کد خبر 42666
۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

پرشین خودرو: یک پسر 10 ساله آمریکایی که هر دو پایش قطع شده، با پای مصنوعی به زمین فوتبال برگشت.

به گزارش «پرشین خودرو»، «دون جکسون» در سال 2012 به خاطر ابتلا به مننژیت، دو پایش را از زیر زانو از دست داد و به این ترتیب، توان بازی در مسابقات فوتبال آمریکایی را هم نداشت. یک سال گذشت و دون بعد از چند عمل جراحی، کم کم یاد گرفت چطور با پاهای مصنوعی‌اش راه برود؛ اما او دوست داشت فوتبال بازی کند: «فکر می‌کردم، دیگر نمی‌توانم واقعاً بازی کنم چون نه آماده بودم و نه شرایطش را داشتم.»
میشله، مادر دون، به پسرش گفت، قبل از هر کاری اول باید یاد بگیرد چطور بدود. فرصت این کار هم پیش آمد. یکی از دوستانشان که در «اردوی بی محدودیت» (گروهی که به کودکان معلول کمک می‌کند) کار می‌کرد، اجازه داد دون تیغه‌های او را که مخصوص دویدن بودند، امتحان کند. این تیغه‌ها شبیه به چیزی است که اسکار پیستوریوس، قهرمان مسابقات دوی پارالمپیک، برای دویدن پا می‌کند.
در بهار، دون دوباره جراحی شد تا استخوان‌های پایش که هم چنان رشد می‌کردند، کوتاه شوند. اول تابستان هم یک جفت از این پاها به او اهدا شد. قیمت هر یک دانه از این تیغه‌ها معمولاً بین 5 تا 10 هزار دلار است. دون کوچولو در طول تابستان، 3 روز در هفته با یک مربی تمرین می‌کرد تا برای فصل جدید مسابقات فوتبال جوانان آماده شود: «مربی من را مجبور می‌کرد بدوم، توپ را بگیرم، برای گرفتن پاس‌ها بدوم... گاهی همین طوری هم که ایستاده‌ام، خسته می‌شوم... این فصل می‌خواهم واقعاً سخت تمرین کنم.»
اما بازگشت به زمین کار ساده ای نبود. او اولین آمریکایی است که هر دو پایش را از دست داده و فوتبال آمریکایی بازی می‌کند. مربیانش می‌گوید، تقریباً 2 ساعت وقت گرفت تا تیغه‌های مخصوص دویدنش را بپوشاند تا در زمین به کسی آسیب نرسد.
اما حالا او برگشته. استیو آلیک، سخنگوی «انجمن فوتبال آمریکا»، که مسوول مسابقات فوتبال جوانان و مدارس است، در این باره گفت: «... این قطعاً پیامی الهام بخش خواهد بود و نشان دهنده روحیه واقعی "من می‌توانم" است؛ می‌گوید لازم نیست به خودت تردید راه بدهی، به خصوص وقتی می‌بینی هم تیمی‌ات دارد با دو پای مصنوعی بازی می‌کند.»

فوتبالیست بدون پا؛ پسر ۱۰ ساله‌ای که الهام بخش دیگران شد+عکس
 
کد خبر 42666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha