کد خبر 35311
۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
بررسی فرمول قیمت گذاری خودرو

پرشین خودرو: اخیراً تعدادی از افراد در مصاحبه با رسانه­ ها اعلام کرده­ اند که مبنای قیمت­ گذاری خودرو توسط شورای رقابت اطلاعات دریافتی از خودروسازان است. مرکز ملی رقابت لازم می داند جهت شفافیت هر چه بیشتر، اطلاعات زیر را به عموم علاقه مندان منتقل کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، قیمت­ گذاری براساس فرمولی صورت گرفته است که اجزای آن، قیمت سال پایه، افزایش قیمت   نهاده ها، بهره­ وری و عامل کیفیت می­ باشد.

     = افزایش قیمت نهاده­ ها در دامنه 5.9 تا 9 ( پنج و نه دهم درصد تا نه درصد)  در نظر گرفته شد. همانطور که ملاحظه می­ شود عدد تورم بسیار کمتر از تورمی است که جامعه در طی سال­ های اخیر تجربه کرده است (مقادیر این متغیر از بانک مرکزی دریافت شده است).
 
 
X
     =عامل بهره­ وری با علامت منفی در نظر گرفته شد. علت ورود عامل بهره ­وری (X) در فرمول قیمت­ گذاری، ایجاد انگیزه نزد خودروسازان برای بهبود بهره­ وری می­ باشد. توضیح بیشتر آنکه ورود عامل X با علامت منفی با هدف مشارکت مصرف­ کنندگان در منافع تولیدکنندگان می­ باشد. نظر به اینکه مقدار X در فرمول ثابت است هر چه بهره­ وری افزایش یابد و بدنبال آن هزینه کاهش یابد، بدون تحمیل قیمت اضافی سود خودروساز افزایش می یابد.
 
 
Z

     = عامل کیفیت می­باشد و با توجه به اینکه خودروهای ساخت داخل کیفی ارزیابی نشده اند از بابت این عامل، اکثر خودروها امتیاز منفی دریافت کرده اند (مقادیر این متغیر از شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران دریافت و با کمک کارشناسان مرکز تکمیل شده است).

 

     = قیمت سال پایه در مورد قیمت سال پایه که در این فرمول نقش محوری دارد لازم به توضیح است که در دستورالعمل قیمت سال 92، قیمت اسفند سال 90 و فروردین سال 1391 به عنوان قیمت سال پایه لحاظ شد. قیمت در این تاریخ متأثر از تولید سال­های رونق و بالاترین سطح تولید خودرو در سال های 89 و 90 بوده است و لذا اثر هزینه­ های سربار و ثابت بر قیمت کم می­باشد.

بر این اساس ملاحظه می ­شود که قیمت­ گذاری خودرو براساس اطلاعات مربوط به آنالیز هزینه خودروسازان نمی­ باشد و قیمت محاسباتی بسیار پایین ­تر از قیمت مبتنی بر هزینه تمام شده مورد نظر خودروسازان می­ باشد.

جهت مزید اطلاع علاقمندان لازم به توضیح است که افزایش قیمت در سال 1393 صرفاً بدلیل افزایش نهاده­ ها، هزینه نیروی انسانی و سایر هزینه­ ها می ­باشد که البته تمامی افزایش قیمت نهاده­ ها 5.9 تا 9 درصد (پنج و نه دهم درصد تا نه درصد ) در ضریب قیمت منعکس نشده است زیرا این ضریب بدلیل اثر منفی کیفیت و بهره ­وری تعدیل و کاهش یافته است. برای مثال اگر چه خودروی پراید 131 با افزایش هزینه نهاده­ ها به میزان 9 درصد روبرو بود اما عملاً بدلیل عامل کیفیت به میزان 2.18–­­ و عامل بهره­ وری به میزان 2- درصد، این خودرو عملاً نسبت به سال 1392 با افزایش قیمتی معادل 4.82 درصد ( چهار و هشتاد و دو صدم درصد حدوداً معادل 600 هزار تومان) مواجه شد.

 

کد خبر 35311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha