کد خبر 41326
۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
نرخ رشد خودرو افت کرد

پرشین خودرو: آمار تولید 9 ماه امسال خودروسازان بزرگ کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ انواع خودروهای سواری با رشدی 4/58 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، بنابر آماری که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ارائه کرده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور، در مجموع 633 هزار و 507 دستگاه انواع محصولات سواری را طی 9 ماه امسال به تولید رسانده‌اند و در این بین، ایران‌خودرویی‌ها رکورددار هستند.

بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با تولیدی 372 هزار و 57 دستگاهی، رشدی 8/82 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و سایپا نیز افزایش تولیدی 3/19 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس خودرویی‌ها نیز که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌روند، طی 9 ماه امسال 79 هزار و 457 دستگاه تولید داشته‌اند و این آمار، رشد بیش از 80 درصدی را برای آنها در پی داشته است. آمار نشان می‌دهد كه در جمع خودروهای تولیدی طی 9 ماه امسال، باز هم این پژو 206 است که توانسته بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص دهد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو داخلی نیز کماکان در اختیار پراید قرار دارد، محصولی که سایپا برنامه خروج آن از خط تولید را کلید زده است.
آمار تولید 9 ماهه، نکات دیگری را نیز در خود جای داده که در این بین می‌توان به افت تولید رانا و ویتارا و همچنین توقف تولید رنو ساندرو اشاره کرد.
هرچند تولید 9 ماهه خودروسازان از «رشد» حکایت دارد، اما طبق آمار، «نرخ رشد» تولید خودرو افت کرده است؛ به‌نحوی‌که تولید هشت ماهه صنعت خودرو بیش از 74 درصد افزایش را نشان می‌داد، اما در آمار جدید، این عدد به 4/58 درصد نزول کرده است. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش نرخ تولید خودرو، افزایش «پایه تولید» است، هرچند برخی کارشناسان نیز یکی دیگر از عوامل زمینه ساز پایین آمدن نرخ تولید در خودروسازی را «کاهش تقاضا» عنوان می‌کنند. از طرفی، با توجه به آنکه روند رو به رشد اخیر تولید خودرو در کشور، از پاییز سال گذشته آغاز شد، طبیعی است که هرچه جلوتر برویم، از نرخ رشد تولید کاسته خواهد شد، چون در واقع عدد پایه تولید بالا می‌رود و طبعا نرخ رشد (نه رشد) پایین می‌آید.

206 دنده سبک می‌رود
به سراغ آمار برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه افت و خیزی در تولید طی 9 ماه امسال داشته‌اند. طبق آمار اعلامی، محصولات پژویی ایران‌خودرو با رشد تولید قابل‌توجهی در 9 ماه امسال روبه‌رو شده‌اند، به‌نحوی‌که همه آنهارشد تیراژ بالایی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بینند. در این بین اما بیشترین رشد را پژو 206 تجربه کرده؛ به‌‌نحوی‌که تولید این محصول به 74 هزار و 906 دستگاه در 9 ماه امسال رسیده و این عدد از رشد بیش از 221 درصدی تولید 206 نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

دیگر پژویی ایران‌خودرو که در 9 ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 83 هزار و 574 دستگاه پژو 405 را در 9 ماه امسال تولید كرده‌اند كه این آمار از رشد 91 درصدی تیراژ 405 حكایت می‌كند. همچنین پژوپارس نیز با رشد تولید طی بازه زمانی موردنظر مواجه شده؛ به‌نحوی‌كه آمارها می‌گویند این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1/56 درصد رشد تولید داشته است.  ایران‌خودرویی‌ها در 9 ماه امسال 108 هزار و 46 دستگاه پژو پارس را به تولید رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که آبی‌های جاده مخصوص علاقه ویژه ای به این خودرو دارند.

پارس در تمامی سایت‌های فعال داخلی خود به تولید می‌رسد و طبق آمار، سایت تهران توانسته بیش از دیگر سایت‌ها از پارس پذیرایی کند. این محصول در سایت‌های مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد که البته در این سایت‌ها از تیراژ نسبتا پایینی برخوردار است. ایران‌خودرو اما در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته 73 هزار و 500 دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در 9 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/76 درصد رشد کرده است.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سوزوکی گرندویتارا که تنها محصول شاسی بلند ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود و در سایت خراسان این شرکت مونتاژ می‌شود، فقط 407 دستگاه طی 9 ماه امسال تیراژ داشته است. این آمار سبب شده میهمان چشم بادامی ایران‌خودرو، 4/17 درصد در مقایسه با 9 ماه سال گذشته، افت را تجربه کند. از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرویی‌ها تنها 2 هزار و 219 دستگاه دنا را طی 9 ماه امسال به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، دنا فقط 11 دستگاه تیراژ داشت. این خودرو که هنوز هم درگیر حاشیه‌های قیمت‌گذاری است و ثبت‌نام‌کنندگان فعلا دست‌شان به آن نرسیده، جدیدترین و لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید و گویا قرار نیست تیراژ چندان بالایی داشته باشد. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا اما با افت جزئی تولید در 9 ماه امسال روبه‌رو شده است؛ به‌نحوی‌که تیراژ آن 110 دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت را نشان می‌دهد. بر این اساس ایران‌خودرو 21 هزار و 140 دستگاه رانا را تولید کرده و آن طور که خبر می‌رسد، این شرکت می‌خواهد سهم رانا را در سبد محصولات خود کم کند.

تداوم تولید سراتو
از ایران‌خودرو بگذریم و سری هم به سایپا بزنیم، شرکتی که اصلی‌ترین محصول آن پراید است. بنابر آمار، سایپایی‌ها در 9 ماه امسال توانسته‌اند 538 دستگاه سراتو را به تولید برسانند تا مشخص شود رابطه این شرکت با کیاموتورز کره، فعلا برقرار است. تداوم تولید سراتو در حالی است که ظاهرا تولید رنو ساندرو در پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) متوقف شده است. طبق آمار، در 9 ماه امسال تنها 12 دستگاه ساندرو به تولید رسیده است. سایپا اما در تولید پراید باز هم با رشد مواجه شده و این در حالی است که مسوولان این شرکت عنوان كرده‌اند برخی خطوط تولید پراید تعطیل شده و تیراژ این محصول از دو،سه سال آینده به حداقل خواهد رسید. پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در 9 ماه امسال 186 هزار و 312 دستگاه از آن مشترکا در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است.

با توجه به این آمار، تولید پراید در 9 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/18 درصد رشد را به خود می‌بیند و از جمع پرایدهای تولیدی، 66 هزار و 521 دستگاه متعلق به پارس‌خودرو است و باقی را نیز سایپایی‌ها تولید کرده‌اند. به جز پراید، سایپایی‌ها در تولید تیبا نیز با رشد مواجه شده‌اند، چه آنکه این خودرو با توجه به تیراژ 63 هزار و 962 دستگاهی خود توانسته رشد 150 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست بیاورد.  طبق آمار اما پارس‌خودرو نیز در 9 ماه تنها 19 دستگاه مگان را به تولید رسانده و این در حالی است که تولید این خودرو از چند ماه پیش متوقف شده و گویا قرار نیست دیگر به تولید برسد.
از تندر-90 اما خبر می‌رسد که تولید آن با رشدی 42 درصدی در مقایسه با 9 ماه سال گذشته مواجه شده و این در حالی است که این خودرو این روزها حال و روز خوشی در تولید ندارد. هرچه هست، آمارها می‌گویند ایران‌خودرو و پارس خودرو در مجموع 21 هزار و 108 دستگاه تندر-90 را طی 9 ماه امسال به تولید رسانده‌اند و این در شرایطی است که پارس خودرو تیراژ بالاتری نسبت به ایران‌خودرو دارد. در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید 12 هزار و 891 دستگاه تندر-90 طی 9 ماه امسال، به رشدی 6/13 درصدی دست پیدا کنند، حال آنکه ایران‌خودرو به‌واسطه تیراژ هشت هزار و 217 دستگاهی تندر، رشدی 5/133 درصدی در تولید این محصول را به خود می‌بیند.


منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 41326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha