کد خبر 39988
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
واگذاری خودرو معلولین‌ به کجا رسید؟

پرشین خودرو: چندی پیش خبرهایی مبنی بر اعمال تخفیف 30 میلیون تومانی برای واردات خودروهای خارجی مختص معلولین در محافل خبری مطرح شد. اما آنطور که از شواهد برمی‌آید داستان به این راحتی‌ها هم نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، به بی‌مهری عادت کرده‌اند؛ جانبازان و معلولین را می‌گوییم. دغدغه‌های فیزیکی، خودش به اندازه کافی برایشان دردسر دارد چه برسد به بدیهیات عادی زندگی مثل رفت و آمد.

بسیاری از آنها به دلیل عدم وجود وسایل نقلیه مخصوص از بازار کار بازمانده‌اند. برای بسیاری دیگر نیز شرایط آنچنان سخت و دردناک است که بیکاری را به تبعات بعدی ترجیح می‌دهند.

دولت‌های گذشته بارها و بارها سعی کرده‌اند تا به‌گونه‌ای اوضاع را برای استانداردهای اولیه زندگی‌اشان تسهیل کنند. باید اعتراف کرد که البته در این زمینه چندان چشمگیر عمل نکرده‌اند.

از مناسب‌سازی‌های شهری گرفته تا طراحی خاص ساختمان‌ها و معابر اما باز هم کار خاصی از پیش نرفت.

در پروژه‌های بعدی مسئولین تصمیم گرفتند تا با تسهیلاتی که روی خودروهای خارجی اعمال می‌کنند، دلگیری‌اشان را برطرف کنند ولی با حجوم خیل عظیم دلالان و واسطه‌ها این جریان نیز به محاق رفت.

اکنون در آخرین پرده از نمایش حمایت از قشر ناتوان و کم‌توان جامعه شاهد معرفی پروژ‌‌‌ه‌ای به اسم «تخفیف 30 میلیونی گمرکی برای واردات خودروهای مناسب‌سازی شده» هستیم.

در سال‌های 86 و 85 از سوی دولت وقت، جهت بهبود شرایط ایاب‌وذهاب و معیشت معلولین، وعده‌ای با عنوان «مناسب‌سازی خودرو» برای این قشر مطرح و در ادامه مقرر شد که معافیت گمرکی تا سقف 30 میلیون تومان جهت واردات این‌گونه خودروها اختصاص یابد.

اما خودروسازان داخلی با ادعای توانایی تولید این‌گونه خودروها، با واردات نمونه‌های خارجی مخالفت کردند؛ درحالی‌که سقف ادعای آنان، تنها به رونمایی از یک خودرو مناسب‌سازی شده قد داد؛ اما حتی آن خودرویی که مسئولین به دیدارش رفتند هرگز زیر پای معلولین نرفت.

در ادامه بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران در تاریخ 87.11.7، فقط 4 هزار و 700 معلول واجد شرایط می‌توانند از معافیت گمرکی 30 میلیون تومانی واردات خودروهای مناسب‌سازی‌شده برخوردار شوند.

به گزارش بازار خبر، درحالی‌که به گفته یحیی سخنگویی معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی تا پایان مهلت مقرر برای ثبت‌نام (شهریور 91)، بیش از 88 هزار نفر با درج درخواست در سایت مربوطه، متقاضی خودروی «خارجی» شده بودند که سازمان بهزیستی با گزینش و پایش پرونده‌های معلولانِ متقاضی بر اساس شدت معلولیت، داشتن گواهینامه، وضعیت اشتغال، تحصیلات، وضعیت تأهل و در آخر قرعه‌کشی، پس از گذشت 2 سال نهایتاً اسامی تنها 4 هزار و 700 نفر از معلولین واجد شرایط را به گمرک معرفی کرد.

وی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود: در رایزنی‌هایی که با بانک‌ها داشتیم، معلولان متقاضی خودروی خارجی از تسهیلات بانکی تا سقف 50 میلیون تومان برخوردار خواهند شد. اما هیچ‌گاه جزئیاتی از سود و مدت بازپرداخت تسهیلات، بانک عامل و ... اعلام نشد.

نحوه‌ واگذاری
علی‌رغم اینکه مسئولین سازمان بهزیستی حاضر به پاسخ‌گویی سؤالات ما نبودند، در مصاحبه‌ای که خبرنگار بازارخبر با دفتر مقررات واردات‌و‌صادرات سازمان توسعه‌وتجارت‌ داشت به یکی از ابهامات اصلی معلولان، یعنی چگونگی ثبت سفارش خودرو این‌گونه پاسخ داده شد:

ابتدا متقاضی با ورود به سامانه مدیریت ثبت سفارش واردات sabtaresh.tpo.ir با مشاهده فهرست تمامی خودروهای سواری مجاز برای واردات، خودروی موردنظر خود را انتخاب کرده و با مراجعه به بازرگانی استان محل سکونت، لیست فروشنده‌ها و شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی را دریافت می‌کند. سپس معلول یا نماینده وی با مراجعه به این شرکت‌ها پروفرم (پیش‌فاکتور فروش) را دریافت و تکمیل می‌کند و در ادامه با اسکن رونوشت آن در سامانه ثبت سفارش واردات، بررسی‌های لازم توسط دفتر مقررات صادرات‌و‌واردات انجام می‌گیرد که این بررسی‌ها شامل موارد زیر است:

-تطابق کد ملی شخصی که ثبت سفارش کرده با کد ملی که از سوی سازمان بهزیستی ابلاغ شده است.

-قرار داشتن خودروی انتخابی، در لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات که باید مورد تأیید کارشناس مربوطه قرار گیرد.

در ادامه، یادآور می‌شود فروشنده یا شرکت واردکننده می‌بایست حداکثر ظرف مدت 6 ماه خودروی شخص متقاضی را وارد گمرک کند و در صورت خلف وعده، خود معلول و یا نماینده تام‌الاختیار وی باید مراتب قانونی را طی کند.

لازم به ذکر است که معلول نیز می‌تواند با خرید خودرو از مبادی خارج‌ازکشور مستقیماً آن را وارد کند.

با توجه به سودجویی که در گذشته در خصوص خودروهای ویژه جانبازان اتفاق افتاد، گفته می‌شود این بار برای اینکه عده‌ای فرصت‌طلب دست به سودجویی نزنند، معلول اجازه فروش یا انتقال مالکیت خودرو را تا 5 سال نخواهد داشت.

در خصوص «پلاک ویژه» برای خودروهای معلولین نیز، هنوز جزئیات دقیقی از سوی سازمان بهزیستی ارائه نشده؛ اما پلیس راهور ناجا، شرایط شماره‌گذاری خودروهای جانبازان و معلولین را بدین شرح اعلام کرده است:

1. ارائه اصل کارت معتبر جانبازی (50 درصد به بالا) و کارت معلولیت کامپیوتری (با درجه متوسط؛ شدید؛ خیلی شدید)

2. ارائه اصل مدرک احراز هویت (شناسنامه جدید یا کارت ملی)

3. ارائه معرفی‌نامه و فرم تعهد از سازمان بهزیستی و تکمیل آن توسط فرد معلول یا نماینده معرفی‌شده توسط سازمان بهزیستی

4. اصل سند مالکیت بنام جانباز یا معلول و یا انتقال خودروی سواری به نام وی (به‌استثناء معلولین ذهنی)

5. ارائه مفاصاحساب دیون دولتی (جهت خودروهای وارداتی)

6. پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه

7. ارائه اصل سند گمرکی و پروانه گمرکی در خصوص خودروهای وارداتی

8. مثبت بودن مشخصات جانباز یا معلول توسط مرکز فاوا پلیس راهور ناجا در سامانه شماره‌گذاری برابر اعلام بنیاد ایثارگران یا اداره بهزیستی

در ضمن به معلولین ذهنی پلاک اختصاص داده نمی‌شود. لذا معرفی پدر یا مادر فرد معلول توسط بهزیستی جهت اخذ پلاک الزامی است.

یادآور می‌شود یارانه سوخت نیز از دیگر ابهامات این طرح است که همچنان از سوی مسئولین سازمان بهزیستی بی‌پاسخ مانده است.

با در نظر گرفتن نارضایتی معلولین از طرح «مناسب‌سازی خودرو» در سال 87، باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام معلولین خودروهای خارجی خود را می‌رانند یا بازهم مسئولین با وجود گذشت 6 سال از مصوبه هیئت‌وزیران، با وعده‌های تکراری معلولین را از خود می‌رانند؟

کد خبر 39988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha