کد خبر 44584
۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
 ۱۰ ویژگی برتر خودروهای آینده

پرشین خودرو: خودروهای امروزی مجهز به فناوری های روز هستند ولی برخی از فناوری ها را دیگر باید به صورت یک استاندارد در خودروهای آینده ببینیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، در زمانی که نیسان از مدل مفهومی‌و پیش فرض Resonance رونمایی کرد قول داد که سرنشینان عقب نیز توانایی کنترل پخش موسیقی و فایل‌های تصاویری را داشته باشند و حالا در مدل پیش فرض مفهومی‌مورانو این فناوری را به صورت رسمی‌عرضه کرده است.
به هر حال ایده‌هایی هر از چند گاهی در دنیای خودروسازی مطرح شده و برندهای خودروسازی اقدام به توسعه آن می‌نمایند و حالا ما در این لیست ۱۰ تایی ایده‌هایی را به خدمت شما عرض می‌کنیم که تا حدودی به واقعیت تبدیل شده و دیگر باید به عنوان یک استاندارد در خودروهای آینده شاهد آنان باشیم که البته برای راه یافتن انان به خودروهای وطنی باید تا نسل‌ها منتظر باقی بمانیم تا شاید این جمعه بیاید.. شاید..

Top-10-AutoGuide-future-featues
 

ارتباط خودروها با یکدیگر
در حال حاضر خودروها به راحتی به اینترنت متضل شده و حالا دیگر می‌توانند یک کمپین و یا مجمع تشکیل دهند تا از اوضاع و احوال ترافیکی منطقه ای که در حال تردد در آن هستند اگاه شوند که این می‌تواند شامل یخ زدگی جاده‌ها و وضعیت جوی منطقه نیز شود.
به هر حال این فناوری آماده کمک به خودروها برای هشدار در مورد وقایع جاده ای و ارسال هشدار به سایر رانندگان از طریق رانندگان است تا دیگر شاهد کمتر شدن تصادفات جاده ای باشیم.
 

ژست‌های ۳ بعدی
در نمایشگاه مصرف کنندگان لاس وگاس ۲۰۱۵ شاهد رونمایی از ژست‌های ۳ بعدی برای کنترل خودرو و برخی از امور مربوط به ان است که آنرا به عنوان یک آینده در دسترس در پیش روی بازدیدکنندگان قرار داده بود.
ما دیگر در این خودروها بجای جوی استیک و یا صفحه نمایشی صرفا با تکان دادن دست به کنترل خودرو خواهیم پرداخت و این بدان معنی است که شما می‌توانید با تکان دادن دست خود در بالا و پایین با تبعیت از الگوهای خاص خود به عنوان مثال به باز و بسته کردن پنجره خودرو بپردازید و حتی اطلاعات مربوط به گوشی هوشمند خود را بر روی صفحه نمایش مشاهده نمایید و من هنوز فکر می‌کنم که اگر شما این الگوها را با هم قاطی کنید چه وضعیت خنده داری در داخل کابین خودرو خواهید داشت.
 

یکپارچه سازی با ساعت‌های هوشمند
یکپارچه سازی با تلفن‌های همراه هوشمند در اکثر خودروهای امروزی دیده خواهد شد ولی گجت‌های پوشیدنی همانند ساعت‌های هوشمند به تازگی در مرکز توجه قرار گرفته اند.
به تازگی برنامه ابزار پوشیدنی اندرویدی از سوی هیوندای با امکاناتی همچون روشن و خاموش کردن موتور ، باز و بسته کردن درب و روشن شدن چراغ‌های خودرو و یا به صدا دراوردن بوق از راه دور را می‌داد که البته این برنامه امکان پیدا کردن خودرو را به شما می‌داد و البته امکان تماس با یکپارچه سازی با سیستم بلولینک هیوندای را امکان پذیر می‌کرد و حتی امکان این را دارید که برخی از فرامین صوتی بلولینک را با ابزار پوشیدنی خود انجام دهید.
 

دستیار خودکار پارکینگ
گام بعدی برای این خودروها این است که یک نقطه را در پارکینگ برای پارک کردن وسایل نقلیه به صورت اتوماتیک و خودکار یافته و خودرو را به آن نقطه هدایت کنند تا یکی از بزرگترین دلمشغولی‌های رانندگان خودرو برای یافتن جای پارک برطرف کنند.
در ضمن شما می‌توانید از خودرو پیاده شده و خودرو به صورت خودکار در جای پارک آرام گیرد و بعد از اتمام کار نیز می‌توانید فقط با تماس برقرار کردن با خودرو آنرا در جلوی پای خود و آماده سوار شدن بیابید.
این فناوری همچنین می‌تواند در پارکینگ خانه نیز به کمک شما بیاید و شما ۱۰ دقیقه قبل از حرکت خودرو خود را آماده و دستورات لازم را به ان بدهید که به محض خارج شدن از خانه در جلوی درب خانه انتظار شما را بکشند.
 

بالاترین هماهنگی با سیستم عامل‌های درون خودرویی همچون Apple CarPlay و Android Auto
در اواخر سال جاری، تولید کنندگان خودرو اقدام به عرضه محصولات خود با سیستم عامل‌های درون خودرویی می‌کنند که بدین ترتیب امکانات و برنامه‌های بی شماری را به داخل وسایل نقلیه با یک صفحه نمایش لمسی همانند تلفن همراه هوشمند می‌کنند.
در این راه دیگر لازم نیست شما منتظر بروز رسانی خودرو خود برای داشتن جدیدترین برنامه‌ها داشته باشید زیرابرنامه‌های هوشمند شما به صورت مستقیم به اینترنت متصل شده و برنامه‌ها را به روز می‌کند و در ضمن از سیستم درون خودرویی به عنوان یک‌هات اسپات یا همان نقطه داغ برای رساندن اینترنت به گوشی‌های هوشمند بهره گیرید.
 

فلزات سبک وزن
البته شاید در آینده دیگر شاهد ان نباشیم و امروزه خودروهای تولیدی از فلزات و مواد سبک وزن در ساختار خود بهره می‌گیرند تا با پایین نگاه داشتن وزن خودرو آنرا کاراتر و از نظر بازدهی سوخت در حد بهتری نگاه دارند که به عنوان مثال پیکاپ نسل جدید فورد یعنی F-150 از نوعی از آلومینیوم جدید در بدنه خود بهره گرفته است تا بدین ترتیب نسبت به نسل قبلی خود در حدود ۷۰۰ پوند کاهش وزن داشته باشد.
البته آلومینیوم تنها شروع کننده این راه است و برند آلمانی بی.ام.دبلیو از نوعی فیبر کربن جدید بهره گرفته است که در بدنه خودرو تمام الکتریکی i3 نیز از آن بهره گرفته است که با کیفیت بالای خود ضمن ارزان تر بودن در حد خودروهای بسیار گران قیمت سوپرخودروها است و البته گام بعدی در این راه بهره بردن از فیبر کربن در قسمت‌های بیشتری از خودرو به صورت هوشمندانه است.
 

هماهنگی کامل با تلفن‌های همراه هوشمند
این روزها استفاده از تلفن همراه در خودروها بسیار آسان تر از بکار بردن کلید در این گونه وسایل است و از همین روی چرا از فناوری تلفن‌های همراه هوشمند برای روشن کردن خودرو بهره نبریم و از همین روی تراشه‌های موسوم به NFC کارکرد مشابهی را انجام می‌دهند و شما می‌توانید با استفاده از همین چیپ‌ها به بازکردن درب خودرو و یا روشن کردن خودرو اقدام کنید که در این راه خودروسازانی همچون بی.ام.دبلیو با DriveNow و دایملر با car2go در حال انجام اقدامات مشابه در ره بهره برداری از این چیپ‌ها هستند و مقصد بعدی این است که از این تراشه به صورت عمومی‌تری در تلفن همراه هوشمد بهره گرفته شود.
 

صفحات نمایش جدید
داشبردهای دیجیتال و صفحات بزرگ نمایش هوشمند دیگر در حال تبدیل شدن به یک جزء جدایی ناپذیر در خودروهای امروزی هستندولی به احتمال فراوان این صفحات نیز تغییر و تحول فراوانی خواهند داشت.
این تغییر و تحول به دلیل کوچکتر شدن خودروها اجتناب ناپذیر است و یکی از راه حل‌ها صفحات نمایش خمیده است که دارای برترین زاویه دید نیز هستند.
راه حل دیگر بهره کیری از دیودهای ارگانیک و یا صفحات نمایش OLED است که در همین مورد OLED‌ها بسیار بهتر هستند زیرا ضمن داشتن انعطاف پذیری بالا سبک تر و دارای بازدهی بالاتر از LCD‌ها هستندو تصاویر نیز می‌توانند بر روی صفحات نمایش روبرو منعکس شوند که البته در میان این فناوری‌ها OLED‌ها از همه محتمل تر هستند.
 

سیستم جلوگیری از برخورد جانبی
در حال حاضر بسیاری از خودروهای مدرن دارای سیستم هشدار دهنده برخورد از عقب و یا جلو و هشدار دهنده ترافیکی هستند و جتی راهکارهایی برای جلوگیری از این تصادم‌ها اندیشیده اند .
در حال حاضر در نمایشگاه مصرف کنندگان لس آنجلس بی.ام.دبلیو از خودرو الکتریکی i3 خود را به نمایش گذاشت که مجهز به سنسورهای موسوم به LiDAR بود که به منظرو تعیین هر گونه برخورد احتمالی با خودرو بکار گرفته می‌شد که این فناوری در موقعیت‌هایی همچون پارکینگ که در ان موانع فراوانی وجود دارد و هرجایی که احتمال برخورد از همه جوانب داده شود به صورت خودکار به هدایت خودرو خواهد پرداخت تا شاهد یک اشتباه پرهزینه نباشیم.
در ضمن این سنسورها می‌توانند به خوبی در جاده‌ها تمامی‌مناطق را زیر نظر داشته باشند و حتی در تشخیص نقطه‌های کور نیز به کمک راننده بیایند.
 

اسکنرهای بیومتریک و اثر انگشت
جدیدترین تلفن‌های همراه هوشمند از سنسورهای بیومتریک بهره می‌برند که بتوانند تلفن همراه شخص را با اثر انگشت بازگشایی کنند که یک لایه امنیتی فوق العاده را برای صاحب دستگاه پدید می‌آورند و در حال حاضر نیز خودروسازان به دنیال گسترش این فناوری بوده و با اثر انگشت به قفل و یا بازکردن وسیله نقلیه شما می‌پردازند و حتی شما می‌توانید تنظیمات شخصی خود را از جمله تنظیم صندلی و یا ایستگاه رادیویی از پیش تنظیم شده اعمال کنید.
اما برخی از سنسورهای بیومتریک یک گام فراتر نهاده و به عنوان مثال در خودرو فورد شاهد نمایشگر ضربان قلب و تنفس برای راننده و تنظیم ارسال هشدار به بخش خدمات اورژانس برای پیش گیری از هر گونه حادثه ناگوار قریب الوقوع است.

منبع: خودروسازی

کد خبر 44584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha