کد خبر 39111
۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
سوخت هیدروژن طلای سیاه جدید

پرشین خودرو: به نظر می رسد دیگر کمتر باید نگران الوده شدن هوا و محیط زیست باشیم زیرا با فراگیر شدن فناوری خودروهای الکتریکی و سوخت هیدروژنی مقدار انتشار گازهای گلخانه ای به صفر می رسد.

به گزارش «پرشین خودرو»، یک منبع جدید سوخت در حال فراگیر شدن است که دارای ویژگی‌هایی است که همگی مانند یک رویا به نظر می‌رسند: قدرت آن با استفاده از فراوان ترین عنصر در جهان شکل می‌گیرد که می‌تواند در هر کشوری تولید شود و احتیاج به دستگاه و قطعات خاصی برای تولید و پالایش آن نیز نیست.

1288377836059_WIDESCREEN
وسایل نقلیه با استفاده از این سوخت دارای گشتاور سریع تری نیز خواهند بود و در ضمن می‌توانند در کمتر از هشت دقیقه به طور کامل شارژ شوند و تنها چیزی که از این سوخت متصاعد می‌شود آب است.

وسیله‌های نقلیه مذکور نمام الکتریکی هستند ولی انرژی خود را به جای باتری از یک پیل سوخت سلولی تامین می‌کنند. سلول‌های سوختی سال‌های سال است که در صنایع دیگر مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و در ضمن برای تامین انرژی در مناطق دور افتاده بسیار مناسب هستند و از همین روی است که ناسا از این انرژی در ایستگاه‌های فضایی بین المللی بهره برده و برخی از زیردریای‌ها نیز دارای سوخت سلولی برای ادامه حیات خود هستندو از آن جایی که تنها خروجی این سوخت آب است یک منبع ایده آل برای فضاهای بسته همچون کارخانه‌ها نیز است.

1288377836223_ORIGINAL
بکار گیری این فناوری در وسایل نقلیه آغاز شده است و شرکت هیوندای یکی از شرکت‌های پیشگام در استفاده از این فناوری بسیار دوست داشتنی است.

به صورت علمی‌نیروی برق طی یک واکنش شیمیایی از ترکیب دو مولکول هیدروژن و یک مولکول اکسیژن منتشر می‌شود و برق به یک باتری متصل بوده که وظیفه باتری تغذیه قدرت موتور است و هنگامی‌که دو قسمت هیدروژن و یک قسمت اکسیژن مخلوط هستند تشکیل آب داده می‌شود و از همین روی است که مقدار انتشار گازهای گلخانه ای برای این خودروها صفر در نظر گرفته شده است.

1288377836301_ORIGINAL
علاوه بر این مخازن هیدروژنی بر روی منطقه باری عقب قرار می‌گیرند و در ضمن از لحاظ اندازه مخزن کوچکتر از مخزن بنزینی هستند. سلول‌های سوختی تقریبا دارای همان زمان پرکردن باک بنزین هستند و در ضمن ادعا شده است با یک بار سوخت گیری مسافتی در حدود ۴۲۰ کیلومتر را نیز می‌توان پیمود که بر خلاف پسرعموی خود که الودگی تحویل محیط زیست می‌دهد به طبیعت آب را اهدا می‌کند.

در حال حاضر بزرگترین چالش بر سر توسعه این فناوری پرکردن این مخازن است که شرکت‌های توسعه دهنده را دچار نگرانی کرده است.

1288377836262_ORIGINAL
به گزارش خودروسازی، اگر چه سوخت به صورت گاز فشرده شده تحت فشار بالا ذخیره می‌شود مانند یک بمب هیدروژنی نیز به نظر می‌رسد ولی هیوندای توسعه دهنده خودروهایی با این سوخت اعلام کرده است که در طول تست این خودرو ، مخزن سوخت حتی با گلوله نیز هدف قرار گرفت که بازدهی بسیار بالایی داشت و این بدان معنی است که منفجر کردن این مخازن کار بسیار دشواری خواهد بود.

به هر حال تا تکمیل این فناوری‌ها، دیدن جایگاه سوخت این خودروها و البته این خودروها در جاده‌ها دشوار خواهد بود ولی به هر حال نمی‌توان منکر شد که سوخت هیدروژنی یک طلای جدید است که وارد صنعت خودروسازی شده و در ضمن دیگر شاهد محیط زیست پاک تری خواهیم بود.

کد خبر 39111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha