کد خبر 34109
۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
دلمان برای این خودروها تنگ می‌شود

پرشین خودرو: توقف تولید برخی از خودروها، قلب خیلی‌ها را شکست. مدل‌هایی قدرتمند، زیبا، سریع و پرشتاب که نسل‌های بعدی‌شان هرگز نتوانستند موفقیت آنها را تکرار کنند. اگر اهل ماشین و ماشین‌بازی باشید، حتماً در ادامه این قضیه را تایید خواهید کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سالانه میلیون‌ها دستگاه خودرو در سرتاسر دنیا تولید می‌شوند.

خیابان‌ها میزبان صدها مدل مختلف هستند.

کارخانه‌ها ده‌ها نسخه متنوع را برای جلب نظر مشتری تدارک می‌بینند.

رقابت وحشتناکی شکل گرفته است. از بازی بی‌رحمانه قدرت و گشتاور تا جدال خونبار سرعت و شتاب.

این وسط طراحی‌های دلفریب و سفینه گونه هم که جای خود را دارند؛ اما وقتی تاریخ را خوب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تنها چند مدل بودند که وقتی تولیدشان متوقف شد، قلب‌های بسیاری شکست.

مدل‌هایی که آنقدر محبوب بودند و هستند که حتی بعد از پایان گرفتن عمرشان هنوز هم خرید و فروش می‌شوند.

این داستان 10 خودرویی است که دیگر «از رده خارج» تلقی می‌شوند ولی هنوز هم از خیلی از مدل‌های پرمدعای بازار «امروزی‌تر» هستند.

1 ب‌ام‌و سری یک

به گزارش بازار خبر، این خودرو چه داشت که تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته بود؟ کوچک‌ترین محصول ب‌ام‌و گاه آنقدر توسط تیونرها دستکاری می‌شد که تا حد یک M3 قدرتمند می‌شد. این ب‌ام‌و به دلیل چهره دوست‌داشتنی و ابعاد قابل کنترل با استقبال چشم‌گیری از سوی مشتریان روبه‌رو شده بود. به خصوص نسخه 135i‌ آن که به لطف یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خوابیده می‌توانست 320 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

طراحی‌اش به گونه‌ای بود که نسخه‌های محبوب دهه 90 باواریایی‌ها را به یاد می‌آورد. شاید بر خلاف دیگر تولیدات شرکت،‌ تمرکز اصلی سری یک بیشتر روی راننده بود تا خودرو. این خودرو به دلیل فاصله محوری کوتاهی که داشت بی‌اندازه از سوی اهالی ریس و مسابقه با اقبال مواجه شده بود. محصولی که هر بار پا به میدان می‌گذاشت آئودی A3 هم‌وطن را روبه‌روی خود می‌دید. ‌

 

2 فورد ماستنگ Boss 302

بیایید اعتراف کنیم که دیگر هیچ عضلانی دیگر مانند او چارچوب ذهن عاشقانش را درگیر خود نمی‌کند. در یک همکاری فوق‌العاده بین فورد و بخش تیونینگ بأس،‌ یکی از رویایی‌ترین اسپرت‌های تاریخ متولد شد. محصولی که حتی منتقدین ماسل‌های آمریکایی را نیز مجذوب خودش کرده بود. جای تأسف است که با رونمایی از نسل جدید ماستنگ به عنوان مدل 2015،‌ دیگر نمی‌شود او را دید. آن رنگ‌بندی هیجان‌انگیز در کنار آن طراحی ساده بدنه، بأس 302 را به طرزی استادانه دلخواه کرده بود.

سیستم تعلیق این فورد به الگویی برای همه اسپرت‌سازان تبدیل شد. ویژگی بارز همه تولیدات این سری رینگ‌های عریض 19 اینچی و اگزوزهای پرطنین دوبل بود. با اینکه بسیاری به پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر V شکل 444 اسب‌بخاری انتقاد می‌کردند،‌ اما جذابیت بأس 302 آنقدر بالا بود که کسی به این حرف‌ها دقت نمی‌کرد.

 

3 آئودی TT RS

ارباب حلقه‌ها هرچقدر هم که روی ابرخودروی فضایی‌اش R8 کار کند باز هم نمی‌تواند تأثیر خوبی که این نسخه از TT‌ گذاشته بود را تکرار کند. در نظر داشته باشید که شرکت نسل جدید کواتروهای خود را به عنوان جانشین تی‌تی معرفی کرده است. پروژه‌ای میلیون دلاری که انصافاً باید گفت نتوانسته ذهنیت قدیمی را تغییر دهد. این نسخه از تی‌تی شاید اصلاً به نظر نرسد ولی می‌توانست با 360 اسب‌بخار نیرویی که تولید می‌کرد، صفر تا صد را در 4 ثانیه بپیماید. یک آلمانی اصیل و یک کوپه به معنای واقعی.

خودرویی که تمام قدر اسپرت بود. این را می‌شود از روی سیستم انتقال قدرت دو محوره و جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه‌اش هم فهمید. بسیاری بر این باورند که تنها رقیب این آئودی همان پورشه معروف Cayman‌ است اما بین خودمان باشد، تی‌تی یک سر و چند گردن از کیمن بالاتر بوده و هست.

 

4 شورولت Corvette Z06

می‌دانید و می‌دانیم که نسل جدیدش چه سر و صدای کرده است؛ اما شِوی خود می‌داند که آن کوروتی که سه چهار سال پیش ساخته بود اساساً یک چیز دیگر از آب درآمده بود. به جرات می‌توان گفت کوروت فوق بهترین ترکیب از عضلانی‌های آمریکایی و اسپرت‌های اروپایی بود. با آن همه گشتاوری که درون پیشرانه حجیمش گنجانده بود، هرگز نمی‌شد بدون هرزگردی و جیغ و داد تایرها شروع به حرکت کرد. کوروت Z06 دارای یک قوای محرکه 7 لیتری هشت سیلندر V شکل بود که 638 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد.

به گزارش بازارخبر، شاید عجیب باشد ولی محبوبیت و میزان فروش این کوروت نسبت به نمونه بالاتر آن یعنی ZR1 نیز بیشتر ثبت شده است. می‌گویند این کوروت تا آخرین لحظه زندگی‌اش تلاش کرد تا کمترین میزان فناوری‌های مدرن و دیجیتال را وارد ساختارش کند.

 

5 تویوتا Matrix AWD

احتمالاً برای کمتر کسی شناخته شده است؛ اما آن‌ها که ماتریکس دو محوره را از نزدیک دیده‌اند به طرز شوکه‌کننده‌ای عاشقش شده‌اند. با اینکه تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا است ولی این خودرو بین تمام تولیداتش عالم دیگری دارد. یک هاچ‌بک در ظاهر ساده که تویوتا آن را فقط در خاک کانادا می‌ساخت.

سابقه نداشت که روی یک چنین محصولی از ساختار AWD (همه چرخ‌های متحرک) استفاده شود؛ اما این حربه ژاپنی‌ها گرفته و ماتریکس نه‌چندان گران تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین‌های شرکت شد. باور کنید یا نه، پلت‌فرم این خودرو سرانجام از سوی زیرمجموعه تویوتا،‌ لکسوس به عنوان زیرساخت هاچ‌بک جنجالی‌اش CT‌ انتخاب شد. حال آنکه خود ماتریکس روی پلت‌فرم کرولا ساخته شده بود.

 

6 فولکس‌واگن Golf R

در جریان هستید که سال گذشته هفتمین نسل از یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ یعنی گلف وارد بازار شد؛ اما معلوم نیست که جادوی ویرایش R این خودرو چه بود؟ خودرویی که تنها یک سال و نیم تولید شد. خودرویی که با قدرت تمام آمد و جانشین نسخه جوان‌پسند R32‌ شد. به اذعان کارشناسان،‌ منتقدین و حتی گلف‌بازها چهره‌اش از عمق فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

یک هات‌هاچ استثنایی با پیشرانه 2 لیتری تقویت‌شده که به راحتی می‌توانست 271 اسب‌بخار نیرو و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. عدد و رقمی که برایش شتاب صفر تا صد 5.5 ثانیه‌ای به ارمغان می‌آورد. این خودرو از اولین محصولاتی بود که برایش از جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه استفاده می‌شد.‌ پیشرانه این خودرو هنوز هم توسط تیونرها خرید و فروش می‌شود.

 

7 کادیلاک CTS-V واگن

باید قبول کرد که تولید CTS برای «کَدی» و بالاتر از آن «جی‌ام» یک اتفاق شگرف بود. کادیلاک که کم‌کم می‌رفت به خاطر تولیدات کلیشه‌ای از یادها پاک شود؛ اما این حضور این خودرو در سال 2009 دنیای جدیدی را برایش ساخت. به ویژه نسخه استیشن آن که همواره از سوی دو سه رقیب آلمانی‌اش یعنی مرسدس‌بنز E کلاس استیت، سری 5 واگن و آئودی A6‌ آوانت سایه به سایه تعقیب می‌شد؛ اما ماهیت بی‌پروای آمریکایی‌اش به آن یک برتری خاص بخشیده بود.

این واگن غول‌پیکر مجهز به یک پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر V شکل سوپرشارژ به قدرت 556 اسب‌بخار با 747 نیوتن‌متر گشتار شده بود. این همان قلبی بود که جنرال‌موتورز روی کوروت C6‌ مدل ZR1 نصب می‌کرد.

 

8 سوزوکی Equator

تعجب نکنید. نگویید که جای این پیکاپ نه‌چندان زیبا در این لیست نیست. به وضوح معلوم است که سوزوکی آنقدر که روی هاچ‌بک‌ها و شاسی‌بلندها تخصص دارد، روی پیکاپ‌ها ندارد؛ اما آنچه می‌بینید تمام توان این ژاپنی در آن کلاس کاری بود. پروژه‌ای نه‌چندان طولانی‌مدت که تاثیری عمیق بر پیکاپ‌سازان ژاپنی داشت. شاید قبولش کمی سخت باشد ولی اکواتور پایه‌گذار پیکاپ‌های سایز بزرگ قدرتمند با قیمت نه‌چندان بالا در آسیا بود. این پروژه آنقدر ناب بود که کل امتیازش توسط نیسان خریداری شد و سپس تحت عنوان Navara یا با نام معروف‌ترش Frontier‌ راهی بازار شد.

حتی گفته می‌شود میتسوبیشی نیز از سویی دیگر برای طراحی و تولید پیکاپ Triton‌ خود از این خودرو الهاماتی گرفته بوده است. ایمنی بالا، پایداری عالی و ساختار کارامد ویژگی‌هایی بود که با رفتن این خودرو از خط تولید سوزوکی،‌ دیگر در هیچ پیکاپ دیگری تکرار نشد. اکواتور از معدود نمونه‌هایی در نوع خودش بود که از موسسه ایمنی یورو NCAP‌ نمره بالایی کسب کرده بود.

 

9 تویوتا FJ Cruiser

همین چند وقت پیش اوایل سال جاری میلاد بود که تویوتا اعلام کرد تولید اف‌جی کروزر خود را متوقف کرده است. شاسی‌بلند عجیب و غریبی که با فروشی سرسام‌آور روبه‌رو شده بود. پروژه‌ای که از 2007 استارت خورده بود و ناگهان پس از 7 سال اعلام شد که بنا به دلایلی دیگر تولید نخواهد شد. این خودرو معجونی بود از شاسی‌بلندهای آفرود با ساختار کوپه. ویژگی خاص آن دو درب پنهان و وجود 3 برف پاک‌کن برای شیشه جلواش بود. اف‌جی در تمام تولید مدت تولیدش با یک پیشرانه روانه بازار می‌شد.

4 لیتری شش سیلندر V شکل که در این اواخر می‌توانست 271 اسب‌بخار نیرو و 367 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. البته همین قدرت نه‌چندان بالا به دفعات برایش مشکل‌ساز شده بود. از روز تولد تا روز آخر عمر این خودرو، قابلیت‌های آفرود این تویوتا محل بحث و جدل‌های بسیاری بوده است؛ اما نکته‌ای که همه روی آن توافق دارند، چهره پرابهتش است. گفته می‌شود این خودرو هامر آسیایی‌هاست.

 

10 لامبورگینی Gallardo

با موفق‌ترین سوپراسپرت تاریخ آشنا شوید. حتماً می‌دانید که ابرخودروها به دلیل هزینه بالای تولید و به طبع قیمت کهکشانی‌اشان،‌ آنقدرها تولید نمی‌شوند؛ اما طبق آمار این هیولا طی 10 سال تولید خود توانست به فروش 14 هزار و 22 دستگاهی دست پیدا کند. رکوردی دست‌نیافتنی که به نظر نمی‌رسد حالا حالاها از سوی هیچ ابرخودروی دیگری تکرار شود. گالاردو سبک جدیدی را در دنیای سوپراسپرت‌ها به نام خودش تعریف کرد. این خودرو یکی از معدود لامبورگینی‌هایی بود که درب آن به صورت عادی باز و بسته می‌شد.

به گزارش بازارخبر، لامبورگینی روی پلت‌فرم اولیه گالاردو نزدیک به 30 مدل مختلف را طراحی کرد. بهترین ویرایش این خودرو نسخه LP570-4 بود که به لطف پیشرانه 5.2 لیتری 10 سیلندر V شکل خود می‌توانست 570 اسب‌بخار نیرو و 540 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد آن 3.4 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 325 کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

 

کد خبر 34109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha