کد خبر 41230
۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
ذره بین به دست دنبال جای پارک

پرشین خودرو: «20 درصد از ترافیک خیابان های پر تردد تهران، از کمبود فضای پارک و حرکت آهسته و توقف های بسیار خودروها در خیابان ها به خاطر پیدا کردن جای پارک ناشی می شود و به طور میانگین هر راننده برای یافتن جای پارک 15دقیقه زمان صرف می کند».

به گزارش «پرشین خودرو»، این آماری است که کامران اخباری معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است. رانندگان صبح ها باید یکی دو ساعت زودتر از خانه بیرون بزنند تا با ترافیک روبه رو نشوند البته اگر شانس بیاورند و جای پارک پیدا کنند، غروب هم برای برگشتن به خانه باید گرفتار شوند و مثل ماهی کوچکی که در تور ماهیگیر می افتد، باید درترافیکی که صبح در آن گیر کرده بودند دوباره گرفتار شوند.
یکی از معضلات شهری کلانشهرها بویژه پایتخت، ترافیک و جای پارک است، پدیده ای که از دهه هفتاد کم کم آغاز شد و در حال حاضر به حد انفجار رسیده است به طوری که خیلی ها ساعت های بسیاری از عمرشان را در ترافیک هر روزه میان خانه و محل کار از دست می دهند.
راستی شما برای رفت و آمد در شهر از چه وسیله ای استفاده می کنید؟ خودروی شخصی، اتوبوس، مترو، تاکسی یا پای پیاده؟ چقدر از 24ساعت شبانه روز را در ترافیک می گذرانید؟ اصلاً جای پارک گیر می آورید؟
در شهری که هنوز خیلی از کوچه ها و خیابان ها و حتی جاده هایش از چند دهه پیش فرق چندانی نکرده و نمی تواند این حجم از خودروها و بار ترافیکی را تحمل کند، شرکت های خودروساز مدام در حال رقابت باهم هستند و فقط تولید می کنند و با هیچ چیز دیگری کار ندارند، پاساژها و مجتمع های تجاری هم از سوی دیگر هر روز مثل قارچ سر از خاک بیرون می آورند و باعث می شوند برای دسترسی به آنها دقایق و ساعت های زندگی ما همچنان در ترافیک طاقت فرسا هدر شود.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اشاره به اینکه کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، تنها به شهر تهران و شهروندان آن محدود نمی شود و دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و کلانشهرهاست، این مشکل را ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیرساخت های شهری می داند که مسائل و مشکلات متعددی را در شهرهای پر جمعیت ایجاد می کند و از جمله آنها، معضل جای پارک است.
وی می گوید: «زمانی که در یک خیابان جایی برای پارک نیست و به خاطر توقف خودروها در یک خط عبوری از عرض خیابان کاسته می شود، رانندگان برای پیدا کردن جای پارک مجبورند به آرامی حرکت کنند و هنگام حرکت چندین بار ترمز بگیرند که رانندگان پشت سر آنها نیز چاره ای جز حرکت آهسته و توقف های بسیار ندارند. این موضوع باعث کندی حرکت خودروها و ایجاد ترافیک سنگین می شود.»

65 دقیقه تا پارک ماشین
همین چند روز پیش بود که برای انجام کاری به سوی غرب تهران رفتم، روز جمعه ساعت 6غروب، ترافیکی در اتوبان حکیم نبود. خلوت تر از همیشه ولی وقتی راهم را کج کردم به اتوبان شهید ستاری پشت خودروهایی که انگار روی جاده تلنبار شده بودند مجبور به توقف شدم و طی کردن یک مسیر 500متری 25دقیقه طول کشید.
سرانجام هرطور شده خودم را از ترافیک خودروهایی که برای خرید و شاید بازدید از مجتمع تجاری تازه ساخت غرب تهران آمده بودند رها کردم اما حالاباید جایی برای پارک پیدا می کردم غافل از اینکه نمی دانم جای پارک کجا پیدا می شود. این طرف اتوبان تا 2کیلومتر ماشین پارک بود، کوچه ها و پیاده روها هم پر بود از ماشین های جورواجور.
چاره ای نداشتم جز اینکه اتوبان را دور بزنم و به سوی جنوب بروم تا دست کم ماشینم را جایی پارک کنم تا به کارم برسم. انگار همه ماشین های تهران جمع شده بودند آنجا، کوچه به کوچه می گشتم تا اینکه پس از 65دقیقه موفق شدم جای پارکی گیر بیاورم. برایم خیلی جالب بود که مجتمع تجاری به این شیکی چرا پارکینگش جای زیادی برای بازدیدکنندگان ندارد.
گذشته از اینکه رانندگان زمان زیادی را در ترافیک برای پیدا کردن جای پارک در این اتوبان سرگردان بودند بیش از 20 مأمور راهنمایی و رانندگی هم که می توانستند در جاهای دیگر از شهر گره گشای ترافیک باشند مانده بودند آنجا تا نظم را تا جایی که می توانستند برقرار کنند.
اخباری با اشاره به اینکه روزانه صدها خودروی داخلی و خارجی به چرخه حمل و نقل شهری تهران افزوده می شود و هر چه به مرور زمان شمار خودروهای تهران افزایش می یابد، در کنارش مسائل و مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا و معضل کمبود پارکینگ بیش از پیش خود را نشان می دهد، می گوید: «ساخت پارکینگ های مکانیزه در نقاط پرتراکم و ساماندهی پارکینگ های موجود به منظور سامان بخشی به مدیریت توقف های بلندمدت، استفاده از ابزارهای گوناگون در پارکینگ های حاشیه ای برای به حداقل رساندن توقف خودروها به منظور امکان استفاده تعداد بیشتری خودرو از یک فضای پارک، از سیاست ها و راهکارهای مدیریت ترافیک ساکن است.»
یکی از شهروندان که ادعا می کند یک ساعت و نیم را در حاشیه اتوبان ستاری به دنبال جای پارک بوده و سرانجام موفق شده است خودرویش را روی خط کشی عابر پیاده پارک کند با انتقاد شدید از ترافیک و مهیا نبودن جای پارک می گوید: «تعجب می کنم مجتمع تجاری-رفاهی به این بزرگی چگونه از شهرداری مجوز گرفته ولی پارکینگ مشتریان و بازدیدکنندگانش فقط برای هزار دستگاه خودرو جای پارک دارد.
من و خانواده ام از شرق تهران به اینجا آمدیم و مدت زیادی در ترافیک مانده ایم. پیدا کردن جای پارک خیلی آزاردهنده بود زیرا چندین ساعت از زمانی که برای دیدن فروشگاه ها اختصاص داده بودیم از بین رفت و حالا هم نگرانم که پلیس بیاید و مرا جریمه کند.»
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص ناهماهنگی بین تعداد پارکینگ های شهر تهران و میزان عوارضی که شهرداری از شهروندان برای پارکینگ می گیرد، عنوان می کند: «بر اساس مصوبات قبلی شورای شهر قرار بود حساب خاص و صندوقی در شهرداری تهران ایجاد شود تا کلیه عوارضی که تحت عنوان «عوارض پارکینگ» از شهروندان گرفته می شود، به آن واریز و از محل این پول ها پارکینگ های طبقاتی در سطح شهر بویژه در مناطقی که امکان تأمین پارکینگ در آنها محدود است، ساخته شود ولی متأسفانه این مصوبه توسط شهرداری اجرا نشد.
البته در این ارتباط مصوبه ای 5 ماده ای در راستای «تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تأمین پارکینگ» تصویب شده است. طبق این مصوبه به سرمایه گذاران بخش خصوصی اجازه داده می شود املاک خود را به پارکینگ خدماتی تبدیل کنند و برای سرمایه گذاران هم دو طبقه تجاری در طبقات پایین و یک طبقه در طبقه آخر ساخته شود که این مصوبه با توجه به اینکه سهم متعلق به مالک هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته است به طور عملی ناموفق بوده و در سطح شهر تهران شاهد اجرا شدنش هم نبودیم.»

متهم، حمل و نقل ناقص
آمارها نشان می دهد حدود7 هزار اتوبوس، 80 هزار تاکسی و هزار واگن در متروی پایتخت مشغول جابه جایی مسافران هستند ولی آمارهای دیگری حاکی از این است که بیش از 20درصد از تاکسی ها به علت های گوناگون فعالیتی ندارند.
از سوی دیگر8میلیون جمعیت ثابت تهران و 4میلیون جمعیت شناوری که از شهرهای حاشیه ای به تهران تردد دارند جمعیتی 12میلیون نفری را تشکیل می دهند که تعداد وسایل نقلیه عمومی و خصوصی برای حمل و نقل آنها به هیچ عنوان کافی نیست، بماند که سامانه حمل و نقل عمومی تهران دچار فرسودگی و کمبودهای زیادی است و برخی از شهروندان ناچار از خودروی شخصی استفاده می کنند.
به گفته سالاری، کمیسیون شهرسازی به دنبال افزایش تعداد پارکینگ های عمومی در شهر تهران است اما چرا شهرداری در این مدت عوارضی که تحت عنوان عوارض پارکینگ از شهروندان گرفته در راستای تأمین پارکینگ طبقاتی هزینه نکرده است. وی می افزاید: «در خصوص اجرای مصوبه های قبلی شورای شهر تهران هم از شهرداری سؤال کردیم که گزارشی را بدهند، البته در مناطق مرکزی شهر تهران که تحت عنوان <دانتان ها> امروز در دنیا شناخته می شود، ایجاد پارکینگ های طبقاتی چون موجب سفر شهری و استفاده شهروندان از خودروی شخصی می شود باز جای بررسی و تأمل دارد که به عقیده کارشناسان بنا بر دلایل ذکر شده نباید پارکینگ طبقاتی ساخته شود.»
با این حساب مشکلاتی مثل ترافیک و نبود جای پارک و ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی را چگونه می توان برطرف کرد؟ بالاخره پارکینگ طبقاتی باید ساخته شود یا نه؟ این سؤالاتی است که تا جوابش پیدا شود ترافیک بیشتر از گذشته می شود، هوا آلوده تر می شود و شرایط ترافیکی سخت تر از پیش؛ پس چاره چیست؟
حالا دوباره یک حساب سرانگشتی و ساده دیگری انجام می دهیم، نمونه اش هم همان مجتمع تجاری جدید که 1600جای پارک دارد و 600جای آن متعلق به فروشگاه داران همانجاست، می ماند هزار جای پارک. اگر هر مغازه فقط در یک ساعت یک مشتری داشته باشد و 400نفر هم فقط برای استفاده از امکانات رفاهی و سینمای مجتمع بیایند دیگر جای پارکی برای بقیه باقی نمی ماند، حالا باید بگردیم دنبال سن پرتقال فروش.

منبع: روزنامه ایران

کد خبر 41230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha