کد خبر 36624
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
آپشن‌هایی که در ایران افسانه است

پرشین خودرو: در ابتدای تیر ماه امسال بود که " علی علیلو" رئیس هیئت تحقیق و تفحص خودروسازان اعلام کرد که تنها در نیمه اول سال 92 مبلغی در حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان خودرو با ارز مرجع وارد کشور شده است. حال اگر تعرفه حداقل 40 درصدی واردات خودرو برای حمایت از صنعت داخلی را با قیمت روزافزون خودروهای بی‌کیفت داخلی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که متضرر اصلی وضعیت آشفته بازار خودرو، مردم هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، عموم خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند علی‌رغم تغییرات نه‌چندان اساسی در ظاهر آنها مربوط به دو تا سه دهه گذشته هستند و از لحاظ فناوری‌های روز یک تفاوت فاحش با تولیدات خودروسازان معتبر جهانی دارند. هرچند ارزش واقعی این تولیدات بخاطر ثابت بودن مدل آنها روز به روز در بازار جهانی کاهش می‌یابد اما قیمت برخی مدل‌های آنها ظرف چند سال در بازار داخلی تا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

اگر یک خودروی 40 میلیون تومانی در کشور را در نظر بگیریم قیمت این خودرو به احتساب نرخ دلار 26616 ریالی حدود 15028 دلار یا با نرخ یورو 34475 ریالی چیزی حدود 11602 یورو می‌شود. حالا می‌خواهیم ببینیم با این قیمت شما چه خودروی خارجی با چه آپشن هایی را می‌توانید انتخاب کنید.

پژو 208 خودرویی دارای 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ABS، سامانه الکترونیکی ESP برای کنترل بیشتر خودرو، سنسور فشار بر تایرها، ضبط با قابلیت بخش CD و کنترل از روی فرمان، چراغ‌های عقب خودرو از نوع LED، قفل مرکزی با قابلیت کنترل از راه دور ، کروز کنترل با سرعت محدود، شیشه‌های برقی و دودی است. مدل سه در این خودرو در فرانسه با قیمت 9995 یورو به فروش می‌رسد که با محاسبه نرخ یورو چیزی حدود 34 میلیون تومان در کشور ماست.





البته خرید خودرو پژو 208 در فرانسه به دلیل میزان درآمد سرانه بالاتر مردم این کشور بسیار راحت تر از خرید یک خودرو 34 میلیون تومان توسط یک فرد ایرانی است. مردم فرانسه با درآمد تقریبی 41750 دلاری بیش از سه برابر درآمد 13451 یک ایرانی داری قدرت خرید هستند. یعنی یک ایرانی باید سه برابر بیش از یک شهروند فرانسوی منتظر خرید یک خودروی 34 میلیونی باشند حال آنکه درنهایت خودرویی با این قیمت در ایران با کیفیتی بسیار پایین تر از مدل اروپایی خود عرضه می‌شود.

خودروی هوندای LX را می‌توانید با قیمت 15252 دلار(حدود 40 میلیون تومان) خریداری کنید. این خودرو دارای 16 سوپاپ و 130 اسب بخار قدرت است. همچنین هوندای LX با فرمان تلسکوپی، شیشه‌های دودی برقی، سیستم صوتی و تصویری با منیتور 4 اینچ، کروز کنترل، سامانه ECON برای سازگاری با محیط زیست کاملا خودرو هم قیمت داخلی متمایز شده است.







دو نونه فوق نشان می‌دهند که خودروسازان داخلی از لحاظ فن‌آوری فاصله بسیار زیادی از با رقبای خارجی خود دارند. از سوی دیگر بسیار از فن‌آوی هایی که بر روی این خودروها به کار گرفته می‌شود تنها به منظور حفظ جان سرنشینان و آسایش بیشتر ایشان محسوب می‌شود و الا در میان خریداران به‌عنوان آپشن تلقی نمی‌شوند.

اگر تعرفه و شیوه واردات خودرو در کشور اصلاح شود مردم می‌توانند با قیمت بسیار مناسب‌تری از ایمنی و فن‌آوری خودروهای روز دنیا در کشور لذت ببرند و از سوی دیگر با تشکیل یک بازار رقابتی شاید خودروسازان داخلی هم بیشتر به فکر توسعه محصولات خود باشند.

خودرو KIA   اوپتیما که در بازار داخلی با قیمت بالغ بر 145 میلیون تومان به فروش می‌رسد در واقع در سایت شرکت KIA با قیمت 21650 دلاری به فروش می‌رسد که چیزی حدود 57 میلیون تومان است.



اگر خودروهای روز دنیا با تعرفه مناسب در بازار داخلی عرضه شود کمک شایانی به ایمنی جاده ها و حفظ جان سرنشینان صورت می‌گیرد.

چند دهه حمایت از صنعت خودروسازی داخلی با اهرم وضع تعرفه‌های سنگین به واردات خودرو نه تنها هیچ کمکی به پیشرفت این صنعت نکرده است بلکه روز به روز از کیفیت قطعات خودروهای داخلی کاسته شده و محصولاتی نه چندان مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

کد خبر 36624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    2 0
    خدا خیرتان دهد.فقط گوش شنوایی هم هست؟!