کد خبر 46946
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
درشت‌هیکل‌های صنعت خودرو

پرشین خودرو: پیکاپ‌ها همیشه به این اندازه در کانون توجه بازار خودرو قرار نداشته‌اند. وقتی به دوران تاریک گذشته این کلاس خودرو برگردیم، تراک‌ها به عنوان خودروهایی ویژه بازرگانان، کشاورزان و دیگر صاحبان با اهداف تجاری شناخته می‌شدند و ظاهر و ویژگی‌های لوکس به‌هیج‌وجه در برنامه آنها قرار نداشته است.

به گزارش «پرشین خودرو»، ولی چند دهه بعد، مشتریان به‌تدریج شاهد زیبایی یک وسیله نقلیه کاربردی بودند و در نتیجه، بسیاری از آنها پیکاپ‌ها را به عنوان یک وسیله نقلیه برای استفاده‌های روزمره انتخاب کردند.
درحال‌حاضر، پیکاپ‌ها در هر آمار فروش سالانه‌ای، در بین پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند و خودروسازان نیز همواره در ارتقا، اضافه‌کردن امکانات و قابلیت‌های جدید و فناوری آنها کوشیده‌اند. رقابت سختی که در این کلاس جریان دارد، گزینه‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار داده است. در ادامه می‌خواهیم پیکاپ تراک‌های فول‌سایز موجود در بازار را بررسی کنیم.


نیسان تیتان
نیسان تیتان که از زمان معرفی‌اش در سال ۲۰۰۴م تغییرات اندکی به خود دیده، به نظر می‌رسد که در زمان گذشته باقی مانده است. این موضوع، حداقل تا قبل از ارائه تیتان جدید ۲۰۱۶م در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵م صدق می‌کند. در حالی که نمونه‌های باقیمانده از نسل قبلی نیسان تیتان از یک موتور ۳۱۷ اسب‌بخاری V۸ به همراه یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند، تیتان مدل ۲۰۱۶م با یک موتور توربو-دیزل V۸ که ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور حداکثری به اندازه ۷۵۲ نیوتن‌متر دارد، با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ایسین (Aisin) همراه است.
زمان ورود تیتان جدید از نیمه‌دوم تا اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی درنظر گرفته شده است؛ مدلی که ابتدا فقط به صورت تریم XD با موتور کامینز V۸ دیزلی عرضه می‌شود. البته نیسان پس از ارائه مدل XD در اواخر تابستان، گزینه‌های بنزینی V۸ و V۶و همین‌طور یک نسخه برای کارهای سبک‌تر به تیتان اضافه خواهد کرد.


فورد F۱۵۰ رپتور
اگر فراری می‌خواست یک مدل آفرود از یک ۴×۴ پیکاپ بسازد، به‌طور مسلم چیزی شبیه به این را می‌ساخت. «رپتور» پس از اینکه در مدل‌های سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶م غیبت داشت، برای مدل سال ۲۰۱۷م باز خواهد گشت و بنابر تجربیاتی که از مدل‌های قبلی آن به‌دست آمده، این خودرو سرآمد پیکاپ‌های آفرود کمپانی خواهد شد. خوشبختانه فورد در مدل جدید، تا حدودی به گذشته وفادار باقیمانده است. البته یکسری تغییرات در محدوده موتور شاهد هستیم؛ جایی که به جای موتور ۲/۶ لیتری V۸ با قدرت ۴۱۱ اسب‌بخار در تراک قدیمی، یک موتور جدید دو توربوشارژر ۵/۳ لیتری V۶ با انژکتور سوخت مستقیم نشسته است. این موتور در حالی که از همان حجم موتورهای اکوبوست درF۱۵۰ معمولی برخوردار است، ولی از یک بلوک آلومینیومی جدید، ارتقای داخلی، بازنگری در سرسیلندر و سیستم جدید انتقال سوخت بهره‌مند شده است.
بدنه آلومینیومی «رپتور» به یک فریم جدید بسته شده که این فریم با اینکه از F۱۵۰ مدل ۲۰۱۵ گرفته شده، ولی به شکل اساسی برای هندلینگ بهتر هنگام پرش در حالت تخت‌گاز، عبور از روی تخته‌سنگ‌های بزرگ و شرایطی مانند آن آماده شده است. دو فاصله محوری و دو فرم کابین برای این مدل ارائه خواهد شد؛ یک مدل سوپرکاب با فاصله محوری ۳۳۷۸ میلی‌متر و یک مدل سوپرکرو ۴ در با فاصله محوری ۳۶۸۳ میلی‌متر. «رپتور» همچنین در حالت استاندارد به صورت دو دیفرانسیل است و نخستین مدل فورد خواهد بود که از گیربکس جدید ۱۰ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.


تویوتا تاندرا
در حالی که انتقادهای زیادی متوجه تویوتا «تاندرا» بود، سرانجام برای مدل سال ۲۰۱۴م چهره خود را تغییر داد. «تاندرا» در فرم‌های بدنه متعدد، طول بارگیرهای مختلف و دیفرانسیل ۲ یا ۴ چرخ متحرک و همین‌طور امکان انتخاب از بین یک موتور ۶/۴ لیتری V۸ با قدرت ۳۱۰ اسب‌بخار و یک موتور ۷/۵ لیتری V۸ با قدرت ۳۸۱ اسب‌بخار، می‌تواند تمام نیازهای شما را پوشش دهد. در حالی که مدل جدید، برخی اِلمان‌های برجسته را به طراحی «تاندرا» اضافه کرده است و با وجود یک ظرفیت یدک‌کشی قابل‌مقایسه با رقبا و طراحی زیبای داخل کابین، هنوز هم تویوتا جذابیت کمتری نسبت به رقیبان حاضر در این کلاس دارد.
شاید یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مدل‌ها، تویوتا «تاندرا TRD پرو» سری ۴×۴ باشد؛ چرا که به همراه پکیج TRD از قابلیت‌های بسیار خوبی در خارج از جاده برخوردار است. با این همه، این کلاسی است که در آن رقابت به صورت بی‌رحمانه جریان دارد و هیچ کس در آن بیکار ننشسته است.


رام ۱۵۰۰
«رام» ۱۵۰۰ در تمام مدل‌هایش، از مدل پایه کاربردی تا مدل لوکس با طراحی چرمی، همیشه دارای یک سواری نرم، صندلی‌های راحت و فضای زیادی برای حمل بار است؛ چیزی که آن را تبدیل به یک وسیله نقلیه کاربردی می‌کند. یک موتور ۶/۳ لیتری V۶ با قدرت ۳۰۵ اسب‌بخار به صورت استاندارد در این مدل استفاده می‌شود و این در حالی است که یک گزینه ۷/۵ لیتری «هِمی» V۸ با قدرت ۳۹۵ اسب‌بخار نیز در دسترس است. البته یک موتور توربو-دیزل ۳ لیتری V۶ با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار نیز برای افرادی که به دنبال صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت هستند، تدارک دیده شده است. تمام این موتورها با یک گیربکس نرم
 ۸ سرعته اتوماتیک همراه خواهند بود که در کنار آن می‌تواند از سیستم دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل
۴ چرخ متحرک استفاده کرد. وقتی یک تراک به خوبی و کیفیت «رام» در یک رده‌بندی در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد، سطح رقابت در این کلاس و مدل‌هایی که در ادامه در این فهرست می‌آیند، بیشتر مشخص می‌شود.


جی‌ام‌سی- سیه‌را ۱۵۰۰
پیکاپ «جی‌ام‌سی» که به همراه مدل دوقلویش، شورولت «سیلورادو» ۱۵۰۰، طراحی کاملا جدیدی برای مدل ۲۰۱۴م داشته، تمام امکانات اساسی یک پیکاپ را به شکلی مناسب در اختیار قرار می‌دهد و در عین حال، ظاهری عضلانی و تهاجمی و مجموعه‌ای از تجهیزات را در دسترس می‌گذارد. موتور پایه در این مدل، یک نسخه بهینه‌سازی شده از موتور ۳/۴ لیتری V۶ است که با حداکثر گشتاور ۴۱۳ نیوتن‌متری، مصرف سوختی برابر ۸/۹ لیتر در جاده دارد. در کنار این موتور، از دو گزینه V۸ به صورت ۳/۵ یا ۲/۶ لیتری نیز می‌توان استفاده کرد که قدرت هر یک از آنها بیش از ۴۰۰ اسب‌بخار است. «جی‌ام‌سی- سیه‌را» با اینکه از نظر فنی در رده سوم این فهرست قرار گرفته است، ولی در واقع، دارای جایگاه مشترک دومی با «سیلورادو» است؛ چراکه از جنبه‌های مکانیک زیادی با این مدل اشتراک دارد. با این حال، اندکی جاذبه‌های لوکس بیشتر در داخل کابین، کار خود را کرده است.


شورولت سیلورادو ۱۵۰۰
در حالی که بازار پیکاپ‌ها به سمت زرق و برق بیشتر حرکت کرده، شورولت «سیلورادو» بیشتر از همه به فرمول اصلی یک تراک وفادار مانده است. اما همین «سیلورادو» نیز یک تریم در سطح لوکس به نام «های‌کانتری» ارائه داده است. البته فارغ از هر نوع «سیلورادو»یی که انتخاب کنید، یک فرمان دقیق در اختیار شما قرار می‌گیرد و هندلینگ آن فراتر از حد تصور برای یک تراک درشت‌هیکل است. البته یک نکته در مورد «سیلورادو»ی جدید وجود دارد این است که در حالی که تغییرات زیادی برای مدل ۲۰۱۴م داشته، طراحی بیرونی آن با همان ویژگی‌های نسل قبلی باقی مانده است.
یک موتور ۳/۴ لیتری V۶ در «سیلورادو» حداکثر گشتاوری به اندازه ۴۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت آن در جاده به اندازه ۸/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. در همین حال، گزینه‌های ۳/۵ لیتری و ۲/۶ لیتری V۸ نیز در دسترس قرار دارند که باعث ظرفیت بیشتر در حمل بار و یدک‌کشی می‌شوند. در چنین رقابتی، حضور در رده دوم هیچ‌گونه شرمساری به همراه نخواهد داشت.


فورد F۱۵۰
حرف اول رقابت در این صحنه را فورد F۱۵۰ می‌زند که در مدل ۲۰۱۵ خود، اسلحه‌ای مخفی را به نام «آلومینیوم» رو کرده است. استفاده از آلومینیوم در بدنه و کف بارگیر، وزن زیادی را از خودرو کم کرده؛ ولی با این وجود، آن را از نظر وزن در ردیف «سیلورادو» قرار داده است. برای پیشرانه F۱۵۰، گزینه‌های ۵/۳ لیتری V۶، موتورهای ۷/۲ یا ۵/۳ لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V۶ و یک موتور ۵ لیتری V۸ درنظر گرفته
شده‌اند. در هر صورت، باید شجاعت فورد را در استفاده از بدنه آلومینیومی ستود؛ اقدامی که می‌تواند در ادامه، تغییرات گسترده‌ای در طراحی صنعت خودرو ایجاد کند. F۱۵۰ با مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید و همین‌طور، ارزش‌های سنتی یک تراک، مدت‌هاست که به عنوان نخستین گزینه در بین پیکاپ‌های فول‌سایز باقی مانده است.
براساس این گزارش، جذابیت‌های پیکاپ‌ها همچنان با تغییر فناوری‌ها در حوزه خودروسازی دو چندان شده است و متقاضیان این درشت هیکل‌ها با رصد بازار این خودروها در صدد خرید و انتخاب بهترین‌ها هستند. با این حال جای خالی این خودروها همچنان در بازار ایران احساس می‌شود.

آستون مارتین و ولخرجی آلمان‌ها
مارکوس استروک که یک آلمانی ثروتمند و کلکسیونر مشهور خودرو نیز هست، از شرکت استون مارتین تقاضای عجیبی کرده است.
این سازنده دوچرخه‌های مشهور نشان(برند) استروک از شرکت بریتانیایی آستون مارتین خواسته است تا برای او و ۶ تن از دوستانش یک نسخه خاص از آستون مارتین «ونکوئیش» طراحی کرده و بسازد. او که مالک کارخانه مشهور دوچرخه‌سازی «استروک» است می‌خواهد ۷ آستون مارتین «ونکوئیش» کوپه را سفارش دهد که هریک از آنها دارای ویژگی‌های خاصی باشند. مثلاً این ۷ خودروی سفارشی از بدنه‌ای با پوشش فیبر کربن در لایه‌های مختلف بهره می‌برند تا در نهایت بدنه‌ای کاملا صاف و یکدست داشته باشند. آستون مارتین درباره دلایل پذیرش این پروژه می‌گوید: این کار به ما کمک می‌کند تا همزمان که کیفیت بالاتری را در محصولات خود ایجاد می‌کنیم، ارزش نشان(برند) تجاری آستون مارتین را نیز بالا ببریم. بدنه که بسیار سبک‌وزن و مقاوم است، در هر ۷ خودرو با پوشش سیاه جت‌های شکاری رنگ‌آمیزی می‌شود. در کنار این رنگ سیاه، شاهد حضور یک کمربند فیبر کربن از میان کاپوت و پایین درها هستیم که زیبایی فراوانی به خودرو می‌بخشد. همچنین در جای‌جای بدنه از لوگوهای آستون مارتین و عدد ویژه خودرو استفاده می‌شود تا خاص بودن خودروی زیبای آستون مارتین صدچندان شود. زیبایی تحسین‌برانگیز عبارت «یک از هفت» که با پوششی روشن بر روی بدنه براق و مشکی خودرو کار شده در نخستین دستگاه از این ۷دستگاه، چشم هر عابری را به‌شدت می‌گیرد.
داخل خودرو هم نمونه به‌روزرسانی شده، زیبا و حساب‌شده‌ای از مدل الماس سیاه وجود دارد که در مدل‌های «ونکوئیش» جدید مورد استفاده قرارگرفته است. در این میان عبارت «یک از هفت» که بر بدنه داشبورد زیبای خودرو دوخت شده، بسیار جالب‌توجه است. همه مدل‌های این سری دست‌ساز بوده و در ساخت آنها از هیچ روند ماشین‌کاری شده‌ای استفاده نشده است. این خودرو که از موتور مشهور و ۱۲ سیلندر آستون مارتین بهره می‌برد، ۶ لیتر حجم داشته و قدرتی معادل ۵۶۸ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۶۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که باعث می‌شود این مدل زیبا را در زمانی کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت از مرز ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت عبور کند.
«استروک» به همراه همسرش هفته گذشته نخستین مدل از سری «یک از هفت» آستون مارتین «ونکوئیش» را در انگلیس تحویل گرفت و قرار است ۶خودروی باقیمانده را نیز تا پایان سال تحویل بگیرد. آستون مارتین چیزی درباره هزینه هریک از این ۷خودرو فاش کرده است اما کارشناسان قیمت هریک از این ۷ دستگاه را حدود ۵۰۰ هزار دلار برآورد کرده‌اند.

منبع: روزنامه صمت

کد خبر 46946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha