کد خبر 39168
۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
بررسی تیبا از نگاه نشریه اوکراینی

پرشین خودرو: با توجه به صادرات تیبا به اکراین مسلما این خودرو از دید نشریات و سایتهای خودرو در اکراین مورد نقد و ‏بررسی قرار گرفته است. در ادامه مطلب نظر یکی از این نشریات اینترنتی را در مورد تیبا مرور می کنیم.‏

به گزارش «پرشین خودرو»، تیبا از نمای بیرون طراحی خوبی دارد. مسلما نمی توان آن را زیبا به حساب آورد. مشخص است که طراحان آن تلاش زیادی برای خلق این خودرو نکردند. البته این موضوع منطقی است زیرا تیبا یک خودروی ارزان قیمت است که هزینه زیادی صرف طراحی آن نشده است. جنس بدنه تیبا از ‫گالوانیزه است.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

فضای بار

حجم صندوق بار تیبا با 420 لیتر بسیار مناسب است و یک فرد می تواند به راحتی در آن مخفی شود! با اینکه تیبا یک خودروی کاملا اقتصادی است فضای صندوقی که دارد به ندرت حتی در خودروهای گرانتر از آن یافت می شود. فنر بزرگ در صندوق عقب تیبا نیز یک ویژگی جالب آن است که در خودرویی گرانتر مانند لوگان یافت می شود.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

داخل کابین :

فضای عقب تیبا طوری هست که حتی برای افراد بلند قد هم مشکل برخورد سر با سقف به وجود نمی آید. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان تیبا عجیب است! طوری که انگار در ارتفاع بلندی قرار گرفته اید. تنظیمات صندلی برای خودرویی در این کلاس خوب است. گودی کمر و ارتفاع نیز قابل تنظیم هستند. فقط حیف که نشیمنگاه صندلی کوچک است که باعث خستگی زودرس پاها می شود. ارتفاع فرمان قابل تنظیم است.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

داشبورد تیبا زیاد شلوغ نیست. دکمه هایی که جلب توجه می کنند مربوط به چراغ مه شکن، گرم کن شیشه عقب، ایرکاندیشن و ضبط هستند. ضبط تیبا قابلیت پخش Mp3 را نیز دارد. فقدان تریم های تزیینی دور کنسول وسط تا حدی تو ذوق می زند در عوض کفپوش های خوبی برای تیبا در نظر گرفته شده است. کامپیوتر سفری در داشبورد وجود ندارد ولی می توانید خودتان با صرفه هزینه نه چندان زیادی نصب کنید.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

خریداران تیبا در اکراین :

در میان خریداران تیبا افرادی دیده می شوند که قبلا لادا یا خودروهای قدیمی داشته اند و از اینکه آخر هفته درگیر گاراژ و تعمیرگاه باشند خسته شده اند. برای خریداران تیبا مصرف سوخت یک معیار مهم است. اگر اعداد و ارقام سایپا را باور کنیم مصرف تیبا در شهر 7 لیتر و در جاده کمتر از 6 لیتر است. ولی طبق محاسبات ما مصرف واقعی تیبا 10 تا 15 درصد بیشتر از ارقام فوق است. در هر صورت تیبا یک خودروی کاملا کم مصرف به حساب می آید.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

موتور و گیربکس :

موتور تیبا 80 اسب قدرت دارد و گفته می شود که ساخت ایران است ولی در واقع اینطور به نظر نمی رسد زیرا سایپا با کیا همکاری دارد و همچنین سیستم تعلیق نیز قطعات مشترکی با مدلهای کره ای دارد. این موضوع حداقل از نظر تئوری به این معناست که دوام موتور مشکلی ندارد. موتور تیبا با لرزش و صدای زیادی استارت می خورد. اما بعد از استارت نرم کار می کند. نفوذ صدای موتور به داخل کابین زیاد است ولی زیر کاپوت همه چیز مرتب به نظر می رسد. شتابگیری تیبا جوری است که اگر با ایرکاندیشن روشن با آن سبقت نگیرید بهتر است. کورس جابجایی اهرم دسته دنده تیبا هنگام تعویض ها زیاد است. البته این موضوع برای کسی که قبلا لادا سوار شده عادی است. سیستم فرمان هیدرولیک تیبا نیز عملکرد خوبی دارد. ترمزها مجهز به ABS هستند.

سیستم تعلیق:

عملکرد سیستم تعلیق تیبا در جذب ناهمواریها باعث شگفتی است. کمترین ارتفاع تا سطح زمین 160 میلی متر است که تردد در جاده های اکراین را بدون کوچکترین مشکلی فراهم می سازد. اینطور به نظر می رسد که در طراحی سیستم تعلیق تیبا کیفیت جاده های ایران مد نظر بوده است. تنها نکته منفی این است که هنگام عبور از چاله ها صدای پنل های پلاستیکی به کار رفته در داخل کابین آزار دهنده است.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

خدمات و قطعات:

سایپا در اکراین خاطر نشان کرده است که از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد و تعداد نمایندگی ها در حال افزایش است. سرویس های این خودرو هر 16 هزار کیلومتر است. در کیلومتر 60 هزار تسمه تایم باید عوض شود. تنها چیزی که مردم اکراین را متعجب کرده این است که چرا شمع های تیبا باید هر 32000 کیلومتر عوض شود؟!
از آنجایی که تیبا خودروی پیچیده ای نیست هر کس می تواند سرویس های آن را خودش انجام دهد.
راحتی سواری این سدان ایرانی شاید در حد لوگان و پژو 301 نباشد ولی از نظر قیمت نصف آنهاست. تیبا را باید در رنج قیمتی خودش مقایسه کنید. پس فاکتور قیمت را فراموش نکنید.

کد خبر 39168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha