کد خبر 44258
۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
پهلوان پنبه

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، با رونق گرفتن گاراژ موریس که به لطف تملک آن توسط SAIC چین صورت گرفته، فرزندان قد و نیم این خاندان پا به عرصه گرقابت گذاشته‌اند. 350 که سال 2010 به بازار های جهانی معرفی شد، پس از گذشت 3 سال و چندین رونمایی بالاخره در پاییز 92 پا به میدان گذاشت. حضور خوب و قدرتمند ظاهر شدن 550 در بازار ایران تامی نیک از این گاراژبرای گذاشت و حالا این محصول که عده‌ای انرا شوالیه کوچک می‌خوانند به جنگ رقبای خود در بازار ایارن می‌رود. در این شماره 350 را در شهر یزد مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم چه حرف هایی در برابر رقبا برای گفتن دارد.

 

طراحی و فضای داخلی

در صحبت با عاملیت فروش این خودرو در شهر یزد متوجه شدیم فروش 350 در این شهر به حدود 50 دستگاه رسیده که می‌توان گفت هنوز راه زیادی تا به جایگاه دیگر رقبایش برسد. با توجه به تنوعی که در رده 60 تا 100 میلیون تومان به وجود آمده، می توان گفت 350 راه دشواری برای عرض اندام دارد. راستش این کوچولوی خوش پوش چینی با وجود اینکه شباهتی به دیگر اعضا خانواده‌اش ندارد، مدرن به نظر می‌رسد، مدرن اما فاقد اصالت. شاید این نکته را بیراه بدانید، اما وقتی دم از اصالت 80 ساله زده می‌شود ناخودآگاه این توقع هم ایجاد می‌شود که چیزی در ریشه این خاندان مشترک باشدو به عنوان DNA آن شناخته شود، آیا شما چنین چیزی را در 350 پیدا می کنید؟

در هر حال آنچه در طراحی این خودرو ریشه دوانده را باید ناشی از دورگه بودن آن دانست. با این حال باید از این موضوع خشنود بود که ردی از کپی کاری‌های ناشیانه در این خودرو به چشم نمی خورد، اما آن قدر ها هم متفاوت نیست که توجه عابران را به خود جلب کند. حجم های قدرتمند در کنار خطوط نرم با زوایای ملایم، 350 را به چهره ای خنثی که می‌خواهد قلدر باشد شبیه کرده است. فکر می‌کنم این خلاصه ترین تعرفی باشد که می‌توان از 350 داشت؛ چه در ظاهر و چه در باطن.

با پا گذاشتن به فضای داخلی این خودرو اولین نکته‌ای که توجهاتان را جلب می‌کند بوی پلاستیک مورد استفاده در کابین است در حالی که خودرو مورد ازمایش مسافتی بیشتر از 3500 کیلومتر را پیموده بود. استفاده از پلاستیک خش مشکی رنگ که البته کیفیت قابل قبولی دارد در کنار چرم مصنوعی و تزئینات کرومی و نقره‌ای فضای 350 را اسپرت جلوه می‌دهد. در تزئینات داخلی این خودرو نوار نقره ای رنگ رو داشبورد قطعه  مشابه در لیفان 520 را تداعی می‌کند که در خودرو مذکور انعکاس شدید نور خورشید در طول روز را به همراه داشت که خوشبختانه در 350 به لطف وجود نقوش لوزی شکل از شدت انعکاس و بازتاب آن در چشم راننده کاسته است.

منسوجات منقش به نماد ام‌جی که به عنوان کف پوش‌های 350 مورد استفاده قرار گرفته به خوبی گویای این است که این شرکت برای کاهش هزینه‌ها جذابیت های کیفی و بصری را نادیده نگرفته است.

فضای پا برای هر دو ردیف حتی برای افراد قد بلند مناسب به نظر می‌رسد. طراحان سعی کرده اند از فضاهای داخلی برای قرار دادن اشیا تا حد امکان استفاده کرده‌اند. می‌توان گفت محفظه تودری ها بیشترین فضای ممکن را ارائه می‌دهند، جالیوانی‌ها و حتی فضای زیر صندلی شاگرد در این استفاده بهینه از فضا تاثیر گذار بوده‌اند.فضای بار 458 لیتری نیز ببه اندازه کافی بزرگ و جادار به نظر می‌رسد با این حال امکان خواباندن صندلی‌های عقب برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

 

صندلی راننده

موتور 1.5 لیتری ام‌جی 250 به همان شیوه سنتی استارت می‌خورد.این پیشرانه که بیشینه توان به 107 اسب بخار می‌رسد با در حالت کارکرد درجا با تولید صدای زیاد کمی ناامیدتان می‌کند. این صدا را نمی‌توان نادیده گرفت اما شاید با ارفاق فراوان بتوان نامش را غرش گذاشت. این پیشرانه با یک جعبه دنده خودکار جفت و جور می‌شود که روی سه حالت قابل تنظیم است. یک حالت نرمال که مصرف اقتصادی‌تر دارد، یک حالت اسپرت که که تعویض دنده‌ها را در دورهای بالاتر انجام می دهد و با حرف S مشخص می‌شود و حالت آخر که برای حرکت در مسیرهای زمستانی است و با حرف W مشخص شده است. تعویض دنده‌ها در این حالت در دورهای پایین‌تر انجام شده و حرکت خودرو سنگین تر صورت می گیرد، البته این سنگین و کندی در همه حالت‌ها احساس می‌شودو به نظر می‌رسد وجود یک جعبه دنده بهتر می‌توانست 350 را از این مخمصه نجات دهد. شاید بتوان صدای 350 را در دورهای بالا غرش نامید و با شنیدن آن حسی خوشایند در شما ایجاد شود، اما اگر حقیقت را بخواهید 350 به اندازه صدایی که تولید می‌کند قدرت در اختیارتان قرار نمی‌دهد و همواره احساس می‌کنید در این تجربه رانندگی چیزی کم دارید. این کمبود را می‌توان تعویض به موقع دنده‌ها و یا حتی امکان تعویض دستی دنده‌ها دانست که برای ان خودرو در نظر گرفته نشده است، اما بگذارید اشاره‌ای هم به این نکته داشته باشیم که MG این این خودرو را برای آن سته از افرادی ساخته است که حوصله نگهداری و مدارا با مدل 6 را نداشته و بیشتر از آن برای مصارف روزمره و شهری استفاده می‌کنند. در واقع در این مدل دیگر نیازی نیست برای شروع حرکت صبر کنید تا بوسترهای ترمز پر شوند و یا برای خاموش کردن خودرو منتظر خالی شدن توربوشارژها بمانید.

اگر به 350 به چشم یک خودرو شهری نگاه کنید آن را خودرویی مناسب خواهید یافت که فضای کافی برای 5 سرنشین و بار آن‌ها فراهم می‌کند، در دست‌اندازها ضربه زیادی به اتاق و سرنشینان منتقل نمی‌کند. از طرفی باید گفت این خودرو شتاب فوق‌العاده‌ای ارادئه نمی‌دهد و پس از چند بار آزمایش سرعت سنج دیجیتالی آن به حداقل 14 ثانیه زمان نیاز داشت تا سرعت صد کیلومتر را نشان دهد.

یک نکته واقعا دوست داشتنی می‌توان در 350 پیدا کرد و آن پایداری بالای آن است که به لطف سیستم CBC (کنترل پایداری در پیچ‌ها) محقق شده است. پیشتر نیز در آزمایش‌هایی که در شهر یزد انجام داده بودیم برای آزمایش پایداری خودروها را به پیچ پژوهش که حوادث زیادی به سبب ناتوانی در کنترل سرعت بالا و انحراف از مسیر در آن رخ داده آورده‌بودیم، این بار با 350 توانستیم با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از این نقطه عبور کنیم بدون اینکه از منحرف شدن آن نگران شویم.

یک وب‌سایت عمانی در رابطه با کولر 350 می‌گوید: صادقانه بگوییم کولر 350 بهترین نیست و ما مجبور بودیم برای خنک شدن تمام مسیر آن را روشن نگه داریم. ولی تصور می‌کنیم این اتفاق به خاطر دریافت آفتاب از شیشه بزرگ جلو و سانروف در گرمای 43 درجه سانتیگراد باشد.

 

مشخصات فنی

350 با این پیشرانه توانسته استاندارد الایندگی یورو5 را دریافت کند. جعبه دنده خودکار این خودرو به سیستم Over Drive مجهز است که که از آن جهت بهره گیری کامل از گشتاور تولید شده توسط موتور استفاده می‌شود. این نیرو تولید شده به چرخهای جلویی منتقل می‌شود. چرخهای 16 اینچی این خودرو ترمزهای دیسکی خنک‌شونده را در خود جای داده‌اند و به سیستم جدا کننده سریع لنت‌ها نیز مجهز شده است. علاوه بر این سیتسم‌های کمکی توزیع الکترونیکی نیرو، سامانه ضد قفل،  ترمز کمکی و سیستم پایداری خودرو در پیچ‌ها نیز مجهز است.  350 با استفاده از این سیستم‌های اسمنی و بهره گیری از 6 کیسه ایمنی هوا توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف اروپا دریافت کند.

 

تجهیزات و امکانات رفاهی

به گزارش ماهنامه نسل برتر، ‌امکاناتی که ام‌جی برای این خودرو در نظر گرفته شامل آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، سانروف دوحالته، سیستم پارک کمکی مجهز به دوربین عقب و سنسورهای صوتی، ایموبلایزر، سیستم صوتی XBM مجهز به 8 بلندگوی Hi-Fi با قابلیت پخش WMA,Mp3  وDVD، بلوتوث، نمایشگر میزان باد تایر، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، امکان ذخیره موسیقی تا 512 مگابایت و سیستم هشدار بستن کمربند سرنشین می‌شود.

 

350 در بازار ایران

این خودرو با قرار گیری در کلاس C و بازه قیمتی 80 تا 90 میلیون تومان شرایط دشواری را پیش رو دارد. وجود خودروهایی نظیر جِی5 اتوماتیک و همینطور امگرند7 در رده‌های قیمتی پایین‌تر کار را برای 350 دشوار کرده‌اند. وجود امکاناتی مشابه و قدرت بیشتر نیز برگ برنده رقبای این خودرو است. با این حال به نظر می رسد هنوز نام انگلیسی MG امید موفقیت را برای این محصول زنده نگه می‌دارد. ام‌جی در حال آماده سازی نسخه مجهز به توربوشارژر این خودرو است که  توان بیشتری تولید می‌کند و با جعبه دنده دستی نیز عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد حضور این گزینه‌ها برای بازار ایران می‌تواند تا حد زیادی رقابت را برای 350 تسهیل کند.در پایان از آقایان سید حسن ضیائی، سید سیامک خاتمی،

تعداد سیلندر ها

4سیلندر -خطی

حجم موتور(L)

1.5

حداکثر قدرت (hp/rpm)

6000/107

حداکثر گشتاور(nm/rpm)

4500/135

وزن خالص(Kg)

1280

حداکثر سرعت (Km/h)

--

نوع جعبه دنده

4 سرعته اتوماتیک مولتی مود

مصرف سوخت ترکیبی(L/100km)

--

حجم مخزن سوخت(L)

55

مشخصات چرخ

205/55r16

طول×عرض×ارتفاع(mm)

1492×1788×4521

فاصله بین دو محور(mm)

2650

حدود قیمت(میلیون تومان)

85

 

منبع: ماهنامه نسل برتر

کد خبر 44258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha