افزایش غیرمتعارف قیمت‌ خودرو به واسطه فعالیت دلالان

پرشین خودرو: اگرچه بر اساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت خودروهای داخلی باید بین سه تا پنج درصد افزایش می یافت اما واقعیت این است که میزان افزایش بهای برخی خودروها در کف بازار به 10 درصد هم رسیده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل با بیان این مطلب گفت: افزایش غیرمتعارف قیمت خودروها در بازار به واسطه فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار رخ داده و اعضای اتحادیه نقشی در گرانی خودروها نداشته اند. حسین اردوخانی از رایزنی های این اتحادیه در ارتباط با افزایش نرخ خودروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با هرگونه افزایش قیمت غیرمتعارف خودرو مخالف است اما با توجه به افزایش نرخ ارز و ارائه مستندات از سوی خودروسازان مبنی بر افزایش هزینه های تولید به دلیل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، عملا ادامه ثبات قیمت خودرو در کشور میسر نخواهد بود. وی تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه‌ها و دستمزدها در حوزه خودروسازی و برخی مسائل موجود در کارخانجات، خودروسازان ناگزیر از افزایش قیمت سه تا پنج درصدی بهای تولیدات خود شده اند این در حالی است که به واسطه فعالیت دلالان شاهد عرضه قطره ای برخی خودروها و افزایش قیمت این محصولات بیش از نرخ مصوب در بازار هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به اینکه دلالان و واسطه‌های بازار خودرو از برخی رابطه‌ها و رانت‌ها استفاده می‌کنند، ادامه داد: این افزاد که از چند و چون بازار خودرو به خوبی آگاهی دارند به واسطه رانتی که در اختیارشان قرار دارد در زمان مقتضی اقدام به خرید و انبار کردن خودروهای پرطرفدار می کنند تا پس از تشنه نگه داشتن بازار و افزایش تقاضا، خودروهای احتکاری را به مرور وارد بازار کرده و بالاترین سود را نصیب خود کنند. وی با اشاره به اینکه این کار کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را برای واسطه‌ها به همراه دارد، اظهار داشت: واسطه ‌ها و دلالان بازار خودرو به دلیل اینکه خریدهای خود را به صورت انبوه و قسطی انجام می‌دهند، عملا سرمایه‌گذاری در این کار انجام نداده و نگران خواب سرمایه خود هم نیستند بنابراین به راحتی می توانند تا ماه‌ها مانع عرضه برخی خودروها به بازار شده و زمینه گرانی این محصولات را در بازار خودرو به وجود آورند. اعضای اتحادیه برچسب شناسه می گیرند رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه هر چه زودتر برای دریافت برچسب شناسه خود به اتحادیه مراجعه کنند، گفت: این کار به منظور سامان دهی و نظم بخشیدن به بازار خودرو و جلوگیری از فعالیت دلالان صورت می گیرد. اردوخانی با بیان اینکه با اجرای طرح برچسب شناسه دفاتر و نمایشگاه‌های غیرمجاز از سطح شهر جمع‌آوری می شوند، ادامه داد: این برچسب که باید بر روی شیشه نمایشگاه‌ها نصب شود به منزله پروانه کسب بوده و نشان از قانونی بودن فعالیت کسانی است که دارای این برچسب هستند. به گفته وی، در حال حاضر حدود 800 واحد دارای پروانه کسب دائمی بوده و حدود 200 واحد هم مجوز فعالیت یک ساله از اتحادیه دریافت کرد‌ه‌اند در حالی که نمایشگاه‌های زیادی هم بدون دریافت پروانه کسب و مجوز مشغول فعالیت هستند.
کد خبر 4574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیروز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    جاتون خالی دیروز عباس آباد بودم، BMW 335i 2011 رو زده بود 195 تومن! چند ماه قبل 150 بود. 1.5 قبل هم 120 تا بود. ML350 2009 (کارکرده) رو هم زده بود 285 ملیون ناقابل.قضاوت با مردم.
  • omid ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    khoda pasokhe mafiyaye khodro dar iran ra bedahad vazire bazargani taze yadesh oomade ghanoone varedato baznegari kone inam 2mah forsate dige