کد خبر 47369
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
هر هیبریدی، هیبریدی نیست

پرشین خودرو: به‌کار بردن پسوند هیبریدی در نام اتومبیل‌ها مترادف با مصرف سوخت بسیار خوب در چنین خودروهایی است، اما این بدان معنا نیست که تمام خودروهای هیبریدی حتما باید جرعه‌جرعه سوخت مصرف کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در واقع هنگام بررسی خودروهایی هیبریدی از نظر مصرف سوخت به چند دسته برمی‌خوریم. در یک طرف اتومبیلی مثل تویوتا «پریوس» قرار دارد که مصرف سوخت آن ۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۵۰ ام‌پی‌جی) بوده و از این نظر نسبت به بسیاری از غیرهیبریدی‌ها بهتر عمل می‌کند. اما در طرف دیگر، اتومبیل‌هایی وجود دارند که به نظر می‌رسد برچسب هیبریدی در آنها تنها نشانگر بهبود جزئی در مصرف سوخت یا حتی به‌کار رفتن فناوری ساخت بالا در آنها باشد و در این ارتباط منظور ما خودروهای «سوپرکار» هیبریدی نظیر «فراری لافراری» با مصرف سوخت ۱۶/۸ لیتری (۱۴ ام‌پی‌جی) نیست، بلکه خودروهای هیبریدی در دسترس و موجود در بازار مدنظر ما هستند.
تحقیقات انجام شده به‌وسیله وب‌سایت «ادموند» نشان می‌دهد مصرف سوخت، مهم‌ترین فاکتور ۷۹ درصد از خریداران امریکایی، در تصمیم‌گیری برای خرید اتومبیل جدید است و این انبوه خریداران نباید تنها با دیدن لفظ هیبریدی فکر کنند که اتومبیل مورد نظر مصرف سوخت پایینی دارد و باید به‌طور حتم به حد مصرف اعلامی از سوی EPA هم توجه کنند، چراکه گاهی این خودروهای هیبریدی می‌توانند مصرف سوختی حتی بالاتر از غیرهیبریدی‌ها داشته باشند. در این گزارش ۵ اتومبیل را معرفی می‌کنیم که از نظر مصرف سوخت، پایین‌ترین رده را در میان هیبریدی‌های موجود در بازار دارند.

آئودی Q۵ هیبرید
مصرف سوخت ترکیبی ۹/۰۴ لیتر (۲۶ ام‌پی‌جی)

این آئودی که در ابتدای فهرست ما حضور دارد، نشانگر یک مضمون مشترک در میان بیشتر خودروسازان است، بدین نحو که امروزه بسیاری از خودروسازان تصمیم گرفته‌اند، برای رسیدن به قدرت و بهره‌وری بالاتر در محصولات خود، به آنها یک موتور الکتریکی اضافه کنند ولی در نهایت به اتومبیلی سریع و پرقدرت اما با بهره‌وری کم در مصرف سوخت، در قیاس با خودروهایی که مصرف سوخت بالاتری از «پرفورمنس» در آنهاست، می‌رسند. آئودی Q۵ هیبرید یک نمونه از چنین محصولاتی است. این خودرو موتور درون‌سوز ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر خود را از مدل غیرهیبریدی به عاریه گرفته و یک موتور الکتریکی و باتری لیتیوم یونی را با آن ترکیب کرده و به ۲۵ اسب‌بخار قدرت بالاتر رسیده است اما با تمام این تمهیدات، مصرف سوخت تنها ۱/۱۹ لیتر کمتر شده است.

مرسدس بنز E۴۰۰ هیبرید
مصرف سوخت ترکیبی ۹/۰۴ لیتر (۲۶ ام‌پی‌جی)

کمی بیشتر از ۲ سال قبل، کمپانی مرسدس‌بنز مدل E۴۰۰ را به‌عنوان یک هیبریدی به کلاس E خودش افزود. این مدل در کنار موتور ۳/۵ لیتری V۶ از یک موتور الکتریکی ۲۷ اسب‌بخاری هم بهره می‌برد که در صورت رانندگی با سرعت ۲۲ مایل (۳۵/۲ کیلومتر) برد حرکتی ۸۰۰ متری را برای این بنز میان‌رده به ارمغان می‌آورد. به گفته «جف‌کاف» از سایت Hybridcars مصرف سوخت این خودرو در ازای قدرتی که ارائه می‌دهد، واقعا قابل احترام است و ما انتظار داریم تنها یک راننده عجول بتواند اعداد تبلیغاتی اعلامی این خودرو را نقض کند اما در هر حال خریداران خودروهای هیبریدی باید همیشه درک کاملی از ادعاهایی که درباره مصرف سوخت این خودروها اعلام می‌شود، داشته باشند.
طبق آزمایش‌های انجام شده به‌وسیله EPA، مصرف سوخت مرسدس بنز E۴۰۰ در شهر ۹/۸ لیتر (۲۴ ام‌پی‌جی) و در بزرگراه ۸/۱۱ لیتر (۲۹ ام‌پی‌جی) است و با این شرایط مرسدس بنز E۴۰۰ در رتبه چهارم فهرست پرمصرف‌ترین خودروهای هیبریدی می‌ایستد. البته اینکه تا چه مدت این خودرو در فهرست ما حاضر خواهد بود، یک سوال است. چراکه مرسدس بنز به‌تازگی اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۱۷م، ۱۰ مدل اتومبیل هیبریدی جدید معرفی و به بازار عرضه کند.

«بی‌ام‌و» سری ۵ و ۷ اکتیو هیبرید
مصرف سوخت ترکیبی به ترتیب ۹/۰۴ و ۹/۴ لیتر (۲۶/۲۵ ام‌پی‌جی)

این مجموعه دوتایی از لوکس‌های هیبریدی نخستین گزینه‌های فهرست ما هستند که مصرف سوخت آنها از حد میانگین مصرف سوخت خودروهای جدید که مقدار آن ۹/۳۳ لیتر تعیین شده، بالاتر است. سری ۵ اکتیو هیبرید و همچنین برادر بزرگتر آن یعنی سری ۷ اکتیو هیبرید، پاسخ «بی‌ام‌و» به کسانی است که ترکیب رانندگی پویا و بهره‌وری بالا را در کنار هم می‌خواهند. درباره این دو خودرو چنین به نظر می‌رسد که تاکید «بی‌ام‌و» برای هیبریدی کردن آنها بیشتر بر شتاب‌گیری سریع‌تر بوده است تا پایین آوردن مصرف سوخت. به‌طوری‌که بعد از اضافه شدن یک موتور الکتریکی به موتور درون‌سوز ۳۲۰ اسب‌بخاری سری ۷اکتیو هیبرید، شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به ۵/۷ ثانیه و حداکثر سرعت خودرو هم به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

فولکس‌واگن توراِگ هیبرید
مصرف سوخت ۱۱/۲ لیتر (۲۱ ام‌پی‌جی)

اگر خرید گونه هیبریدی فولکس‌واگن «توراِگ»، شما را در فکر عمیقی فرو برده است، باید بدانید در این امر تنها نیستید. چراکه کمپانی فولکس‌واگن در سال گذشته موفق به فروش تنها ۳۰ دستگاه از گونه هیبریدی «توراِگ» شد. هرچند که میزان مصرف سوخت بالا در فروش کم «توراِگ» هیبریدی تأثیرگذار بوده اما باید بدانید تنها علت فروش کم «توراِگ» نبوده است. روی دیگر سکه فروش کم این اتومبیل در واقع قیمت بالای ۶۷ هزار دلاری این خودرواست که نزدیک به ۲ برابر قیمت جیپ «گرند چروکی» است. قیمت «توراِگ» هیبریدی حتی از «توراِگ» دیزلی که کم‌مصرف‌ترین گونه این اتومبیل است هم در حدود ۱۵هزار دلار بالاتر است.
به گفته شرکت فولکس‌واگن، موتور ۳ لیتری V۶ این خودرو به سوپرشارژر مجهز شده تا قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه باشد. با نگاه به قدرت ۳۳۳ اسب‌بخاری این خودرو درمی‌یابیم که با اتومبیل قدرتمندی طرف هستیم، اما با درنظر گرفتن مصرف سوخت ۱۱/۷ لیتری در شهر و ۹/۸ لیتری در بزرگراه با خودرو مقرون به‌صرفه‌ای رو به رو نیستیم.

لکسس LS۶۰۰h مصرف سوخت ترکیبی ۱۱/۷۶ لیتر (۲۰ ام‌پی‌جی)
باور این حقیقت که لکسس LS۶۰۰h از نظر مصرف سوخت در میان سدان‌های هیبرید یک اتومبیل رده پایین است، کمی طعنه‌آمیز است. این در حالی است که یکی از مدیران این کمپانی چندی قبل اعلام کرده بود لکسس بیشتر بر تولید خودروهای هیبریدی تمرکز خواهد کرد، چراکه پلاگین‌ها به اندازه هیبریدی‌ها سبز نیستند. «مارک تمپلین» معاون رییس و مدیرکل بخش تویوتا – لکسس اذعان کرده بودند که «دلیل ساخت PHEVها در واقع فروش بیشتر است و نه حفظ محیط‌زیست.» آنها همچنین اضافه می‌کنند «دولت‌ها همواره قوانینی برای تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر تصویب می‌کنند و این یک حقیقت است که با اضافه‌تر شدن وزن خودرو در واقع میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت بیشتر می‌شود و متاسفانه وقتی شما یک اتومبیل پلاگین هیبرید می‌سازید، در حقیقت وزن اتومبیل را افزایش داده‌اید و نتیجه این کار بدتر شدن بهره‌وری سوخت خودرو است.»
با مصرف ۱۱/۷۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، مصرف سوخت لکسس LS۶۰۰h از پیکاپ «دوج رام» ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ هم بیشتر است. قسمتی از این مصرف سوخت بالا در لکسس از وزن بالا نشأت می‌گیرد. وزن لکسس ۵/۱۱۵ پوند (۲۳۲۰ کیلوگرم) است و با این شرایط این مدل هیبریدی نسبت به بسیاری از غیرهیبریدی‌ها سنگین‌وزن‌تر است.

منبع: صمت

کد خبر 47369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha