کد خبر 37867
۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
خروج از رکود با نمایشی باشکوه

پرشین خودرو: نمایشگاه خودرو پاریس را می‌توان به واقع نخستین نمایشگاه خودرو جهان نامید. نمایشگاهی که هر دو سال یک‌بار تولیدکنندگان مشهور خودرو آخرین مدل‌های مفهومی و تولیدی خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. تاریخچه برگزاری این نمایشگاه به سال 1898 بازمی‌گردد.

به گزارش «پرشین خودرو»، بر این اساس هر چند نمایشگاه‌های دیگری همچون دیترویت، فرانکفورت را نیز می‌توان در کنار پاریس قرار داد، اما به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو نمایشگاه خودرو  فرانسویان سر آمد دیگر نمایشگاه‌ها است و از این بابت فرانسویان به خود می‌بالند. در حقیقت می‌توان گفت تمام شرکت‌های خودروساز از سراسر جهان دو سال صبر می‌کنند تا در این نمایشگاه از نوآوری‌های خود رونمایی کنند، حتی اگر این تحمل به قیمت مخفی نگه داشتن مدل‌های تازه‌ برای ماه‌های طولانی باشد. نمایشگاه امسال که از شنبه گذشته آغاز شده است همچون دوره‌های قبل ویژگی‌های بارز خود را دارد: شرکت‌های خودروساز، نمایشی شکوهمند از خروج از بحران اقتصادی سال‌های اخیر دارند و برخلاف چند دوره اخیر، خودروهای مفهومی جایگاه درخشانی دارند، اما جام‌جم‌آنلاین در گزارشی به توصیف این نمایشگاه پرداخته که در ادامه می‌آید.
 


زمانی برای ابرخودروها
پاریس که به آن شهر نور می‌گویند این روزها پذیرای تجارتی بزرگ در عالی‌ترین سطح ممکن است. تمامی شرکت‌های خودروساز در نمایشگاه پاریس هستند تا تازه‌ترین محصولاتشان را به دنیا نشان دهند. در این میان برندهایی هستند که تخصص ویژه‌ای در ارائه خودروهای خاص یا همان ابرخودروها دارند. اروپا جایی است که فراری و لامبورگینی خودروهایشان را به دنیا معرفی می‌کنند و البته انگار رقبای آمریکایی شان تمایلی به خودنمایی در اینجا ندارند و فقط حضوری عادی را به نمایش می‌گذارند و این فرصتی مغتنم برای دو غول خودروسازی اروپاست که نمایش خیره‌کننده‌ای از تازه‌ترین تولیداتشان ارائه کنند. امسال فراری با 458 Speciale A در نمایشگاه پاریس حاضر شده است. حرف A اشاره‌ای به Aperta به معنی «باز» در زبان ایتالیایی دارد که اشاره کاملا روشنی است به سقف جمع‌شدنی آلومینیومی خودرو، سقفی که فقط در 14 ثانیه باز و بسته می‌شود! قدرتمندترین خودرو عضلانی تبدیل شونده فراری مجهز به موتور 5/4 لیتری V8 است که صفر تا صد را فقط در سه ثانیه طی می‌کند. فقط 499 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد. کمی آن طرف‌تر از تبدیل شونده فراری، Asterion لامبورگینی دیده می‌شود که هفته‌های طولانی هیچ کس چیزی درباره آن نمی‌دانست. به‌خوبی روشن بود ایتالیایی‌ها با چراغ خاموش وارد نمایشگاه شده‌اند تا همگان را شگفت‌زده کنند. با این حال بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کردند محصول جدید لامبورگینی یک ابراسپرت چهار نفره یا یک شاسی‌بلند اروس (Urus) باشد. حتی برخی این گمانه‌زنی را مطرح می‌کردند که با خودرو کوپه 2+2 روبه‌رو خواهند شد.


توپ پر فرانسوی‌ها
نمایشگاه خودرو پاریس جولانگاه اصلی خودروسازان  معروف فرانسه یعنی پژو، رنو و سیتروئن به شمار می‌آید چون اگر قرار باشد نمایشگاهی در آمریکا برگزار شود به آنها اجازه خودنمایی داده نمی‌شود. در چند سال اخیر و با فروکش کردن بحران فزاینده اقتصادی، روند طراحی خودروها در این سه برند تحول چشمگیری یافته و گذشته از آن مفهومی‌هایی که از اتاق فکر این کارخانه‌ها خارج می‌شوند نیز معنای خاصی دارند و به بیان دیگر با واقعیت در تضاد نیستند.
در نمایشگاه امسال پاریس، رنو دست به هنرنمایی خیره‌کننده‌ای زده و خودرویی را معرفی کرده که از حیث مصرف سوخت در دنیا بی‌نظیر است: Eolab در هر صد کیلومتر طی مسافت فقط یک لیتر می‌سوزاند! این خودرو مثال بارزی از همسویی صنایع خودرو در اروپا با سیاستمداران است، جایی که به دلیل بحران فزاینده کمبود سوخت از هر تلاشی برای غلبه بر این مساله دریغ نمی‌شود. محصول خلاقانه رنو یک سیستم حرکتی دوگانه سوز است که تا 60 کیلومتر قابلیت حرکت با استفاده از موتور الکتریکی را دارد. ساختاری فوق آیرودینامیکی در کنار بهره‌گیری از مواد ترکیبی و فولاد بسیار سبک و آلومینیوم منتهی به محصولی شده که در هر صد کیلومتر طی مسافت فقط 22 گرم آلاینده کربنی وارد محیط زیست می‌کند. بدون شک ادعای مدیران رنو با واقعیت همخوانی دارد که گفته‌اند در طراحی Eolab از حدود صد نوآوری استفاده شده است! بدون شک خودرویی که سقفش فقط 5/4 کیلوگرم وزن دارد طرفداران زیادی را به این گوشه از نمایشگاه می‌کشاند. در نمایشگاه پاریس 2014، پژو با Quartz خود حاضر شده است؛ خودرو مفهومی شاسی‌بلندی که با زوایایی تند، کاپوتی کشیده و دو منحرف‌کننده جریان هوا در قسمت پشت مثل یک اسپرت سرعتی پرواز می‌کند. سیستم دوگانه سوز این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی با توان 270 اسب‌بخار و دو موتور الکتریکی 114 اسب‌بخار است.


مفهومی‌های نزدیک به واقعیت
اگر سال‌های گذشته خودروهای مفهومی عجیب و غریبی در نمایشگاه پاریس دیده می‌شدند، اما امسال مضمون خاصی در بیشتر آنها دیده می‌شود: نزدیکی به واقعیت و این یعنی امکان ورود آنها به بازار خودروهای کاربردی در آینده‌ای بسیار نزدیک وجود دارد. Infiniti Q80 Inspiration ازجمله این تازه‌واردها است. برند اینفینیتی که همواره به طراحی خودروهای لوکس و تجملاتی مشهور بوده است با رونمایی از این خودرو مفهومی نشان داده به‌تدریج قصد حضور در بازار خودروهای مصرفی درون شهری را هم دارد و خودرو که ظاهری کشیده دارد، در دسته‌بندی چهار درها قرار می‌گیرد؛ به‌طوری‌که درهای عقب روی چرخ‌ها هم آمده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این محصول جدید رقیب جدی برای Audi A7 و پورشه پانامرا باشد. تویوتا هم مفهومی خود را دارد! این خودروی دوگانه سوز که C-HR نام دارد تفاوت چندانی با ایده‌هایی که در چند سال اخیر ارائه شده، ندارد. فقط می‌توان به چراغ‌های کوچک‌تر شده با حالتی از القای خشم و ناراحتی اشاره کرد! در کنار تویوتا، نیسان با Juke در پاریس حاضر شده است.
اما خودروسازان آلمانی نیز همواره نمایشی پررنگ و لعاب در نمایشگاه خودروی پاریس داشته‌اند. امسال مرسدس با AMG C63 خودنمایی می‌کند.
در کنار مرسدس، پادشاه دیگری به نام آئودی به چشم می‌خورد که TT roadster را به پاریس 2014 آورده است. نمایشگاه امسال پاریس تا نوزدهم اکتبر (بیست و دو مهر) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تورهای گردشگری، انبوهی از علاقه‌مندان به صنعت خودرو را از گوشه و کنار جهان به پاریس می‌آورند.
در کنار آنها هستند افرادی که برای یک روز حضور در نمایشگاه هزینه‌های هنگفت سفر و اقامت را پرداخت می‌کنند و در کنار همه اینها بازتاب خبری گسترده این رویداد مهم صنعتی دنیا را در جریان تازه‌ترین دستاوردهای صنعت خودرو قرار می‌دهد تا قلب تپنده صنعت خودرو همچنان در پاریس بتپد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 37867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha