نیتروژن یا اکسیژن کدام بهتر است؟

پرشین‌خودرو: یکی از مسائل مهم در نگهداری خودرو تنظیم باد لاستیک خودرو است. میزان فشار باد درون تایر خودرو تاثیر مستقیم بر روی مصرف سوخت، نرمی خودرو، ترمزگیری مطمئن‌تر، فرمان‌پذیری بهتر و کشش بالاتر خودرو دارد.

به گزارش«پرشین‌خودرو»، در ابتدا از گاز نیتروژن در تایر هواپیماها و ماشین‌های سنگین نظامی و بعد از این‌ها در اتومبیل‌های مسابقه‌ای مورد استفاده قرار گرفت. این گاز، امروزه و در سال‌های اخیر در خودروهای سواری و سنگین به ویژه اتوبوس‌های برون‌شهری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوای معمولی داخل تایر، ترکیبی از یک درصد بخار آب و دیگر گازها مثل ازون و آرگون، 21درصد اکسیژن که فراریت آن سه تا چهار برابر سریع تر از نیتروژن است، و 78درصد هوای معمولی داخل تایر را نیتروژن پر کرده که بزرگترین مولکول هوا، خشک و غیرقابل اشتعال است. اما با استفاده از گاز نیتروژن، بخار آب و اکسیژن از داخل تایر حذف می‌شود. استفاده از گاز نیتروژن، مصرف سوخت را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، overheating باد تایر سرویس را کاهش می‌دهد، با کاهش در انتشار co2 به پاکسازی محیط زیست کمک می‌شود، عمر تایر افزایش پیدا کرده و مدت فشار باد تایر در سرویس ثبات طولانی ایجاد می‌کند. از آنجایی که طوقه لاستیک‌ها از سیم‌های فولادی تشکیل شده و جنس رینگ‌ها از فولاد و یا آلومینیوم است، رطوبت و اکسیژنی که در تایر وجود دارد منجر به برقراری واکنش شیمیایی با فلزات موجود در رینگ و لاستیک می‌شود که خوردگی رینگ و لاستیک‌ها و به دنبال آن کاهش عمر تایر را به همراه دارد. اما در تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده و عنصر اکسیژن و رطوبت حذف شده است در نتیجه رینگ و لاستیک از خوردگی محفوظ مانده است. ترکیب اکسیژن با فلزات آنها را اکسید می‌کند. بر اساس این گزارش، از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن می‌توان به بزرگتر بودن مولکول‌های آن اشاره کرد که حاصل آن خروج کمتر آن‌ها از تایر است. تحقیقات نشان می‌دهد که پنج درصد هوای درون هر تایر در هر ماه به فضای بیرون منتقل می‌شود و مولکول‌های نیتروژن نسبت به گاز اکسیژن بزرگتر است و از آنجایی که خطر فرار مولکول‌های بزرگتر کمتر است بنابراین کاهش فشار گاز نیتروژن در تایر کمتر است. با توجه به اینکه نیروی کشش خودرو از طریق چرخ است و وزن چرخ‌ها تاثیر مستقیم بر روی میزان کشش و سرعت خودرو دارد استفاده از نیتروژن وزن چرخ‌های خودرو را کمتر می‌کند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از نیتروژن در تایر خودرو به جای هوای معمولی کاهش دمای باد تایر است، که این بدان معناست که نیتروژن با دریافت دمایی برابر با هوای معمولی کمتر افزایش حجم پیدا می‌کند و منبسط می‌شود. میزان انعطاف‌پذیری تایرها که در تماس مستقیم با سطح جاده است موجب راحتی سرنشینان خودرو می‌شود و استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو لاستیک‌ها نرمتر می‌کند، این نرمی در تایر موجب نرمتر شدن در لاستیک و عدم کوبش زیادتر از معمول کمک فنرها می‌شود. این انعطاف‌پذیری در فنرها توسط تایری که از گاز نیتروژن پر شده باشد گرفته می‌شود، از سویی دیگر ترمزگیری خودروها با این تایرها تا 30درصد افزایش یافته که رانندگی ایمن‌تری را به همراه دارد. دستگاه‌های تولید نیتروژن توسط شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات تایر ساخته شده است، این دستگاه نیتروژن را با خلوص بالا، کاهش در زمان تخلیه و مکش باد تایر و باد کردن لاستیک با گاز نیتروژن را در حدود چند دقیقه انجام می‌دهد.
کد خبر 4739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیروز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    0 0
    به همه دوستان توصیه میکنم تست کنند.
  • رسول ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    0 0
    اکسیژن دمای اشتعال سوخت را کاهش می دهد در دمای خاصی با لاستیک واکنش داده از نوع انفجاری میخواهین تست کنین تا جهنم رو ببینین