کاهش خرید یک باک کامل بنزین

پرشین خودرو: با گذشت چهار ماه از افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان در حالی فروش بنزین آزاد در جایگاه‌ها حسابی رونق گرفته که به گفته رئیس انجمن جایگاهداران، خرید یک باک کامل بنزین توسط مردم به شدت کاهش یافته است.

به گزارش«پرشین خودرو»، با گذشت چهار ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت هر لیتر بنزین آزاد به یکهزار تومان، متوسط مصرف بنزین ایران به جای کاهش، افزایشی جزئی را تجربه کرده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به بیش از 70 میلیون لیتر رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از یک درصدی را تجربه می کند.
در طول این مدت تاکنون در چندین مرحله در ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات چهار روزه عید سعید فطر متوسط مصرف بنزین کشور برای چند روز متوالی رکورد شکسته است به طوری‌که در مرداد ماه سال جاری حتی متوسط مصرف بنزین ایران از مرز 80 میلیون لیتر در روز هم عبور کرده است.
با این وجود در طول چهار ماه ابتدایی اصلاح قیمت بنزین، فروش این فرآورده پرطرفدار نفتی با قیمت 1000 و 1100 تومان رونق گرفته است و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین با قیمت آزاد توسط مردم خریداری شده است که رشدی حدود 25 درصدی در مقایسه با سال گذشته تجربه می کند.
در شرایط فعلی خودروهای لوکس و آن دسته از خودروهای عمومی و فرسوده ای که کارت و ذخیره بنزین آنها توسط ستاد سوخت ابطال شده است مهمترین مشتریان بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت کشور بوده اند.

رفتار مردم پس از ظهور بنزین 1000 تومان

بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر درباره رفتار خریداران و مصرف کنندگان بنزین پس از افزایش قیمت این فرآورده نفتی به یکهزار تومان، گفت: در حال حاضر مراجعه مردم به پمپ بنزین‌ها نسبت به پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها افزایش چشمگیری یافته است.
رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور با اعلام اینکه اگر تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در یک پمپ بنزین در تهران روزانه 5000 مراجعه بود امروز تعداد مراجعه ها به بیش از 7000 مورد رسیده است، تصریح کرد: علت افزایش مراجعه مردم به جایگاه ها سوخت گیری ناقص خودروها است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون به طور متوسط خودروهای به صورت ناقص و در هر مراجعه 7 تا 10 لیتر بنزین خریداری می کنند، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت بنزین، بخش عمده ای از مراجعه کنندگان ادام به خرید یک باک کامل بنزین بین 30 تا 60 لیتر نمی کنند.
حاج محمدرضا با یادآوری اینکه هم اکنون صرفا خودروهای لوکس و گران قیمت اقدام به خرید بنزین با یک باک کامل می کنند، تبیین کرد: این موضوع منجر به افزایش مراجعه مردم به جایگاه هیا سوخت به ویژه در کلانشهرها شده است.
به گزارش مهر، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور همچنین از رونق فروش بنزین با قیمت آزاد 1000 و 1100 تومانی خبر داد و افزود: با به پایان رسیدن ذخیره بنزین 400 و 700 تومانی کارت های سوخت، میزان فروش بنزین آزاد در جایگاه ها به ویژه با کارت جایگاه داران افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 30 درصد فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت کلانشهرها به ویژه تهران با قیمت آزاد انجام می شود، تبیین کرد: همزمان با افزایش فروش بنزین آزاد، میزان فروش بنزین 400 تومانی به شدت کاهش یافته است.

سقوط آزاد ذخایر بنزین 400 تومانی

به گزارش مهر، تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها حدود 2.3 میلیارد لیتر بنزین با قیمت نیمه یارانه ای 400 تومان در کارت هوشمند سوخت خودروها ذخیره سازی شده بود.
با این وجود آخرین گزارش رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد در طول چهار ماه نخست اجرای قانون هدفمندی ذخیره بنزین 400 تومانی کارت ها به شدت کاهش یافته است.
سید ناصر سجادی مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ذخیره فعلی بنزین 400 تومانی کارت هخا را 870 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: از این میزان ( ٨٧٠ میلیون لیتر) بنزین یارانه ای باقی مانده در کارتهای هوشمند سوخت، ٧٣٠ میلیون لیتر آن به خودروها و ١٤٠ میلیون لیتر بقیه به موتورسیکلتها مربوط می شود
وی میزان مصرف تقریبی بنزین با نرخ ٤٠٠ تومان را در مردادماه امسال ٢٠٠ میلیون لیتر عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش سفر در شهریور ماه، پیش بینی می شود ٣٠٠ میلیون لیتر دیگر از موجودی کنونی بنزین یارانه ای باقیمانده در کارتهای هوشمند سوخت مصرف شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: تاکنون نیز زمانی برای پایان اعتبار مصرف بنزین با نرخ ٤٠٠ تومان به شرکت ملی پخش اعلام نشده است و مصرف آن با نرخ یاد شده کماکان اعتبار دارد.

کد خبر 35903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha