کد خبر 40992
۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
خانه نشین شدن کامیون داران اسدآبادی

پرشین خودرو: شهرستان اسدآباد که قطب حمل‌ونقل زمینی کشورنام گرفته با ابلاغ بخشنامه‌ منع تردد کامیونهای بالای ۴۰ سال با مشکل مواجه و تا جایگزینی کامیون فرسوده با نو رانندگان کامیونها خانه نشیین خواهند بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، حمل‌ونقل زمینی از دیرباز مورد توجه همگان بوده و اغلب مردم برای جابجایی وسایل خود از حمل‌ونقل زمینی استفاده می‌کنند که هزینه کمتری نسبت به حمل‌ونقل هوایی و یا دریایی دارد.

شهرستان اسدآباد به دلیل وجود بیش از پنج هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین به شهر تریلی‌ها معروف است به‌طوری‌که از هر ۱۰۰ راننده ماشین سنگین در کشور به‌ طورقطع پنج نفر از آن‌ها اسدآبادی هستند.

وجود این تعداد ماشین سنگین در شهرستان اسدآباد به طور حتم مشکلات و مزایایی به همراه داشته اما آنچه مسلم است ماشین‌های سنگین در اسدآباد در اشتغال‌زایی بسیار مؤثر هستند.

از نکات منفی اینکه بیش از ۳۵ درصد از ناوگان فرسوده استان همدان در شهر اسدآباد قرار دارد که در صورت تعویض ماشین‌آلات سنگین خود با مشکلات و تصادفات کمتری در این حوزه برخورد می‌کنیم به‌طوری‌که در برخی از اوقات شاهد مشکل در ترمز خودروهای فرسوده در گردنه اسدآباد هستیم که سالیانه جان برخی از رانندگان را می‌گیرد.

در همین راستا در بخشنامه‌ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام‌شده کامیون‌های بالای ۴۰ سال حق تردد در جاده‌های کشور را ندارند بطوریکه براساس این بخشنامه در اواسط آبانماه امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح منع تردد کامیونهای بالای ۴۰ سال سن را به پایانه های سراسر کشور ابلاغ کرد.

زندگی رانندگان کامیون در جاده ها

اما با اجرای یکباره آن اسدآباد که به قطب حمل‌ونقل زمینی کشور شهره است وضعیت نابسامانی خواهد یافت چراکه کامیون های بالای ۴۰ سال عمر از رده خارج و رانندگان آن نیز خانه‌نشین می‌شوند.

براساس اعلام منابع رسمی با اجرای این طرح در کشور بیش از ۵۰ هزار کامیون از رده خارج می‌شود و عملاً تا جایگزینی کامیون فرسوده با کامیون‌های نو حمل‌ونقل زمینی کشور با مشکل مواجهه خواهد شد.

اجازه بارگیری در بنادر کشور را نداریم

سلطانی یکی از رانندگانی است که کامیون وی بالای ۴۰ سال سن دارد و در جاده‌های کشور تردد می‌کند و به خبرنگار مهر گفت: کامیونم بیش از ۴۰ سال عمر دارد و زمانی که برای تحویل بار به بنادر جنوب کشور می رویم اجازه بارگیری به ما نمی‌دهند.

وی افزود: کامیون‌ها مخارج زندگی ما را تأمین می‌کنند که اوضاع پیش‌آمده مشکلات زیادی را برای امرار و معاش خانواده‌ها به وجود آورده است.

سلطانی ابراز کرد: دولت باید با پرداخت وام قرض‌الحسنه به رانندگان اجازه دهد تا خودروی مناسب خود را خریداری کنند.

وی اعلام کرد: بخشنامه‌ای که از سوی دولت صادرشده بخش عظیمی از رانندگانی را که تنها سرمایه آن‌ها کامیونشان است خانه‌نشین کرده است.

دو ماه است که خانه‌نشین شده‌امسلیمانی صاحب یک ماشین سنگین است که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را یک حرکت خوب از سوی دولت عنوان می‌کند و می‌گوید: این اقدام دولت خوب و مثبت است اما باید همه جوانب آن نیز در نظر گرفته شود چرا که خودرویی که به رانندگان تحویل داده می‌شود چینی است و کیفیت ندارد.

زندگی رانندگان کامیون در جاده ها

وی افزود: به خاطر این طرح دو ماه است خانه‌نشین شده‌ام که با وضعیت پیش‌آمده دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن ندارم درحالی‌که ماشین‌آلات سنگین چرخه تولید کشور را به حرکت در می‌آورند.

سه هزار کامیون بالای ۴۰ سال در قطب حمل‌ونقل زمینی کشور وجود دارد

رئیس اتحادیه اصناف کامیون داران شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: اغلب کامیون‌هایی که در شهرستان اسدآباد وجود دارد متعلق به قبل از سال ۱۹۷۰ میلادی است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل در شهرستان اسدآباد فرسوده محسوب می‌شود.

علی هاتفی عنوان کرد: در شهرستان اسدآباد بیش از پنج هزار تریلی وجود دارد که با اجرای این طرح بیش از سه هزار کامیون فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل این شهرستان خارج می‌شود.

وی هزینه بالای کامیون‌های جدید را یکی از مشکلات دانست و گفت: قیمت کامیون در سال‌های اخیر رشد سه برابری را داشته که با وضع موجود کامیون داران امکان نوسازی کامیون‌های خود را ندارند.

رئیس اتحادیه اصناف کامیون داران شهرستان اسدآباد با اعلام اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل یک حرکت خوب از سوی دولت است، عنوان کرد: تا کنون نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس هیچ‌گونه طرحی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه نشده است.

وی یکی از مشکلات رانندگان را وجود خودروی‌های چینی بی‌کیفیت در جاده‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای چینی بی‌کیفیت بدون داشتن استانداردهای لازم در کشور به فروش می‌رسد که این باعث مشکلات در سیستم حمل‌ونقل کشور شده است.

اگر مشکل کامیون داران حل نشود وزیر را استیضاح می‌کنم

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: بخشنامه‌ای از سوی دولت صادرشده که کامیون‌های بالای ۴۰ سال حق تردد در جاده‌ها را ندارند و برای این بخشنامه سئوالاتی را تقدیم وزیر راه و شهرسازی کرده‌ام که در صورت حل نشدن موضوع وزیر را استیضاح خواهم کرد.

بهروز نعمتی رانندگان کامیون را سرمایه‌های شهرستان اسدآباد دانست و افزود: این افراد به سخت‌کوشی و تلاشگری معروف هستند چرا که شبانه‌روز و به‌صورت طاقت‌فرسا در حال تلاش هستند.

وی افزود: کارخانه کنسانتره در شرایط سخت اقتصادی به بهره‌برداری رسید و با افتتاح کارخانه گندله ۶۰۰ کامیون نیاز است تا کار حمل‌ونقل خروجی این ورودی و خروجی این کارخانه‌ها را انجام دهند.

کامیون

سخنگوی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید کنسرسیومی از رانندگان شهرستان ایجاد شود تا تمامی کسانی که شبانه‌روز تلاش کرده‌اند بتوانند در آن حاضر شود که در این رابطه برای ایجاد کنسرسیوم هماهنگی‌های آن با مدیرعامل شرکت صبانور انجام شده است.

نعمتی با اعلام اینکه کسانی در شهرستان اسدآباد هستند که کامیون فرسوده آنها تنها دارایی‌شان محسوب می‌شود، ابراز کرد: در خصوص کامیون‌های فرسوده با وزیر مذاکره کرده‌ام و از او خواسته‌ام تا نسبت به این موضوع تجدید نظر کند چرا که با این کار بیش از ۶۰ هزار خانواده از نان خوردن نیز محروم می‌شوند.

۲۷ درصد از بیمه‌شدگان اسدآباد را رانندگان تشکیل می‌دهند

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ بیمه‌شده اصلی و ۲۷ هزار بیمه‌شده تبعی در شهرستان وجود دارد که رانندگان شهرستان اسدآباد با سه هزار و ۵۰۰ بیمه‌شده اصلی و حدود ۹ هزار بیمه‌شده تبعی ۲۷ درصد از جمعیت بیمه‌شدگان شهرستان اسدآباد را تشکیل داده‌اند.

جواد جمور عنوان کرد:  هزار و ۴۰۰ مستمری‌بگیر در شهرستان اسدآباد وجود دارد که ۴۲۰ نفر از این افراد را رانندگان تشکیل می‌دهند که ۲۰۰ نفر از مستمری‌بگیران راننده نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اعلام اینکه ممکن است برخی از رانندگان در شهرستان‌های دیگر اقدام به بیمه نمودن خود کرده باشند، عنوان کرد: بیشترین بیمه‌شده در استان همدان متعلق به شهرستان اسدآباد است.

اما این روزها رانندگان صاحب کامیون‌های قدیمی نگرانند و از اینکه تنها سرمایه زندگیشان را از دست بدهند اما چیزی دستشان را نگیرد، نگرانند

رانندگان که خود سفیران امنیت هستند این روزها امنیت مالی ندارند و باید دار و ندار خود را بدهند تا صاحب یک کامیون چینی شوند آن‌هم با وام‌هایی با سودهای زیاد که کمر راننده را زیر بار مشکلات خم می‌کند.

رانندگان نیازمند حمایت و توجه هستند پس باید برای انجام بهتر امور به این قشر نیز توجه ویژه داشت و آن‌ها را دریافت.

منبع: مهر

کد خبر 40992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha