کد خبر 34359
۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
بازار بنزین رونق گرفت

پرشین خودرو: در بازار فرآورده های نفتی طی هفته گذشته، بازار بنزین از رونق برخوردار بود.

به گزارش«پرشین خودرو»، در هفته گذشته، حاشیه سود پالایشی در بازار سنگاپور نسبت به هفته قبل از آن با افزایش مواجه شد که این امر عمدتا ناشی از تقویت بازار نفتا بوده است.

رونق بازار بنزین در هفته ای که گذشت

بر این اساس بازار فرآورده منطقه آسیا در هفته پیشین متاثر از وقوع دو آتش سوزی در پالایشگاه 180 هزار بشکه‌ای در پنجاب هند و همچنین واحد پالایشی دیگری به ظرفیت 155 هزار بشکه در روز متعلق به شرکت showa shell در ژاپن قرار گرفت.

این دو آتش سوزی که طی مدتی عملیات فرآورش واحدهای تولیدی مربوطه را مختل ساخت، موجب بر هم خوردن توازن برخی فرآورده‌ها در منطقه شده و بیشترین تاثیر را بر روی قیمت ‌فرآورده‌های سبک بر جای گذاشت به طوریکه حاشیه سود بنزین در سطح بالایی باقی مانده و بازار تک محموله آن نیز رونق گرفت.

بنا به این گزارش حاشیه سود بنزین نسبت به هفته قبل کاهش یافت اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد چرا که موجودی بنزین ژاپن نسبت به هفته قبل 245 هزار بشکه به دلیل تولید کم و تقاضای بالا کاهش یافته و شرکت‌های نفتی هندی نیز برای جبران تقاضا ناچار به خرید تعداد زیادی محموله بنزین برای بارگیری در هفته‌های آتی شدند.

کاهش قیمت در بازار اروپا

در بازار اروپا، اگرچه که قیمت فرآورده‌ها کاهش یافت اما فاصله آن‌ها (به ویژه بنزین، سوخت جت و دیزل) با بهای نفت خام با بهبود روبرو شدند که علت این امر، کاهش ضریب بهره برداری پالایشی بوده است. توقف و یا کاهش عملیات پالایشی در بسیاری از پالایشگاه‌های اروپا موجب شد تا عرضه بنزین موتور در منطقه محدود شده و محموله‌های ارسالی به ایالات متحده نیز تقلیل یابد که تقویت بازار بنزین را در برداشت به تبع آن، تقاضا برای نفتا به منظور اختلاط با بنزین افزایش یافت به طوری که نفتا که کمتر از برنت ارزیابی شده بود توانست به فاصله قیمتی کمتری با نفت خام دست یافته و این اختلاف در بازار شمال غرب اروپا بیش از دو دلار در هر بشکه نزدیک تر شد.

البته تقاضای نفتا در مدیترانه چندان قابل توجه نبوده و فروشندگان آن توجه خود را به خریداران بازار آسیا – اقیانوسیه معطوف داشتند اما افزایش حاشیه سود دیزل ناشی از تقاضای فصلی آن بود که عموما در فصل تابستان در اروپا بالا است این تقاضا درمنطقه مدیرترانه تنها از جانب ترکیه صورت گرفت که توانست حق مرغوبیت دیزل را در مقابل نفت گاز بازار ICE بیافزاید. سوخت جت نیز مانند بنزین به دلیل کاهش فعالیت پالایشی، عرضه محدود و کاهش واردات توانست افزایش حق مرغوبیت نسبت به نفت خام داشته باشد.

در مقابل ارزش VGO با گوگرد بالا به واسطه تقاضای کم و عرضه بالا به شدت نسبت به نفت خام افت نمود. آغاز به کار واحد Hydrocrackar پالایشگاه توتال با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز در هلند شرایط بازار این فرآورده می‌تواند شروع تعمیرات یک پالایشگاه 110 هزار بشکه در روزدر پرتغال در اواسط ماه ژوئیه باشد بهای نفت کوره با گوگرد بالا نیز در مقابل نفت خام افزایش داشت اما کاهش فرصت آربیتراژ آن به آسیا – اقیانوسیه مانعی برای تقویت بازار آن محسوب می‌شود

کد خبر 34359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha