کد خبر 35851
۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
جدال کماندوهای آئودی و نیسان+تصاویر

پرشین خودرو: عاشقان و شیفتگان سوپراسپرت‌های پر زرق و برق چشم‌انتظار جنگ تمام عیار بین بهترین‌ محصولات از دیار ژرمن‌ها و آفتاب تابان هستند.

به گزارش « پرشین خودرو»، در یک رویارویی جنجالی بین ابرخودروهای دو دیفرانسیل، شاهد به هم دوخته شدن زمین و آسمان هستیم. آنقدر بی‌پروا هستند که به نظر می‌رسد چیز دیگری از آن‌ها سریع‌تر نیستند.

آئودی R8 و نیسان GT-R کاملاً خستگی ناپذیر. گلوله‌هایی که از هر چهار چرخ خودرو برای شلیک به فضا استفاده می‌کنند و به طرز شیطنت‌آمیزی جعبه‌دنده‌های دو کلاچه‌اشان را به رخ هم می‌کشند. اگر دست روی نام‌ها بگذاریم گویی داریم درباره لامبورگینی اونتادور و بوگاتی ویرون صحبت می‌کنیم.

جی‌تی-آر با آن قدرت ۵۴۵ اسب‌بخاری و قیمت ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ دلاری‌اش معامله‌ای سودآور تلقی می‌شود. نیسان با ویرایش Track Pack (بسته مخصوص پیست) کاری کرده که این اسپرت رؤیایی تبدیل به یک اسپرت رویایی‌تر شود.

به گزارش بازار خبر، نسخه فوق با ترمزهای خنک‌شونده، سیستم تعلیق و صندلی‌های جدید روی کار آمده است. با جرات تمام می‌توان گفت که حتی یک سر و گردن از ویرایش Black Edition‌ نیز بالاتر و بهتر است.

از آن‌سو R8 را می‌بینیم که با نسخه Plus خود آمده تا دوران جدید سرکشی خود را به نمایش بگذارد. استفاده هوشمندانه از سرامیک و فیبر کربن در مکانیزم‌های توقف و پایداری یکی از خاص‌ترین‌ها در نوع خودش است. باک سوخت کوچک‌تر، فنربندی سفت‌تر و صندلی‌های ساده با کنترل دستی کاری کرده است که خودرو تا جای ممکن سبک‌تر شود. این یعنی کاهش ۵۹ کیلوگرمی از وزن خودرویی که پیش‌تر ادعای فوق سبک بودن را داشت. آئودی درون قوای محرکه‌ای که اصلاً جای تقویت نداشت ۲۵ اسب‌بخار دیگر گنجاند.

با اینکه حجم پیشرانه‌ها و قیمت‌ها به صورت چشم‌گیری متفاوت است،‌ ولی می‌بینید که قدرت‌ها اختلاف چندانی ندارد. بنا بر این این‌ها نیامده‌اند که تنها روبه‌روی هم صف‌آرایی کنند. این ژاپنی و آن آلمانی هدف‌های بزرگ‌تری چون پیروزی در رقابت‌های درگ را دارند. بعد از ۱۱ ثانیه آن‌ها نه تنها موفق به پیمودن ۴۰۰ متر می‌شوند بلکه به کلی از میدان دید نیز خارج می‌شوند. برتری شتاب با رکورد بهتر ۰٫۳ ثانیه‌ای‌اش است.

این یکی را باید مدیون لاستیک‌های دانلوپ آن بدانیم. وقتی صفر تا صد آن در فقط ۲٫۷ ثانیه طی می‌شود یعنی به سریع‌ترین خودرویی که تا به حال تست کرده‌ایم، رسیده‌ایم. حتی بوگاتی ویرون و پورشه ۹۱۱ توربو نیز در شرایط دنیای واقعی نیز کندتر از آن هستند. اینکه کدام سریع‌ترند را فهمیدیم. ولی سؤال مهم اینجاست که کدام بهتر است.

به گزارش بازارخبر، در روز تست سعی کردیم خودروها را در حالی که محدودیت الکترونیکی سرعتشان روشن بود، برانیم. نتایج فاجعه‌آمیز بود. گویی یک پلنگ و یک چیتا را درون قفسی کوچک محبوس کرده باشیم. آهسته و خسته‌کننده. آرام و بی‌خاصیت. به وضوح معلوم است که این خودروها هیچ محدودیتی نمی‌پذیرند.

با خاموش کردن این سیستم محافظتی، وقتی آن‌ها را برای تست اسلالوم آماده کردیم، اوضاع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. حالا دیگر می‌شد جیغ و فریادشان را در سر پیچ‌ها شنید.

نیسان GTR
باید اعتراف کرد که عملکرد نیسان به مراتب دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر از آئودی رقیب بوده است. نه نیاز است فشار گاز را کم و زیاد و نه اینکه با ترمز بازی کنید. با هر سرعتی که دارید وارد پیچ شوید و با همان سرعت خارج.

پیچ‌های تند و تیز هم برای این GT-R حکم همان مسیر صاف را برایش دارد. خلاصه آنکه اگر شما تسلیم ترس نشوید، این خودرو کم نمی‌آورد. چرا که در آن هنگام که صدای جیغ تایرها بلند شده، غرش دلهره‌آمیز پیشرانه و اگزوز نیز توی دل راننده را خالی می‌کند.

به لطف صندلی‌های کاملاً مسابقه‌ای، کاملاً روی تعویض دنده‌ها و مهم‌تر از آن فرمان‌پذیری مسلط هستید. یادتان باشد که نیسان با تمام مهندسی‌اش مکانیزم فنربندی این خودرو را به استاد Bilsteins سپرده است. شاید روی کنسول آن یک حالت Conf (مخفف راندن راحت) قرار گرفته باشد ولی تردید نکنید که این یک دروغ بزرگ است!

با این خودرو چنان فشاری بر بدنتان وارد می‌شود که حتی نمی‌توانید با خیال راحت پلک بزنید. پس خیلی راحت قید مسافرت‌های آخر هفته را با آن بزنید.

آئودی R8
دنیای سواری‌مان را عوض می‌کنیم. حالا نوبت انتخاب چهار حلقه وحشتناک است. بی‌تعارف بگوییم این آئودی خالص‌ترین محصول آئودی در عالم سوپراسپرت‌ها است. روی مدل‌های قبلی می‌شد قدری محافظه‌کاری دید. محدودیت‌هایی که به دلیل استفاده آماتورها اعمال شده بود.

این مدل R8 ویرایش Plus تنها برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. یک موفقیت عالی برای آئودی و بخش موتوراسپرت آن‌ها. با حذف ملزومات اضافی حالا با این هیولا حس واقعی پرواز روی آسفالت ممکن شده است. هرچه باشد پشت این خودرو یک دنیا مهندسی آلمان‌ها پنهان شده است. فرمان‌پذیری استادانه این ادعا را تصدیق می‌کند. سیستم تعلیق به کلی دستخوش تغییراتی شده است. به همین دلیل چسبندگی این آئودی غیر قابل باور است.

در جدال جعبه‌دنده‌ها، پیروزی تمام قد با آئودی است. پیشرانه چه در نخستین لحظات حرکت و چه در دور موتور ۷۰۰۰ rpm کاملاً در کنترل گشتاور و آن جعبه‌دنده هوشمندانه است. درست به خاطر چنین قابلیت‌هایی است که آئودی نسبت به شکستگی ناگهانی گردن رانندگان هشدار می‌دهد.

تستر ارشد ما می‌گوید که حس و حال رانندگی با آن درست مانند خودرویی است که مدام با آن معکوس کشیده می‌شود. شاید رقیب بتواند پیچ‌ها را با سرعت بیشتری بپیماید اما این آئودی است که به طرز معجزه‌آسایی می‌تواند حتی در پیچ‌های تند و سرعت‌های بالا باز هم حرکت کند. می‌دانید یعنی چه؟ یعنی با این R8‌ می‌شود در داخل پیچ نیز از یک خودروی دیگر سبقت گرفت.

این دو خودرو در پیست ما رکوردهای جالب توجهی به دست آوردند. آئودی توانست یک دور کامل را طی ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه طی کند. ۰٫۴ ثانیه سریع‌تر از فراری ۴۵۸٫ اما رکورد ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه‌ای نیسان است که واقعاً بی‌رقیب نشان می‌دهد. این آسیایی حتی از دوکاتی ۱۱۹۸S نیز سریع‌تر بوده است.

به گزارش بازارخبر، همه می‌خواهند بدانند راز ناگفته جی‌تی-آر چیست؟ جوابش ساده است؛ گشتاور. با این سامورایی گشتاور همیشه در بالاترین سطح خود باقی می‌ماند. چه حین ورود به پیچ‌ها و چه حین خروج از آن‌ها. در حقیقت مزیت گشتاور هوشمند آن است که باعث هرزگردی بیهوده نمی‌شود. به نوعی برای خود خودرو اعتماد به نفس می‌آورد. با این خودرو همیشه خنده بر لب دارید. به طرز عجیبی این محصول برای خودش احترام قائل است.

ولی متأسفانه در بحث سرزندگی و لذت‌بخش بودن کمی فروگذاری می‌کند. مگر چند نفر در دنیا راننده واقعاً حرفه‌ای هستند که با راندن این موجود آشنایی کامل دارند. این برای نیسان حکم یک خودخواهی کامل را دارد.

درست برعکس ماهیت R8. با اینکه در یک روی خود نشان از خشونت مرگبار دارد، ولی در روی دیگر حتی کودکان و نوجوانان را نیز جذب می‌کند. تناسب فوق‌العاده‌ای بین آرام بودن و وحشی بودنش اعمال شده است. اگر لازم باشد شما را تا سر حد جنون می‌ترساند و اگر لازم باشد با شما مثل یک مادربزرگ رفتار می‌کند.

آئودی R8 در کلام آخر
شتاب‌گیری‌اش عالی است. واقعاً برای ترمزگیری لحظه‌شماری می‌کنید.

نیسان GT-R در کلام آخر
پایداری و هندلینگ معرکه‌ای دارد. سریع‌تر راندن با آن آسان‌تر از آرام‌تر رفتن است.
 

 

برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آنها کلیک کنید

 

 

کد خبر 35851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha