کد خبر 46061
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
روزی که پیکان متولد شد+تصاویر

پرشین خودرو: خط تولید پیکان کارخانه ایران ناسیونال در روز 24 اردیبهشت ماه سال 1346 افتتاح شد؛ خودرویی که پس‌از چند دهه حضور در بازار ایران، اکنون به موزه تاریخ پیوسته است.

به گزارش «پرشین خودرو»، کارخانه ایران ناسیونال روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو در خیابان اکباتان تهران راه‌اندازی شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد.
 


موسسان اولیه این کارخانه علی‌اکبر خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و مرضیه خیامی و زهرا سیدی‌رشتی بودند. درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به‌طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.

در پاییز سال ۱۳۴۶ حسین دانشور از مقامات دربار، خبرنگاران را دعوت کرد تا در مجموعه ایران ناسیونال در جاده کرج به تماشاى نخستین خودرو ساخت ایران بروند.او در حالی که خودرو پیکان را به همه نشان مى داد اعلام کرد که به‌زودى کارگران این کارخانه بهترین اتومبیل‌ها را سوار خواهند شد.

در سال 1353 خط تولید وانت شکل گرفت، در 27 مهرماه 1353 نیز کارخانه ریخته‌گری و موتورسازی دایر شد تا ساخت 6 قسمت از موتور پیکان 1600 «داخلی» شود. تولید پیکان پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد.


مدل‌های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی‌سی بود، در سال‌های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد. بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را روی پیکان گذاشته بود.

پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از 6 مدل تولید شد که در این میان می‌توان از مدل‌های پیکان استیشن، دولوکس، کار و جوانان نام برد.

در روزهاى آغازین کارخانه ایران ناسیونال، با تولید روزانه ۱۰دستگاه اتومبیل سوارى و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون کار خود را شروع کرد.

شاید هیچ‌کس تصور نمى‌کرد که این کارخانه در برابر تولید فراوان رقباى خارجى دوام آورد و در حالى که تولید سالانه خودروسازان اروپایى و آمریکایى به چند میلیون مى‌رسید، این محصول نوپا که از محصولات یک شرکت ورشکسته در انگلستان است بتواند در میان ایرانیان جا باز کند و روزهاى شکوفایى را آغاز کند، اما این‌گونه شد.


پیکان خیلى زودتر از آنچه تصور مى‌شد، به میان مردم آمد و ماندگار شد. درست ۷ سال بعد این کارخانه در گزارشى با اعلام سرمایه خود شگفتى همگان را برانگیخت. در سال ۱۳۵۳ کارخانه طى گزارشى از وضع کار و سرمایه اعلام کرد که سرمایه‌اش به ۵۷۹ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار رسیده.


شاید این اندازه توجه مردم به این خودرو اعجاب‌انگیز باشد، اما اکنون ایران‌خودرو بزرگترین شرکت‌خودروساز در خاورمیانه است. سرانجام تولید «پیکان» در روز 25 اردیبهشت سال1384 پس‌از ساخت 2میلیون و 295هزار دستگاه متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 46061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha