توسعه CNG نیازمند ایجاد شرکت های مادر تخصصی است

پرشین خودرو: قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: پیشرفت های حاصل شده در صنعت CNG کم نظیر بوده و برای توسعه بیش از پیش آن باید به سمت ایجاد شرکت های مادر تخصصی و با نگاه صادراتی حرکت کنیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، منصور ریاحی در دیدار با فعالان صنعت CNG ضمن بیان این مطلب افزود: تنها راه ایجاد شرکت های مادر تخصصی در این بخش برقراری اتحاد استراتژیک بین فعالان این صنعت است و با هم افزایی توانمندی ها و ظرفیت های موجود در این صنعت ایران می تواند به عنوان کشور پیشگام در حوزه CNG مطرح شود.

وی با بیان اینکه تحولات و پیشرفت های صنعت CNG  مایه فخر کشور است، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف وزارت نفت نیز در چشم انداز خود تلاش خواهد کرد تا اقدامات بنیادین و اعتماد ساز را تسهیل کند و در ادامه نیز با تغییر رویکرد ها بیشتر به دنبال ایفای نقش حاکمیتی خود باشد.

وی افزود: به همین منظور توسعه صنعت CNG نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی تعیین شده و حلقه های زنجیر این صنعت نیز باید با اتحاد استراتژیک اهداف بزرگتری همچون ادغام، یکپارچه سازی و برند سازی را دنبال کنند و به دنبال خلق فرصت های جدید بروند.

ریاحی با بیان اینکه پارادایم های جدید باید به تدوین و اجرای استراتژی منجر شوند، افزود: تمام فعالان این صنعت باید به دنبال یک تحول بزرگ باشند و رویکرد ها و ماموریت های خود را پس از طراحی مجدد، تغییر ساختار و فرآیندسازی به سمت آهداف جدید هدایت کنند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت CNG  در مقایسه با بنزین یکی از اهداف مد نظر برای توسعه این صنعت است، افزود: بازارهای بین المللی جدید در حوزه CNG را نیز نباید نادیده گرفت و از تمام سرمایه گذاران در این حوزه دعوت می کنیم تا با طراحی برندهای جایگاهی وارد این صنعت شوند.

یارانه گاز 1500میلیارد تومان کمتر از بنزین

امیر وکیل زاده مدیر طرح CNG نیز در این مراسم اعلام کرد: در سال 93 شش میلیارد و 800 میلیون متر مکعب CNG در کشور مصرف شده و نسبت یارانه گاز به بنزین نیز 1500 میلیارد تومان کمتر بوده که نشان از تاثیر بالای آن در اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت CNG تهدید تحریم های بنزین را کمرنگ ساخته و قدرت چانه زنی ایران در عرصه های بین المللی را بالا برده است، افزود: طی سال گذشته در زمینه عرضه CNG شاهد تحولات عمده ای بودیم و جایگاه داران نیز نسبت به گذشته رضایت بیشتری داشتند.

وی گفت: عمده ترین مشکل CNG مربوط به بخش تقاضا است که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات جدید و اختلاف قیمت منطقی با بنزین جامعه را نسبت به مصرف این سوخت ترغیب کنیم زیرا تحقق این هدف به نفع اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای احداث هزار جایگاه جدید در سطح کشور افزود: هدف اصلی در اجرای این طرح حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و برندسازی در عرصه CNG است.

رشد 50 برابری CNG طی 10 سال

شهریار خاشع دبیر انجمن صنفی سازندگان صنعت CNG نیز در این مراسم اعلام کرد: صنعت CNG ظرف 10 سال اخیر و به رغم تحریم ها و نارسایی هایی که داشته رشد 50 برابری را تجربه کرده است.

وی افزود: سال گذشته وضعیت نسبی قابل قبولی در این صنعت حاکم بود به طوری که تولید مخزن از 40 هزار عدد در سال 92 به 100 هزار عدد رسید و پیش بینی می شود در سال جاری تولید مخازن به بیش از 300 هزار عدد برسد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که اختلاف قیمت بنزین و CNG برای مصرف کننده جذاب نباشد پیشرفتی در این صنعت حاصل نمی شود، افزود: انتظار می رود با گاز رسانی به 555 هزار خانوار و بهره برداری از طرح های جدید پارس جنوبی به تولید هزار میلیون متر مکعب گاز در کشور دست پیدا کنیم.

وی گفت: تولید 440هزار دستگاه تاکسی و 17 هزار دستگاه اتوبوس گاز سوز نشان دهنده چشم انداز روشن صنعت CNG است و در عین حال این صنعت بالغ بر 30 میلیارد دلار ذخیره ارزی برای کشور به همراه داشته و نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

ضرورت اصلاح قیمت CNG

اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه داران CNG کشور نیز در این مراسم گفت: سال گذشته شرایط نسبتا بهتری بر این صنعت حاکم بود، اما چالش های اساسی در حوزه تقاضا همچنان وجود دارد که باید با برنامه ریزی دقیق آن را برطرف کرد.

وی گفت: رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده جایگاههای CNG یک دستاورد بزرگ در راستای تحول این بخش بود و در کنار آن آسیب شناسی جایگاهها با همکاری سازمان ملی استاندارد نیز یک گام رو به جلو در جهت تحول این صنعت به شمار می رود.

وی افزود: در سال جدید نیز موضوع تشکیل کنسرسیوم ها و شرکت های مادر تخصصی در حوزه CNG می تواند به عنوان یک اهرم بزرگ در جهت ارتقای صنعت CNG به شمار رود و پیش بینی می شود بین 10 تا 15 مجموعه بزرگ اقتصادی وارد عرصه شوند.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت های انرژی می تواند نقطه عطفی در این صنعت باشد، افزود: تحقق این هدف می تواند به عنوان مهمترین عامل در جهت رونق صنعت CNG به شمار رود.

کد خبر 45214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha