صادرات یا واردات کدام به سود خودروسازان است؟

پرشین خودرو: بعد از اینکه تب و تاب بازار ارز با سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ دلار تا 1170 تومان، به اوج خود رسید، واکنش خودروسازان به این موضوع در نوع خود قابل تامل بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، جدای از اینکه این موضوع باعث شد اکثر بخش های تولیدی کشور مجبور به واکنش شوند و در همگی اظهارنظرهایی که بیان می کردند بر ضرورت کاهش نرخ ارز درجهت حمایت از تولید و جلوگیری از افزایش هزینه محصولات و بالا رفتن بیش از پیش تورم تاکید داشتند اما کمتر صنعتی در کشور به این موضوع واکنش مثبت نشان داد. در خبرهایی که منتشرشده بود، خودروسازان از افزایش نرخ ارز نه تنها حمایت نکردند بلکه از آن بهانه ای تراشیدند برای افزایش قیمت محصولات خود. هر چند افزایش قیمت محصولات آنها در ابتدا در وزارت نیمه جان صنایع و معادن باید تایید شود، اما مصادره به مطلوب کردن افزایش نرخ ارز برای افزایش قیمت محصولات کاری غیرکارشناسی و غیر حرفه ای است. این در حالی است که خودروسازان از رهگذر افزایش نرخ ارز با افزایش توان صادراتی چند درصدی در مقایسه با قبل از این مصوبه برخوردار می شوند و می توانند با صادرات ارزانتر به کشورهای مقصد، بازار بیشتری را در اختیار بگیرند و حتی برخی رقبای ضعیف خود را نیز از دور خارج کنند. نه تنها خودروسازان از این اقدام استقبال نکردند بلکه از مصوبه ای که در جهت آزادسازی واردات خودرو آنهم با آن همه قواعد دست و پاگیر است، به شدت انتقاد کردند. انتقادی که به هیچ وجه نمی تواند سازنده باشد. «هم خدا را خواستن و هم خرما را» چند سالی هست که پیشه خودروسازان شده و به بهانه های مختلف البته حرف خود را به کرسی نشانده اند. هیچ کس منکر تلاش خودروسازان برای افزایش کیفیت محصولاتشان در سال های اخیر خصوصا از سال گذشته که تا حدودی با جدیت کلید ارتقای کیفی زده شد، نبوده و نیست اما همان اندازه که شرایط برای بقای راحت تر آن ها روز به روز به دنبال تلاش خود آن ها و قواعد مصوب مهیا می شود، بهتر است از قواعدی که در نهایت به نفع اقتصاد ملی و صد البته خود آن ها میشود هم حمایت کنند. در شرایطی که بر اساس استراتژی توسعه صنعتی خودرو از هر سه خودرو یک دستگاه باید صادر شود، مشخص نیست ایران خودرو و سایپا که آمار تولیداتشان تا یک میلیون و 400 هزار دستگاه می رسد چرا به فکر برآورده کردن آن نیستند؟ بر اساس آمار سال گذشته این دو شرکت حدود 70 درصد کاهش صادرات داشته اند، حال که شرایط به سود آنان در این بخش شده، بهتر است به فکر افزایش درآمد، سود و بازاریابی جهانی خود باشند نه اینکه هر روز اخبار رسانه های مختلف را برای حفظ بازار داخلی خود رصد کنند و به انتقاد از قواعدی که به سود خود آنان است بپردازند. توجه به صادرات نه تنها چیزی از بازار انحصاری داخلی خودروسازان نمی کاهد، بلکه آنها را با قواعد رقابت در عرصه جهانی آشنا کرده و منجر به افزایش درآمد و سود بنگاه تحت مدیریتشان می شود.
کد خبر 3935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    اقایون خودروساز باید بدوند دیگر بازار ایران کششه 1.4 میلیون سواری رو نداره تا اینجام سهم بالای فروش به خاطر وام های دولتی بود که ملت برای استفاده از وام خودرو می فروختند که مازاد بر نیاز بود که این زرنگی دولت بود هم وام با بهره می داد هم خودروی خودشو می فروخت که در هیچ جای دنیا خودرو کالای سرمایه ای نیست
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    یکی از اقایون توضیح بدهند چطوریه ترکیه که امسال می خواد معادل کل صادرات ما فقط خودرو صادرات کنه چطوری بدون تعرفه بدون نرخ ارز می تونه اینقدر صادر کنه؟ چرا تمام وقت و حواس خودروساز ما به واردات و تعرفه است؟یا سودهای کلان خودرو سازی میره تو بخش زمین خریدن یا سهام خریدن؟یا خود خریدن؟دست از تولید محصولات از قدیمی چرا بر نمی دارین؟کجای دنیا الان این خودروها را تولید می کنند؟نرخ ارز 10 برابر هم بشه وقتی صادراتی نیست چه سودی داره؟
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    داستان جالبي است.زمین و زمان دارن ميگن محصولات داخل نا امن و حادثه ساز است. و پدر هوا و ريه هاي مردم را در میاورند ولي جالبترین نکته اش اينجاست :بهانه که مي اورند اشتغاله که از جان و زنده موندن افراد ارجح تره؟!!من برام سواله چطوريه ميگن اشتغال درست شده از يک طرف ولي همان خانواده ميره تو جاده به خاطر اين خودروهاي بي کيفيت جان خودشو از دست مي دهند؟!غير منطقيه واقعا تعداد کشته ها از تلفات جنگ و تعداد شاغلين اين صنعت بالاتره ولي همون بهانه واهي هميشگي رو ميارن
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    بازار داخلی خیلی راحت در اختیار خودروسازان قرار می گیرد ولی به عنوان مثال در همین بحران جهانی اخیر دیدیم که خودروسازان دنیا با برنامه ریز هایی که داشتند بازارهای صادراتی جبران کاهش فروششان شد. ولی در داخل خودروسازان سعی در بالا بردن هر بیشتر انحصار دارند؟