کد خبر 37152
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
خودروسازان به داد بورس رسیدند

پرشین خودرو: بررسی ها نشان می دهد تا زمانی که وضعیت بنگاه های صنعتی به سمت توسعه حرکت نکند، بورس نیز با رشد مواجه نمی شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، درحالی که وضعیت صنعتی کشور بهبود پیدا کرده ولی شاخص کل بورس همچنان روند نزولی را طی می کند. به گفته مدیران اقتصادی رشد اقتصادی کشور به عدد یک درصد رسیده است. پیش بینی ها نیز نشان می دهد تا پایان سال این رشد تا 2درصد ارتقاء پیدا می کند.

تحلیلگران بازار براین باورند که در حال حاضر صنایع کشور دوران بهبود وضعیت را سپری می کنند. طی سال های گذشته صنایع با کاهش بیش از 21درصدی در سرمایه گذاری های صنعتی مواجه بوده اند. برهمین اساس حتی رشد یک درصدی نیز نمی تواند منجر به بهبود وضعیت قطعی آنها شود. برهمین اساس درحال حاضر تنها صنایع کشور از وضعیت تعدیل نیروها نجات پیدا کرده اند. مدیران بورسی اعتقاد دارند تا زمانی که فرآینده توسعه بنگاه های صنعتی آغاز نشود، احتمال بهبود وضعیت شاخص ها وجود ندارد.

با این حال وزیراموراقتصادی و دارایی به تازگی به مدیران بورسی در مورد آینده اداره بازار سرمایه هشدار داده است. اما طی روزهای گذشته بهبود وضعیت شرکت های خودرویی و انتشار اخباری تازه در مورد توافقات هسته ای و بخصوص لغو تحریم بانک مرکزی موجب شده تا شاخص کل بورس وضعیت بهتری پیدا کند. یران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری سایپا، پارس خودرو، ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری رنا و زامیاد در جریان معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص دارند.

شرکت های دارویی نیز امروز به بهبود وضعیت بورس کمک کردند. در گروه دارویی احتمال افزایش 15 درصدی قیمت برخی اقلام دارویی در نیمه دوم امسال و افزایش محدودیت واردات دارو برای افزایش تولید داخلی محصولات قوت گرفته است.

به گزارش خبر آنلاین، با این حال بزرگترین نگرانی بورس به وضعیت بانک ها مربوط است. با تاکیدات دولت برای فروش 26 هزار میلیارد تومان از اموال بانک ها و مقاومت بانک ها در برابر این خواسته دولت، وضعیت سهام بانک ها در بورس نیز قدری متزلزل شده است.

در حال حاضر 8 بانك دولتی و 19 بانك خصوصی در ایران فعالند كه مالك شركت‌های بورسی و غیربورسی زیادی هستند که اطلاعات دقیقی از میزان سهام تحت تملك بانك‌ها اعلام نشده است.  بانك صادرات در اطلاعیه‌ای كه از طریق سایت رسمی بورس تهران منتشر شد، اعلام كرد كه قصد دارد بلوك 10درصدی سهامش را در شركت سرمایه‌گذاری غدیر بفروشد، به این ترتیب با فروش این میزان سهام بانك صادرات برای همیشه از تركیب سهامداری شركت سرمایه‌گذاری غدیر كه در حال حاضر با ارزشی معادل 3.8میلیارد دلار در ردیف 6شركت بزرگ بورس تهران است، خارج می‌شود. بانك صادرات در گذشته مالك اصلی سرمایه‌گذاری غدیر بود كه در طول چند سال گذشته بخش عمده سهامش را در آن به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار كرد. در حال حاضر شركت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 75درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر را در اختیار دارد. پیش بینی فعالان بازار سرمایه حاکی از آن است که 10 درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر كه قرار است بانك صادرات آن را بفروشد، متقاضیان زیادی خواهد داشت. گمانه‌زنی‌ها حاكی از آن است كه مجموعه صندوق بازنشستگی نفت كه در حال حاضر نزدیك به 7 درصد از سهام غدیر را در اختیار دارد، مشتری این بلوك سهام است.

آغاز فروش اموال و بنگاه ها توسط بانک ها در آخرین روز از نیمه نخست امسال، شاید نشانه مثبتی برای ادامه این روند در ماه های آینده محسوب شود اما برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که بسیاری از بانک ها به ویژه بانک های خصوصی قصد دل کندن از بنگاه های سودده خود ندارند. در این راه پوشش هایی برای شرکت های زیرمجوعه در برخی بانک ها ایجاد شده است تا فعالیتشان بدون تابلوی بانک ادامه یابد اما با این وجود کاهش فعالیت های جانبی بانک ها و فروش بخشی از این اموال نیزمی تواند دست بانک ها را در اعطا تسهیلات به تولید بازتر کند تا شرایط خروج اقتصاد از رکود فراهم شود.

براین اساس در صورتی که وضعیت بانک ها قدری دچار تزتزل شود، شاخص بورس نیز با شتاب بیشتری روند نزولی را پیش می گیرد. با این وجود پیش بینی ها نیز نشان می دهد که تا پایان سال 93 و نیمه سال 94 که وضعیت عمومی اقتصاد ایران و بنگاه های صنعتی به سمت توسعه نمی رود، امید چندانی به رشد شاخص نمی توان داشت.

کد خبر 37152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha