین خودروساز اروپا شود و این کارخانه را به مشهورترین خودروساز فرانسوی در جهان تبدیل کند. 
رنو اکنون از نظر میزان فروش چهارمین خودروساز اروپا است. این کارخانه در چهار ماه اول سال ۲۰۱۴ در بازارهای اتحادیه اروپا و اتحادیه تجارت آزاد اروپایی ۲۹۱ هزار و ۲۲۰ دستگاه ماشین فروخته است. جلوتر از این کارخانه فولکس‌واگن (۵۴۱ هزار و ۱۴۸ دستگاه)، فورد (۳۶۶ هزار و ۳۳۲ دستگاه) و اپل/واکسهال (۲۹۹ هزار و ۸۶۲ دستگاه) قرار دارند. 
 
آرزوهای بزرگ کارلوس گون برای رنو-نیسان
جدای از موفقیت رنو، یکی از اصلی‌تری برنامه‌های کارلوس گون برای رسیدن به جمع سه خودروساز برتر جهان، افزایش سهم فروش در بازارهای روسیه و چین است. چین بزرگترین بازار نیسان است و یک چهارم محصولات این خودروساز ژاپنی در چین فروخته می‌شود. 
رنو-نیسان به زودی کنترل اتو واز، بزرگترین خودروساز روسیه را به دست خواهد گرفت. از سال ۲۰۱۶ رنو ساخت مدلهای شاسی‌بلند کوچکش را در چین و با همکاری کارخانه دانگ‌فنگ موتور آغاز می‌کند. کارخانه‌ای با ظرفیت ساخت ۱۵۰ هزار دستگاه برای این کار ساخته شده است که قابلیت افزایش به سیصد هزار دستگاه را دارد. 
اتو واز در سال ۲۰۰۷ با انتخاب رنو-نیسان به عنوان شریک و دست رد زدن به جنرال موتورز و فیات بسیاری را شگفت‌زده کرد. شرط بندی آقای گون در بازار روسیه هنوز برگشت خوبی برایش نداشته است. زمانی پیش‌بینی می‌شد بازار روسیه آنقدر بزرگ خواهد شد که با پشت سر گذاشتن آلمان به بزرگترین در اروپا تبدیل شود.
 
آرزوهای بزرگ کارلوس گون برای رنو-نیسان
 
اما چندسالی است که معامله خودرو در روسیه از رونق افتاده است و به نظر می‌رسد سرمایه گذاری انبوه رنو-نیسان در کارخانه زمان شوروی لادا در توگلیاتی چندان تصمیم معقولی به نظر نمی‌رسد. 
با این حال کارلوس گون که مدیر اتو واز هم است می‌گوید نگاهی بلندمدت‌تر به بازار روسیه دارد و تعداد کم ماشین، افزایش ماشین‌های فرسوده و رشد طبقه متوسط در روسیه آینده خوشی برای بازار خودرو رقم خواهد زد. 
آقای گون در یک سخنرانی در مسکو گفته است می‌خواهد سهم رنو-نیسان-اتو واز از بازار خودروی روسیه را به چهل درصد برساند. سهم این سه از بازار اکنون ۳۲ درصد است. 
افق دیگری که اکنون برای کارلوس گون ابری و مبهم است، بازار خودروهای الکتریکی است. رنو قرار بود تا سال ۲۰۱۶ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی بفروشد اما این کارخانه اعلام کرده است به این هدف نخواهد رسید. 
تولید خودروهای ارزان قیمت در گروه رنو-نیسان هم قدم دیگری است که این گروه امیدوار است با آن تولید و فروش خود را افزایش دهد. به زودی محصولات ارزان‌قیمت نیسان با مارک داتسون به بازار عرضه خواهد شد. 
عرضه محصولات ارزان‌قیمت رنو با مارک داچیا در اروپا بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. داچیا در زمان اندکی سهم خود را از بازار اروپا به ۲.۷ درصد رساند که به اندازه سهم کیا و بیشتر از سهم ۲.۳ درصدی سئات است. 


 
منبع: خودرو
کد خبر 33318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha