کد خبر 41352
۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

پرشین خودرو: عصر روز یکشنبه 14 دی ماه مستندی با موضوع زندگی سهراب سپهری در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، مراسم رونمایی و نمایش فیلم مستند "سهراب سپهری" عصر روز یکشنبه 14 دی ماه با حضور محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبکه 2 سیما و مشاور محتوایی فیلم)، محمدرضا اصلانی (مستندساز و مشاور ساختاری فیلم)، دکتر علی کلباسی (مدیرکل صدا و سیمای اصفهان)، سید عباس سجادی (رییس فرهنگسرای نیاوران)، مازیار رضاخانی (طراح و موسس خانه حمایت از زنان هنرمند ایرانیان)، داود سماواتی یار (تهیه کننده)، رقیه توکلی (کارگردان)، پروانه سپهری (خواهر سهراب)، دکتر محمود فیلسوفی (دوست و همکلاسی سهراب) و هنرمندانی چون شمسی فضل الهی، امین الله رشیدی، مجید سعیدی و صدر الدین شجره و با اجرای فرانک یوسفی از گویندگان رسانه ملی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
 

مستند سهراب سپهری رونمایی شد


بنابراین گزارش، در ابتدای مراسم دکتر علی کلباسی توضیحاتی راجع به فیلم ارائه کرد و گفت: مستند سهراب سپهری توسط صدا و سیمای مرکز اصفهان تولید شده است که در آن تصاویر زیبایی از گردشگری استان اصفهان را به نمایش می گذارد. نریشن فیلم توسط زنده یاد خسرو شکیبایی و ژاله صادقیان خوانده شده است که این فیلم در حقیقت سه بخش دارد: بخش اول کودکی سهراب را به تصویر می کشد، بخش دوم زندگی و شخصیت سهراب از زبان خویشاوندان و دوستان وی روایت می شود و بخش آخر اشعار و نقاشی های این شاعر معاصر از دیدگاه جامعه شناسی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
وی به مقایسه اشعار سهراب سپهری با حافظ و مولوی پرداخت که بعضی از اشعار او هم به زبان های فرانسوی، ترکی استامبولی، انگلیسی ترجمه شده است که امسال کتاب شعر این شاعر معاصر از پرفروش ترین کتاب های کشور بوده است.

مستند سهراب سپهری رونمایی شد


سهراب گوشه تاج سروری را شکسته بود
شمسی فضل اللهی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که از دوستان سهراب نیز بوده در ابتدای سخنانش گفت: حضور من در اینجا فقط به این دلیل است که از دوست یاد کنم و در ادامه افزود: سهراب زندگی درویشی داشت، همه ی ما از وی آموخته ایم. سهراب از شدت تواضع گوشه تاج سروری را شکسته بود. دوستی که افکار تمییزی داشت و زندگی اش نیز پاکیزه و بی حاشیه بود. یک بار به او گله کردم که چرا به ما تلفن نمی کنی و جواب تلفن های ما را نمی دهی؟ او گفت: وقتی ایده نقاشی به ذهنم می رسد انگار که طلبکار است و تا آن را تمام نکنم، روی شانه ام نشسته و پایین نمی آید.

سهراب یکی از جدی ترین شاعران عرصه شعر نیمایی بود
سیدعباس سجادی رییس فرهنگسرای نیاوران و از ترانه سرایان کشور نیز به پشت تریبون آمد و گفت: من شاید به این دلیل اینجا هستم که اهل شعرم نه سِمَت هایی که به ما عاریه می دهند. وی در ادامه به گمنام بودن سهراب اشاره کرد و گفت: این روزها فضای مجازی و فیس بوک سرشار از تبلیغ برای برخی شاعران است و این فیس بوک همه را شاعر کرده است حال آنکه سهراب هیچ گاه به دنبال تبلیغ و شهرت نبود و در زمان زندگی اش هنرمندی گمنام بود.
سهراب نگاه مدرنی داشت، شعر را از جایی شروع کرد که دیگران تمام کردند، یکی از تفاوت های وی با هم نسلان خود در این بود که زندگی را جور دیگری می دید. او یکی از جدی ترین شاعران عرصه شعر نیمایی بود. سهراب با تلفیق شعر و نقاشی به هنر امروز بعدی تازه داد و در قرن های آینده نیز از او یاد خواهد شد.

کتابی "همکلاسی ام سهراب" را نوشتم
محمود فیلسوفی در سخنانی با اشاره به خاطرات خود از این شاعر و هنرمند گفت: « سهراب از سال 56 تا زمان فوت در کاشان بود و من و دکتر مدیحی از دوستان او بودیم. او علاقه فراوانی به گوشت و لوبیا داشت که خوراک سنتی کاشانی ها است. من با او در زمینه شعر اختلاف نظر داشتم اما همیشه سر من شیره می مالید! او در زمان دوستی ما حتی یکبار هم از من قرص و دارو نخواست. اما وقتی نتیجه آزمایش او را دیدم و فهمیدم سرطان دارد، دود از سرم بلند شد و متوجه شدم هیچ کاری از دستم برنمی آید. در آخرین دیدارمان به من گفت: برو کاشان و همه چیز را آماده کن، من برمی گردم. من هم به کاشان برگشتم و مقدمات دفن او را فراهم کردم.

مستند سهراب سپهری رونمایی شد

دکتر فیلسوفی که از یادآوری این خاطرات متاثر شده بود گفت: «بعد از فوت این هنرمند انواع و اقسام سوال های پرت و پلا را از من می کردند که آیا او تریاکی بود؟ عرق خور بود؟ معتاد بود؟ به همین دلیل تصمیم به انتشار کتابی با نام «همکلاسی ام سهراب» درباره او گرفتم. در این کتاب تمام چیزهایی را که باید درباره سهراب بدانیم منتشر کردم.
در انتهای مراسم محمدرضا جعفری جلوه، دکتر نعمت اله مدیحی، دکتر محمود فیلسوفی، استاد علی اصغر صائم کاشانی، پروانه سپهری، محمدرضا اصلانی، داود سماواتی یار، مازیار رضاخانی و رقیه توکلی مورد تقدیر قرار گرفتند.
فیلم "سهراب سپهری" یک مستند 49 دقیقه ای است که مقاطع مختلف زندگی این شاعر و نقاش معاصر ایرانی با حضور محمد رضا اصلانی، پیرروز کلانتری، جهانگیر کازرونی، پروانه سپهری و... به تصویر کشیده شده است و در آن اشعار و نقاشی های وی از نگاه جامعه شناسی بررسی و تحلیل می شود.

کد خبر 41352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha