کد خبر 35789
۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
ورود تاکسی های هیبریدی به پایتخت

پرشین خودرو: فرآیند اجرایی ورود خودروهای پاک به ناوگان تاکسیرانی پایتخت صبح امروز با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی آغاز شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، صبح امروز در نشستی با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک و سرمایه گذاران بخش خصوصی نحوه ورود و عملکرد تاکسی های هیبریدی تشریح شد.

حمایت دولت از ورود خودروهای پاک به ناوگان حمل و عمومی

براساس این گزارش سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره بیان کرد: در کمتر کشوری دیده می شود که بی کیفیت ترین خودروها به عنوان تاکسی به کارگیری شوند، چرا که یک تاکسی بی کیفیت هزینه تعمیر و نگهدای بسیار بالایی دارد و تمام درآمد راننده را از بین می برد اما در کشور ما متاسفانه تاکسیها کیفیت پایینی دارند.

وی ادامه داد: همچنین عملکرد تاکسی در کشور ما با تمام دنیا متفاوت است و از استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارد. تاکسی در ایران عملکردی مانند اتوبوس دارد و به صورت اشتراکی کار می کند، در حالیکه  تاکسی باید به صورت مبدا و مقصدی کار کنند و مسافر را تا مقصد نهایی خود برسانند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در واقع ما کمبود اتوبوس و مترو را با تاکسی جبران کرده ایم گفت: در تمام دنیا تاکسی ها نهایتا 2 تا 4 درصد ناوگان را تشکیل می دهد اما در تهران به طور مثال 20 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی را تاکسی ها شکل می هند.

تشکری با اشاره به اینکه مدیریت شهری برحرکت به سمت تاکسی های استاندارد تاکید دارد گفت: ما نمی خواهیم از تعداد تاکسیهای شهر تهران بکاهیم چرا که تاکسی وسیله درآمد و معیشت قشر عظیمی از مردم است اما باید به سمت خودروهای با کیفیت و خدمات رسانی مناسب و با استاندارد پیش برویم.

وی در ادامه درباره ورود تاکسی های هیبریدی و پاک به ناوگان تاکسیرانی گفت: یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا خروج خودروهای آلاینده و ورود خودروهای پاک به ناوگان است که این موضوع مرد تاکید دولت نیز قرار دارد و حمایتهای همه جانبه ای از این مهم صورت گرفته است.

وی با تاکید براینکه استفاده از خودروهای پاک و هیبریدی ضمن کاهش چشمگیر آلودگی هوا منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور نیز می شوند گفت: براساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 مقرر شده تمام اقداماتی منجر به مصرف سوخت از سیاست های حمایتی دولت برخوردار شود، بر این اساس دولت از  ورود تاکسی ها و اتوبوس های هیبریدی ، توسعه مترو و ورود موتورهای برقی اعلام حمایت و همکاری کرده است و  رئیس سازمان بهینه سازی مصرفی سوخت نیز اخیرا اعلام کرده که برای ورود هر تاکسی هیبریدی 6 هزار دلار کمک خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه قیمت هر خوردوی هیبریدی با توجه به تخفیفات عوارض گمرکی  از قیمت پایه یک خودروی ایرانی یعنی حدود 50 میلیون تومان تا حدود 100 میلیون تومان خواهد شد گفت: استفاده از خوردوهای هیبریدی و برقی در ناوگان تاکسیرانی تجربه ای موفق در دنیا بوده و ما نیز در تلاشیم تا از این تجربه موفق بهره مند شویم.

حداقل 50 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها باید خودروی پاک باشد

به گزارش مهر، شایان ذکر است در این نشست یوسف رشیدی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز بیان کرد: برای کاهش آلودگی هوا از سوی دولت راهکارهای متعددی تدوین شده که یکی از این راهکارها تامین ناوگان پاک در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور است و پیش بینی شده که حداقل 50 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور خودروهای پاک باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری تهران در این زمینه پیشگام بوده و امید است سایر شهرها نیز در این زمینه اقدامات لازم را اجرا کنند.

رشیدی با بیان اینکه ما نباید تنها در مواقع اضطرار به فکر حل معضل آلودگی هوا و اعمال محدودیت های ترددی با خوردها باشیم گفت: معیار محدودیت تردد خودورها نباید پلاک آنها باشد بلکه باید نوع خودورها و میزان آلایندگی آنها معیار قرار گیرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: اگر به شهروندان بگویند می خواهید سالانه هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند یا 4 هزار نفر به طور قطع همه گزینه کمتر را انتخاب می کنند پس باید راه کارهای حل معضل آلودگی هوا را نیز همه قبول کرده و برای تحقق آن بکوشند.

یک پیکان 66 برابر یک خودروی هیبریدی تولید آلایندگی دارد/ صرفه جویی 60 میلیون لیتری مصرف بنزین با ورود تاکسی های هیبریدی

وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آلودگی هوا در پایتخت گفت: شهردار تهران 6 برنامه مصوب و بیش از 30 پروژه برای کاهش آلودگی هوا در دستور کار دارد که یکی از این برنامه ها حذف آلاینده های گازی خودروهای سواری و وانت بارها است.

وی ادامه داد: در مجموع 88 هزار تاکسی در شهر تهران مشغول به کار هستند که 17 هزار دستگاه از این خودروها فروسده بوده و در دست نوسازی قرار دارند. حدود 40 هزار خودرو نیز فرسوده نیستند اما باید مبدل کاتالیستی آنها تعویض شود تا آلایندگی کمتری وارد هوای شهر کنند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در این میان در تلاشیم تا تاکسی های مدرن ، باکیفیت و پاک هیبریدی را نیز وارد ناوگان تاکسیرانی کنیم تا در گام نخست به صورت تاکسی های ویژه این خودروها به شهروندان خدمات رسانی کنند.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد، یک خودروی پیکان حدود 40 گرم مواد آلاینده وارد هوای شهر می کند، یعنی هر خودروی پیکان به اندازه 15 خودرو با استاندارد یورو 2 و  66 خودرو هیبریدی تولید آلایندگی دارد.

حسینی گفت: همچنین یک تاکسی معمولی در هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 15 لیتر بنزین مصرف می کند، این در حالیست که مصرف بنزین هر خودروی هیبریدی در 100 کیلومتر پیمایش تنها 5 لیتر است و به عبارتی چنانچه 10 هزار خودروی هیبریدی وارد ناوگان شود سالانه 60 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت صنایع برای ورود خودروهای هیبریدی به کشور مشخصاتی را تعیین کرده که از جمله آن می توان به فول هیبرید بودن خودروها، دارای بودن استاندارد یورو 5 و مورد استفاده قرار گرفتن آن خودروها در دیگر کشورهای جهان به عنوان تاکسی اشاره کرد.

شایان ذکر است حجت الله بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست اظهار کرد: برای ورود تاکسی های هیبریدی به ناوگان مدیریت شهری بر مالکیت خودروها توسط شرکت های سرمایه گذار تاکید شده و در تلاشیم تا مانند دیگر کشور های جهان و حتی شهری مانند کیش مالکیت خودرو با راننده ها نباشد و بخش خصوصی برای تحقق این مهم سرمایه گذاری و مشارکت کند.

کد خبر 35789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha