کد خبر 44779
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
پرسروصداترین مناطق پایتخت+نقشه

پرشین خودرو: رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینكه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.

به گزارش «پرشین خودرو»، علی محمد شاعری اظهار داشت: در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در كلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری كه موتورسیکلت‌ها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می كنند و این در حالی است كه میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.

وی با بیان اینكه ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر ‌می‌گیرد افزود: در خیابانها و اتوبان‌های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.

شاعری اضافه كرد: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیكلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشینهای سنگین ۲۰ درصد و اتوبوسهای شركت واحد یك درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینكه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در روز حدود ۷۰ الی ۸۰ دسیبل است كه این رقم ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (۵۵ دسیبل) بالاتر است تصریح كرد: همچنین ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.

شاعری منطقه ۹ تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان كرد و افزود:میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً ۷۶ دسیبل و در شب ۷۵ دسیبل است كه از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوت در این منطقه میتوان به وجود میدان آزادی و تردد خودروها و موتور سیكلت و همچنین استقرار فرودگاه مهر آباد اشاره كرد.

به گفته وی منطقه ۱۴ دومین منطقه آلوده و منطقه ۱۹ سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.

شاعری خاطر نشان كرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیكی به ترتیب در مناطق ۶-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۳-۱۹-۱۸-۲ هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابان‌های اصلی این مناطق بیش از ۷۰ دسی‌بل است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به راهكارهای كاهش آلودگی صوتی اشاره و بیان كرد:به منظور مدیریت و كنترل آلودگی صوتی، راهكارها و روشهای فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد كه از آن جمله می توان به نوسازی و جایگزین نمودن خودروهای فرسوده ،استفاده از سدهای آكوستیكی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز در خیابانها به هنگام شب،استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره كرد.

وی افزود: کنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیت‌های صنعتی ، عمرانی و خدماتی، جلوگیری از انتشار آلودگی صدا ناشی از ساختمان در فعالیت‌های صنعتی،گسترش شبکه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایش اطلاع و آگاهی شهروندان به منظور کنترل، کاهش و مقابله با آلودگی صوتی، الزام به رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازها و منوط نمودن پایان كار به رعایت استانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهكارهای كاهش آلودگی صوتی در شهرهاست.

شاعری اضافه كرد: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر،احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک،ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربریها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهكارهای دیگری است كه می توان برای كاهش میزان آلودگی صوتی عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: یكی از ابعاد مهم و تاثیر گذار در بهبود كیفیت زندگی و محیط زیست شهری بحث كاهش آلودگی صوتی است كه می تواند تضمین كننده سلامت شهروندان و ایجاد شادابی و نشاط در آنها شود.

نقشه وضعیت آلودگی صوتی در شهر تهران را به تفكیك مناطق

منبع: ساعت 24

کد خبر 44779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha