کد خبر 39537
۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
7 روز پیاپی هوای ناسالم در پایتخت

پرشین خودرو: هفت روز پیاپی هوای ناسالم در پایتخت، مخالفت محیط زیست با انتقال آب از خلیج فارس به هامون، راه‌اندازی سامانه برخط پایش آلودگی هوا، انتقاد از برنج کاری در اصفهان، کشف و ضبط بزرگترین محموله پرندگان شکاری، مخالفت چند استان دیگر با راه اندازی سیرک و انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت های واردات موتور سیکلت برقی از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که مهمترین انها ناسالم شدن هوای پایتخت در تمام طول هفته و قرار گرفتن یک روز در استانه هشدار بود در ادامه برخی از دیگر اخبار زیست محیطی این هفته را مرور می کنیم.

راه‌اندازی سامانه برخط پایش آلودگی هوا

روز جمعه هفته گذشته، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست، از راه‌اندازی سامانه "برخط پایش آلودگی هوا" برای تجمیع دیتاها تا پایان سال جاری خبر داد.

دکتر شینا انصاری، افزود: در حال حاضر 170 ایستگاه پایش کیفی هوا در کشور وجود دارد که در این ایستگاهها آلاینده‌های روتین از جمله اوزون، مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون اندازه‌گیری می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر 83 درصد این ایستگاهها، ریزگردها و یا ذرات معلق را پایش می‌کنند که تا پایان سال جاری 100 درصد ایستگاههای پایش کیفی هوا به دستگاه اندازه‌گیری ذرات معلق مجهز می‌شوند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: همچنین تجهیز ایستگاههای پایش به آنالایزرهایی برای اندازه‌گیری ترکیبات آلی فرار تحت عنوان VOCها، یکی دیگر از اقداماتی است که تا پایان سال جاری پیگیری می‌شود.

هوای ناسالم

برنج کاری مناسب اصفهان نیست

در اولین روز از هفته جاری، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در اطراف زاینده رود ضروری است گفت: کشت برنج که محصولی با نیاز آبی بالاست به هیچ عنوان برای منطقه ای مانند اصفهان با میانگین بارندگی پایین مناسب نیست.

حسن پسندیده  با بیان این مطلب افزود: در کشور ایران بنا به شرایط جغرافیایی منطقه چهارفصل است که بسته به میزان بارندگی اقلیم های متفاوتی دارد.

پسندیده تصریح کرد: از آنجایی که 90 درصد از منابع آب شیرین و تجدید پذیر کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین مدیریت این حوزه اهمیت بسیاری دارد لذا رعایت الگوی کشت در کشور بسیار ضروری است.

وی افزود: به عنوان مثال بایستی مشخص شود که کدام استان ها مستعد چه نوع کشتی هستند و قطعا در استان های مرکزی مانند یزد و اصفهان که با فقدان و کمبود آب مواجه هستند کشت هایی مانند شالیزار برنج کاری و کشت صیفی جاتی مانند خربزه و یا سیب زمینی که نیاز آبی بسیاری دارند به هیچ عنوان مناسب نیست.

وی با اشاره به رشد تساعدی صنایع پرآب بر مانند صنعت فولاد در اصفهان گفت: امروز با توجه به وجود این صنایع و تغییر شرایط جمعیتی و مصرف اب در اصفهان دیگر نمی توان از الگوی کشت گذشته در این استان و همچنین از روش های قدیمی آبیاری برای کشاورزی استفاده کرد.

زاینده رود

کشف و ضبط بزرگترین محموله پرندگان شکاری

در این روز مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ازکشف و ضبط بزرگترین محموله حمل غیر قانونی پرندگان شکاری و هوبره در آبهای چابهارخبرداد .

محمودی افزود: در یک برنامه ی هماهنگ و بر اساس اطلاعات رسیده به نیروهای دریابانی نیروی انتظامی منطقه چابهار  و با همکاری یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان دیروز مصادف با 23 آبان ماه یک فروند لنج در آبهای این منطقه توقیف که پس از بررسی و بازدید از لنج مزبور تعداد 140 قطعه انواع پرندگان شکاری از نوع گونه شاهین و تعداد 240 قطعه پرنده از نوع گونه هوبره  که همه آنها از پرندگان حفاظت شده و تحت حمایت سازمان محیط زیست می باشند، کشف و ضبط گردید که پرنده های کشف شده پس از بررسی های اولیه تحویل محیط زیست استان و  تعداد 7 نفر از متخلفین نیز پس از تکمیل مستندات تحویل مراجع محترم قضایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: پس ار بررسی های اولیه از قبیل بیومتری و .... پرندگان های شکار و هوبره های کشف شده به مراکز قرنطینه انتقال یافته تا پس از بررسی های کارشناسی و امکان سنجی های مربوطه اقدام به رهاسازی یا نگهداری در مراکز قرنطینه گردد. با عنایت به گشت های همیشگی یگان حفاظت در مناطق تحت مدیریت و حضور گسترده ی همیاران محیط زیست در جا جای استان، کشف این محموله از پرندگان شکاری و هوبره در آبهای دریای جنوب که در نوع خود رکورد دار می باشد بسیار نکته قابل تاملی است زیرا مسیر های ترددی حمل غیر قانونی پرندگان دچار تغییر و حمل از مسیر های دریایی و خارج از استان شده است.

مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال آب از خلیج فارس به هامون

روز یکشنبه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ثبت جهانی تالاب هامون مسیر برای احیا آن را هموار می کند، گفت: به هیچ عنوان با طرح غیر اقتصادی انتقال آب از خلیج فارس به هامون موافق نیستیم.

دکتر احمد علی کیخا افزود: نه تنها در ارتباط با تالاب هامون بلکه در مورد تمام تالاب های مرزی کشور هیچگونه مرزبندی سیاسی وجود ندارد و سازمان محیط زیست خواستار احیای هر دو بخش هامون چه قسمت هایی که در ایران و چه بخش هایی که در خاک افغانستان قرار دارد است.

معاون طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: تالاب هامون یک ظرفیت بین المللی است که متعلق به جامعه جهانی بوده و نه فقط به دولت ایران افغانستان و یا مردم این کشورها. بر این اساس سازمان محیط زیست از طریق اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قصد دارد هامون را به عنوان یک میراث طبیعی جهانی به ثبت برساند.

کیخا یادآور شد: این هفته در اجلاس جهانی IUCN یکی از مهمترین بحث هایی که از طریق کارشناسان پیگیری می کنیم ثبت تالاب هامون به عنوان یک ذخیره گاه مرزی زیست کره است و به همین منظور گزارشی را از طریق دانشگاه محیط  زیست آماده کرده و در این اجلاس ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه پاره ای از مشکلات هامون بایستی در ایران و بخشی دیگر در افغانستان حل شود تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان هزار و 500 میلیارد تومان برای بهبود و ساماندهی فعالیت های کشاورزی و مدیریت منابع آب در دشت های اطراف تالاب هامون تصویب شد که در حال حاضر این اعتبار تامین هم شده است.

وی در پاسخ به اینکه بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای احیای تالاب هامون منتفی شد گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به تالاب هامون از ابتدا نیز تنها یک شعار رسانه ای بود و هیچ عقل سلیم و دیدگاه کارشناسانه ای چنین طرحی را نمی پذیرد.

صیادان هامون

ضرورت بالا بردن سواد زیست محیطی جوانان

در این روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای تشویق جوانان و نوجوانان به کتابخوانی در مورد محیط زیست، گفت: با توجه به اینکه محیط زیست یک مقوله جهانی است وزارت ارشاد باید از انتشار کتابهای محیط زیستی به زبانهای مختلف حمایت کنند.

دکتر معصومه ابتکار در نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست که در پارک پردیسان برگزار شد، افزود: امروزه کتاب های مختلفی در زمینه اقتصاد محیط زیست روانشناسی محیط زیست حقوق محیط زیست و فرهنگ محیط زیست چاپ و منتشر شده اما با توجه به تخریبی که در محیط زیست کشور رخ داده انتشار این کتاب ها بایستی به شکل جدی تری دنبال شود.

وی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از انتشار کتاب های زیست محیطی به زبان های مختلف ضروری دانست چراکه محیط زیست را یک مقوله جهانی عنوان کرد.

ایلام به عنوان یازدهمین استان سبز با کمپین "سیرک نه" همراه شد

روز دوشنبه مدیر دیده بان حقوق حیوانات گفت: استان ایلام نیز به حیوان آزاری در سیرک نه گفت و با کمپین «سیرک نه!» همراه شد

شهرام امیر شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: استفاده از حیوانات وحشی در نمایش سیرک را به عنوان نماد آزار و اذیت گونه های حیات وحش اقدامی ناشایست دانست.

به گفته وی، با توجه به افزایش دانش زیست محیطی جامعه و اهمیت حفاظت از حیات وحش در افکار عمومی و رسالت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای رعایت حقوق حیوانات مخالفت اداره تحت امرش را با برگزاری برنامه های نمایشی سیرک حیوانات وحشی رسما اعلام کرد.

مدیر دیده بان حقوق حیوانات اظهار داشت: اولین موفقیت کمپین «سیرک نه!» که با تجربه سال ها مخالفت با حیوان آزاری در سیرک ها و همفکری ارگان های تراز اول بین المللی فعالیت می کند روز بیستم شهریور، روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات رونمایی شد.

شریفی تصریح کرد: در این مراسم خراسان رضوی به عنوان نخستین استانی که به سیرک ها مجوز نمی دهد بر نقشه کشور سبز شد و در خلال مراسم استان قم نیز به عنوان دومین استان با کمپین "سیرک نه!"، همراه شد.

وی افزود: هفته گذشته و در حضور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، همراهی استان های چهارم تا دهم نیز اعلام شد.

مخالفت دوازدهمین استان با حیوان آزاری/ همراهی با کمپین "سیرک نه!"

روز سه شنبه مدیر کل محیط زیست چهار محال بختیاری گفت: این استان نیز به حیوان آزاری در سیرک، نه گفت و با کمپین "سیرک نه! همراه شد.

شهرام احمدی  افزود: استفاده از حیوانات وحشی در نمایش سیرک را به عنوان نماد آزار و اذیت گونه های حیات وحش اقدامی ناشایست دانست.

به گفته وی، با توجه به افزایش دانش زیست محیطی جامعه و اهمیت حفاظت از حیات وحش در افکار عمومی و رسالت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای رعایت حقوق حیوانات مخالفت اداره تحت امرش را با برگزاری برنامه های نمایشی سیرک حیوانات وحشی رسما اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست چهار محال بختیاری اظهار داشت: چهار محال بختیاری از اولین استان هایی بود که با برگزاری سیرک مخالفت کرد و  تقاضاهایی که حدود 4 ماه پیش در این استان وجود داشت را رد کرد.

سیرک

نمایندگان استان گلستان خواستار خروج جاده از پارک ملی گلستان شدند

در این روز مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به دکتر معصومه ابتکار خواستار پیگیری ایشان برای جابجایی جاده آسیایی و خروج جاده از داخل پارک ملی گلستان شدند.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان ضمن قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت این جاده باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال، آهو و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گلستان طی ۶ ماه نخست سال جاری ۲۰۶ گونه جانوری از جمله ۱۲ سمور سنگی، ۸ خوک وحشی (گراز)، ۵۳ بچه خوک وحشی، ۱۹ شغال ۳۹ کلاغ، ۶ روباه، ۲ راسو، یک دوپای کوچک، ۵۳ حلقه لوس مار، ۱ گرزه مار،  ۲ خارپشت، ۳ پلنگ، ۲ آهو، ۴ سهره جنگلی، یک گورکن و غیره بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میان گذر پارک ملی گلستان از بین رفته اند.

فراهم نبودن شرایط استفاده از موتورسیکلت های برقی

روز چهار شنبه مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه صرفا واردات موتورسیکلت های برقی یک اقدام زیست محیطی محسوب نمی شود، گفت: لازم است که زیرساخت ها و استانداردهای لازم را در مورد واردات این موتورها رعایت کرد چرا که بسیاری از شرکت های چینی کیفیت لازم را ندارند.

دکتر محمد هادی حیدرزاده  افزود: وارد کردن موتورسیکلت های برقی اقدام بسیار خوبی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در حال انجام است.

به گفته وی، اما متاسفانه در این مورد نیز مانند بسیاری از موارد دیگر احساسی برخورد می شود و یا جریانی مد شده و همه به دنبال آن افتاده اند در حالی که برخی زیرساخت ها مثل ایستگاه شارژ باتری و توپوگرافی شهر تهران در برخی مناطق جوابگوی این اقدام نیست.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی - جنوبی و دارای شیب بوده که در این پروژه این مسئله دیده نشده و متاسفانه تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی این پروژه را بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب آن آغاز کرده اند.

وی افزود: چنین اقدامات شتاب زده ای نه تنها موجب بهبود وضعیت محیط زیست نمی شود بلکه نوعی بی اعتمادی در میان مردم ایجاد می کند که ممکن است کل پروژه را زیر سئوال ببرد.

حیدرزاده تصریح کرد: در حال حاضر اقدامی که باید انجام شود این است که بررسی شود موتورسیکلت های برقی در چه مناطقی قابل استفاده بوده، دوم از آنجایی که در حال حاضر عمدتا دستگاهها با شرکت های چینی وارد مذاکره می شوند باید دقت شود که استانداردهای لازم را داشته باشند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران یادآور شد: البته محیط زیست مسئول رسیدگی به استانداردهای این موتورسیکلت ها از نظر آلودگی هوا است اما از نظر کیفی موسسه استاندارد و وزارت صنایع بایستی نظارت کافی را داشته باشند و محیط زیست حساسیت های مورد نظر خود را به این دستگاهها اعلام کرده که باید آن را در نظر گیرند.

منبع: مهر

کد خبر 39537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha