کد خبر 44259
۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
سامورایی آتشین

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، ایرانخودرو پس از نا کامی  فروش پژو 407 قصد داشت تا با عرضهجدیدترین و لوکس ترین خودرو کلاس (D) سوزوکیکه بصورت CBU وارد شد،به بخشی از بازار که درسلطه شرکت‌های وارد کننده خودروهای لوکس آسیایی بود دست پیدا کند، اما دیری نپایید که در فروش این محصول زیبا و جوان پسند نیز ناکام ماند و به همین خاطراست که کیزاشی در میان عموم مردم ناشناخته و گمنام است. با هم از نزدیک نگاهی می‌اندازیم به زوایای مختلف یک نمونه از این خودرو خاص با رنگ بسیار زیبای قرمز آتشین از دید مصرف کننده‌ای که در یک دوره زمانی نسبتا طولانی با آن رانندگی کرده است.

 

کیزاشی در یک نگاه؛

کیزاشی واژه‌ای ژاپنی به معنای بشارت و یمن خوب است و انتخاب این نام نشانگر دیدگاه آینده‌نگر شرکت سوزوکی در ورود به بازار پررقابت خودروهای این کلاس است و توانسته است عناوینی همچون جایزه برتر رضایت از خودرو، بهترین خرید و جذاب ترین خودرو ایالات متحده را در سال‌های 2010 و 2011 از آن خود کند.

وقتی برای اولین باربا کیزاشی مواجه می‌شوید متوجه ظاهر زیبا و اسپرت آن می‌شوید که نقطه عطف آن خطوط عضلانی کشیده شده از دو طرف جلو پنجره تا روی در صندوق، چراغ‌های عقب و در آخرو مهم‌تر از همه سراگزوز‌های کرومی قرار گرفته در دو طرف سپر عقب استو همچنین وجود لوگوی سوزوکی بر روی جلو پنجره مشکی رنگ لانه زنبوری زیبایی واسپرت بودن این خودرو را دو چندان کرده است و شاید بهترین توصیف برای این خودرو، زیبایی در اوج سادگی آن بخصوص در نمای جلو و جانبی است. ناگفته نماند که این سادگی و آرامش فقط تا زمانی ادامه دارد که کلید استارت را نفشرده‌اید و پیشرانه4/2 لیتری آن‌را از خواب ناز بیدار نکرده‌اید.

 

رانندگی با کیزاشی

کیزاشی که فقط در کشور ژاپن تولید و مونتاژ می‌شود با تمام زیبایی و وجذابیت‌هایشو با موتور 185 اسب بخاری خود یک عیب بزرگ دارد و آن هم محسوس بودن ضرباتی است که از امواج جاده به خودرو وارد می‌شود که عمدتا ناشی ازطراحی اسپرت سیستم تعلیق آن وپایین بودن مرکز ثقل استو بعد از تعویض رینگ 19 اینچی به جای رینگ‌های 17 اینچی اصل این نقص تا حدودی رفع شد ولی خطایسرعت کیلومتر شمار و ترمز ضد قفل را در پی داشت. در کنار این عیب که براحتی رفع شد، یکی از بارزترین محاسن کیزاشی را می‌توان هندلینگ و فرمان‌پذیری بسیار عالی آن بخصوص در عبور از پیچ‌های تند دانست که کمتر خودرویی در این کلاس توان مقابله با آن را دارد.

وجود گیربکس دور متغیر(CVT) با امکان تعریف شش سرعت قابل انتخاب یکی از محاسن کیزاشی است که آنرا از خیلی رقبا در این رده قیمتی متمایز می‌سازد و قادر است به لطف پیشرانه پیشرفته خود، اینبدنه جسور 1485 کیلوگرمی را در مدت 8/8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.  وجود این نوع گیربکس حس بسیار خوبی از شتاب گیری و افزایش سرعت را در راننده بوجود می‌آورد که سبقت گرفتن و شتابگیری در سرعت‌های میانی را بسیار چشمگیر کرده است و از طرف دیگر بدلیل وجود سیستم‌های تکمیلی ترمز و پایداری همچون سیستم کمکی ترمز و پایداری الکترونیکی، هیچگونه مشکلی با کنترل کیزاشی نخواهید داشت.

ویژگی دیگر و درخور توجهی که نقش زیادی در مصرف سوخت پایین این خودرو دارد افزایش سرعت و شتابگیری در یک دور موتور ثابت است. برای مثال در دور موتور 3000 دور بر دقیقه، سرعت خودرو بطور پیوسته افزایش می‌یابد.

کیفیت کلی کیزاشی به دلیل واردات CBU آن، بسیار خوب است. این میزان به حدی که بعد از گذشت دو سال از تحویل گیری آن و پیمایش 150هزار کیلومتر کوچکترین خرابی نداشته و فقط مواردی که از کارخانه روی آن نصب نشده بود، همچون کروز کنترل بوسیله تعویض غربیلک فرمان با غربیلک فرمان ویتارا، بر روی آن نصب شد.

بحث ایمنی نیز در این خودرو با نصب سیستم‌های ایمنی ترمز و 8 عدد کیسه هوای ایمنی به نحو خاصی مورد توجه قرار گرفته است.

سیستم روشنایی کیزاشی بدلیل کنترل اتوماتیک خاموش و روشن شدن چراغ‌ها و همچنین سطح وسیع روشنایی چراغ‌های جلو، دید بسیار مناسبی را برای راننده پوشش می‌دهد.

 

امکانات

از دیگر آپشن‌های درخور توجه کیزاشی که برخی از آنها در رقبای در این رده قیمتی وجود ندارند، صندلی 10حركته راننده و 4 حركته سرنشین با تنظیم الكتریكیاست، همچنین صندلی راننده دارای 3 حافظه تنظیم اتوماتیك است که هر دو آنهابه گرمكن صندلی راننده و سرنشیننیز مجهز شده‌اندکه در زمستان‌ها احساس لذت بخشی را به سرنشینان جلو منتقل می‌کند.
سیستم یكپارچه نمایش اطلاعات و مدیریت پیمایش، برف پاكن اتوماتیك مجهز به حسگر باران، آنتی‌ترپ آینه‌های جانبی برقی با گرمكن، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه دید عقب حساس به نور وسیستم تهویه اتوماتیك دو منطقه‌ای، مجرای تهویه و انتقال گرمایش برای سرنشینان عقب از آپشن‌های جذاب کیزاشی است ولی اهرم‌های دوگانه تعویض دنده روی فرمان و كروز كنترلاز جمله آپشنهایی هستند که توسط خریدار اضافه شده است.

 

هزینه‌های نگهداری

به گزارش ماهنامه نسل برتر، سرویس‌های دوره‌ای شامل تعویض کامل روغن و فیلترها درهر ده هزار کیلومتر، 150هزار تومان هزینه در برخواهد داشت و برای بیمه بدنه و شخص ثالث آن نیز حدود دو میلیون تومان بایستی پرداخت کنید. کلیه خدمات پس از فروش این خودرو از طریق نمایندگی‌های ایران خودرو در سراسر کشور ارائه می‌شود که البته کیفیت مطلوب این خودرو، آنرا از مراجعات مکرر به نمایندگی‌ها بی نیاز ساخته و عملا پس از طی این مسافت، هیچگونه هزینه‌ای را برای مالک در پی نداشته است.

سوزوکی کیزاشی به لطف برند خوب سازنده و ظاهر جوان پسند و جذاب، جایگاه خوبی در بازار دست دوم‌ها داراست و نمونه صفر کیلومتر آن حدود 139 میلیون تومان قیمت دارد و بدلیل طراحی بروز تر و کیفیت مناسب، هنوز به سرنوشت تاریک پژو 407 دچار نشده ولی همچنین نتوانسته است به جایگاه مناسبی از فروش دست پیدا کند و در مقابله با رقبای قدری همچون تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا، در سطح پایین‌تری از فروش قرار می‌گیرد.

در پایان ضمن تشکر از آقای عظیم جاودانی به جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان برای تهیه این بررسی فنی، نظر خوانندگان گرامی را به سایر مشخصات فنی سوزوکی کیزاشی جلب می‌کنیم‌.

تعداد و آرایش سیلندرها

4 عدد خطی

حجم موتور (cc)

2400

حداکثر توان موتور (hp)

185اسب بخار در 6500دور در دقیقه

حداكثر گشتاور (Nm)

230نیوتن متر در 4000دور در دقیقه

نسبت تراكم

10 به یک

تعداد سوپاپ

16سوپاپ با زمان بندی متغیر سوپاپها

سیستم انژكتوری

تزریق چند نقطه ای (MPFI)

استاندارد حد آلایندگی

یورو 4

حداکثر سرعت (km/h)

205

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

8.8

سیستم انتقال قدرت

شش سرعته اتوماتیک متغیر پیوسته CVT

مصرف سوخت (در 100 كیلومتر ) در شهر (لیتر)

10.9

مصرف سوخت (در 100 كیلومتر ) خارج شهر (لیتر)

6.2

مصرف سوخت (در 100 كیلومتر ) ترکیبی (لیتر)

7.9

طول خودرو (mm)

4650

عرض خودرو(mm)

1820

ارتفاع خودرو (mm)

1480

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)

1565

وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

1485

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

63

حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب)

461

 

منبع: ماهنامه نسل برتر

کد خبر 44259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسمعیلی از تبریز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    1 0
    آیا ایران خودرو برنامه ای برای عرضه دوباره و حتی مونتاژ این خودرو در دستور کارخود دارد؟