کد خبر 35408
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
خودروسازان در پی کاهش سوانح عابرین

پرشین خودرو: سازندگان به سختی در حال کار برای حفاظت خودرو از هر گونه برخورد در سطح جاده‌ها و در عبورومرور هستند زیرا با توجه به آمار منتشر شده توسط NHTSA، در حدود ۳۳درصد از ۳۳ هزار تصادفی که در سال ۲۰۱۲ رخ داده است را تصادفات مربوط به عابر پیاده تشکیل داده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در همین راستا خودروسازان شروع به استفاده از فن‌آوری‌هایی کرده‌اند که به جلوگیری از برخورد وسیله نقلیه به وسیله نقلیه جلوگیری کند وگام بزرگ بعدی این است که با گسترش سیستم‌های ایمنی تصادفات مربوط به عابر پیاده را نیز کاهش دهند.

TechTuesday-Pedestrian
سیستم‌های هشدار ولوو موسوم به City-SafetyCollision با استفاده از دوربین و رادار برای شناسایی اهداف بزرگ است که رادار اقدام به تشخیص سرعت جسم در مقابل شما می‌کند در حالی که دوربین می‌تواند اندازه و شکل جسم و شی را نیز تشخیص دهد.
هنگامی‌که یک مانع شناسایی می‌شود سیستم هوشمند خودرو شما را از یک تصادف بالقوه آگاه می‌کند که معمولا با چراغ و تلفن‌های موبایل است ودر برخی از مدل‌های مرسدس بنز نیز سیستم PRE-SAFE می‌تواند ترمز مسئولانه را نیز بر عهده گیرد.
تریوی از مدیران ارشد فن اویر ارتباطات مرسدس بنز در این مورد می‌گوید:” در زمانی که سیستم به صورت خودکار ترمز می‌کند به احتمال قریب به یقین قبل از برخورد به جسم روبرو توقف کامل صورت می‌گیرد” و در ضمن قرار است این سیستم پیش امن ترمز به ترمزمستقل ۱۰۰ درصد در برخی از مدل‌های مرسدس بنز لوکس تغییر کارکرد دهد.
به گزارش خودروسازی، به تازگی نیز IIHS ویژگی سیستم کاهش اثر برخورد را یه عنوان یک جزء از معیارهای لازم برای دریافت امتیاز ایمنی بالا برای وسایل نقلیه معرفی کرده است که البته درک این موضوع نیز بسیار آسان است زیرا خودرو مجهز به این سیستم میتواند سرعت برخورد و ضربه را کاهش داده و به طور بالقوه از حوادث جلوگیری کند.
به هر حال رادار دوربین ولوو ممکن است در تشخیص انسان تاکنون ناتوان باشد ولی خودروسازان به دنبال راه کارهایی بیشتر برای امن تر کردن عبور و مرور هستند وبدین ترتیب دوربین‌های پیشرفته و رادارهای دقیق تر می‌توان حتی نوع شی و جاندار یا جاندار نبودن اشیاء را تشخیص داده و حتی پیشبینی کنند که در صورت برخورد ممکن است چه نوع خسارتی بر خودرو وارد شود.

radar-camera-volvo
در ضمن کارکرد سیستم‌های ایمنی نیز به این نکته بستگی مستقیم خواهد داشت که سیستم در تشخیص موتورسیکلت، دوچرخه سوار و یا حتی عابر پیاده نیز توانا باشد. قرار است خودروساز سوئدی ولوو مجموعه ای از سیستم‌های ایمنی را در مدل‌های ۲۰۱۵ سری S60 قرار دهد.
لورا ونیزیا از تیم ارتباطات ولوو در این مورد می‌گوید:” تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار به کمک یک سیستم یکپارچه رادار در جلو پنجره خودرو و یک دوربین نصب شده در جلوی آینه دید عقب به همراه یک واحد کنترل مرکزی امکان پذیر شده است که در نهایت به یک ترمز مرکزی مستقل متصل می‌شود”.
او در ادامه می‌گوید:”به هر حال با تشکر از فن آوری حوزه دید، طیف وسیعی از اشیاء و جانداران همانند عابر پیاده و دوچرخه سواران را در حال حاضر می‌توان تشخیص داد د حالی که قرار است با بکارگیری دوربین‌هایی با وضوح بالا به الگوی حرکت پیادهو دوچرخه سواران با کمک رادار پی برد”.
آئودی، مرسدس بنز و آئودی با ارائه سیستم‌های تشخیص عابر فقط با کمک دوربین که دارای قابلیت دید در شب نیز هستند بهره می‌گیرند که در واقع با استفاده از مادون قرمز برای تشخیص انسان و حیوان نیز به کار گفته می‌شوند.

Volvo-City-Safety
سایر خودروسازان به دنبال راه کارهای ارزان تری برای جلوگیری از ضربه به عابر پیاده هستند به عنوان مثال هوندا در حال توسعه یک سیستم ارتباطی برد کوتاه بین گوشی‌های هوشمند و یک گیرنده اختصاصی در خودرو است تا با استفاده از راه یاب ماهواره ای و سیگنال GPS گوشی‌های هوشمند به تخمین فاصله بین عابر و خودرو بپردازد.
هنگامی‌که یک خودرو یک عابر پیاده را تشخیص می‌دهد سیستم با هشدارهای سمعی و بصری به آگاه سازی راننده اقدام می‌کند و سیستم به ارائه یک هشدار یا قطع موسیقی ، صدا و توابعی بپردازد که ممکن است فعال باشد و مانع تمرکز راننده شود که البته راه کار ارزان تری از دوربین و سنسورهای رادار است که البته این سودمندی را نیز دارد که به عابر پیاده نیز تذکر داده می‌شود که یک خودرو در نزدیکی آنان وجود دارد که البته ممکن است هوندا این سیستم را با ماشین‌های جدید تولیدی خود معرفی کند.

Lexus-LS600hL
یکی از برترین سازندگان خودروهای لوکس به طور یقین لکسوس است که در سدان لوکس پرچم دار خود یعنی LS یک سیستم تشخیص عابر پیاده را به کار گرفته است که مانند سایر سیستم‌های اجتناب از تصادف با هشدار دادن صوتی به راننده و کاستن از سرعت خودرو سعی در اجتناب از برخورد به عابر پیاده دارند و اگر بیش از حد نیز به عابر پیاده نزدیک شوند به طور خودکار خودرو اقدام به ترمز می‌کندو البته تویوتا نیز امیدوار است این سیستم به عنوان یک سیستم پایه در طیف گسترده ای از وسایل نقلیه مدل ۲۰۱۵ به کار گرفته شود.
بیش از ۱۰درصد از تلفات رانندگیدر امریکا شامل حال عابرین پیاده است که البته این آمار در سایر کشورهای جهان به مراتبی بیشتر بوده و دچار نوسان است پس چه بهتر که خودروسازان با استفاده از فن آوری روز خیابان‌ها را برای دوچرخه سواران، عابرین وموتورسیکلت سواران نیز امن کنند زیرا به قول معروف” ایمنی یک خیابان دو طرفه است”.

کد خبر 35408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha