کد خبر 47985
۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
وقتی خودروها بوم نقاشی می‌شوند

پرشین خودرو: در تاریخچه طراحی خودرو به موارد متعددی از خودروها با ویژگی‌های هنری برمی‌خوریم که به‌واسطه نگاه نو طراح، ویژگی‌های خاص و برجسته بصری یا عجیب‌وغریب، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در اینجا فهرستی را مشاهده می‌کنید از خودروهای محبوب «باواریایی» که به‌وسیله هنرمندان برجسته نقاشی شده و تبدیل به تابلو - ماشین رنگارنگ شده‌اند.

خودرو: ۳/۰ CSL ـ ۱۹۷۵
هنرمند: سندی کالدر

خودرو ۳/۰ CSL به علت طراحی وحشی خود به Batmobile شهرت یافته بود. «سندی کالدر» بیشتر به خاطر رنگ‌آمیزی جامبوجت‌ها برای Braniff مشهور است. طرح انتخابی او برای این خودرو چهره‌ای بسیار خشن و وحشی به ۳/۰ CSL بخشیده است.


خودرو: ۳/۰ CSL ـ ۱۹۷۶
هنرمند: فرانک استلا

کارهای «فرانک استلا» در حقیقت برگرفته از «جکسون پولاک» در زمان معاصر است و بنابراین ما در این خودرو شاهد ارائه هنر مهندسی هستیم. خود «استلا» می‌گوید: این کار نوعی رنگ‌آمیزی و طراحی روی کاغذ شطرنجی است. کاغذ شطرنجی همان چیزی است که می‌بینیم اما وقتی که با آن روی یک خودرو کار می‌کنید، این نوع کاغذ جلب‌توجه می‌کند و شگفت‌انگیز نشان می‌دهد و سازگاری آن با اشکال خودرو مسابقه‌ای جذاب است. به لحاظ نظری، این نوع رنگ‌آمیزی مشابه رنگ‌آمیزی روی بوم نقاشی است.


خودرو: i ۳۲۰ ـ ۱۹۷۷
هنرمند: رُوی لیختن اشتاین

«لیختن اشتاین» به حد کافی شجاع بوده است تا اینچنین طرح منحصر به فردی را با نیم‌نگاهی به کارهای بزرگانی چون «ون گوگ» پیاده کند اما زمانی که او کار روی خودروی هنری را شروع کرد، طراحی‌های زیبای او خودنمایی کرد. «لیختن اشتاین» می‌گوید: خطوط رنگ‌آمیزی نشانه‌ای از جاده‌ای است که خودرو در آن حرکت می‌کند و این کار هنری محیط اطراف خودرو را که آن را دربر می‌گیرد، به‌خوبی به تصویر می‌کشد.


خودرو: M۱ ـ ۱۹۷۹
هنرمند: اَندی وارهول

چه تعداد «بی‌ام‌و» می‌شناسید که در اصل طراحی یک لامبورگینی باشد و به‌وسیله اسطوره‌ای به نام «وارهول» رنگ‌آمیزی شده باشد؟! او یک کار هنری را عرضه کرد که در آن خطوط و طراحی کمی نامرتب و در هم و برهم منتقل‌کننده حس سرعت است. زمانی که این خودرو در مسابقات «لمانز» به مقام دوم دست یافت، «وارهول» کار خود را شروع کرد.


خودرو: ۶۳۵ CSi ـ ۱۹۸۲
هنرمند: ارنست فوکس

۶۳۵ CSi خودرویی بزرگ در زمان خود بود و «بی‌ام‌و» تصمیم گرفت برای نخستین‌بار از یک خودرو تولیدی به‌عنوان خودرو هنری استفاده کند. «فوکس» تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای رئالیسم وین شروع کرد و جنون در کنترل مد و خطوط بهترین شاخص‌های طراحی او است. برای مثال، این چیزی است که «فوکس» در زمینه خودروی رنگ‌آمیزی شده شرح می‌دهد: یک خرگوش را می‌توان دید که در شب در وسط بزرگراه می‌دود و در کنار یک خودرو سوزان به جست‌وخیز می‌پردازد. او به من گفت که کدام رنگ‌ها را انتخاب کرده است! من خطوط و اشکال و طراحی‌های او را فهمیدم و می‌توانم صدای او را که مرا به سرعت و شتاب فرا می‌خواند، بشنوم. من این خرگوش زیبا را که از میان شعله‌های عشق می‌پرد، می‌بینم. او به ترس خود غلبه می‌کند…


خودرو: ۶۳۵ CSi ـ ۱۹۸۶
هنرمند: رابرت روشنبرگ

هنری که «رابرت روشنبرگ» در طول زندگی خود به‌کار گرفته، در رابطه با خانه‌ها و مکان‌ها بوده است و این خودرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. چرخ‌ها از روی بشقاب‌های شام قدیمی الهام گرفته شده‌اند و تصویری از یک مرداب نیز روی درهای خودرو وجود دارد.


خودرو: M۳ ـ ۱۹۸۹
هنرمند: میشل نلسون جاگامارا

درحالی که بدنه عریض، وزن کم و عوامل الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای در تاریخ این خودرو جاودانه شده‌اند و مردم از این موارد آگاه هستند اما بیشتر مردمی که خارج از دنیای هنر هستند، داستان زندگی و هنر هنرمند بومی استرالیا یعنی «میشل نلسون جاگامارا» را نمی‌دانند. او فرزند یک طبیب بود و قبل از اینکه تحصیلات خود را در اروپا دنبال کند، گله‌داری می‌کرد. سبک هنری او برگرفته از فرم هنری بسیار نادر به نام هنر «شن و ماسه» و در یک نقطه بسیار دور از شمال استرالیا بود؛ طرحی که این خودرو بر پایه آن بنا شده است یعنی بر پایه فرهنگ.


خودرو: M۳ ـ ۱۹۸۹
هنرمند: کن دون

این هنرمند یکی از پیشگامان سبک پاپ در استرالیا است. در بین دوره‌ای که او دسته‌ای از کارها را برای المپیک سیدنی انجام می‌داد و زمانی که او برنده سالانه جایزه «پدر استرالیا» شد، طراحی داخلی بر پایه نماهای تجسمی از مناظر سواحل استرالیا را آغاز کرد که در اینجا ارائه شده است.


خودرو: i۵۳۵ ـ ۱۹۹۰
هنرمند: ماتازو کایاما

«کایاما» با تکنیک‌های مرسوم ژاپنی کار خود را انجام می‌دهد و بنابراین در این پروژه بسیار درگیر شد و برای رنگ‌آمیزی خودرو، بدنه آن را با فویل پوشاند تا جایی که حتی خودش نیز نمی‌دانست نتیجه کار تا زمان اتمام پروژه چه خواهد شد.


خودرو: i ۷۳۰ ـ ۱۹۹۰
هنرمند: سزاره مانریکو

«مانریکو» هنرمند طرفدار منابع طبیعی است و این را می‌توان در کارهای او مثل آسیاب‌های بادی که زیبایی‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارند، به وضوح مشاهده کرد. به‌عنوان مثال او این سری ۷ را رنگ‌آمیزی کرد تا احساس سبک پریدن در آسمان بدون هیچ‌گونه مقاومتی را به شما هدیه دهد.


خودرو: Z۱ ـ ۱۹۹۱
هنرمند: ای.آر پنک

کارهای این هنرمند شبیه رنگ‌آمیزی‌های غارها و تندیس‌های جزایر شرقی است. هنر او متناسب با خودرو جالب «بی‌ام‌و» یعنی Z۱ است، خودرو فراموش شده‌ای که درهای آن به شکل کشویی بود و مکانیزم باز و بسته شدن جالبی داشت. بدیهی است که انسان‌های غارنشین اصطلاح و تعبیری برای عبارت « باحال‌تر از درهای لامبورگینی» نداشتند اما به هر حال پنک، بهترین کار خود را برای رنگ‌آمیزی این خودرو ارائه داد.


خودرو: i ۵۲۵ ـ ۱۹۹۱
هنرمند: ایستر مالنگو

«مالنگو» ارائه دهنده هنر سنتی افریقای جنوبی بوده است. بکارگیری اشکال هندسی قبیله‌ای به همراه تکرارهای بی‌پایان این شکل‌ها، حسی از حرکت و جنبش را منتقل می‌کند. این هنر یک موفقیت مضاعف برای او به ارمغان آورد، زیرا به رنگ‌آمیزی جت بریتیش ایرویز به همان شکل سنتی منجر شد.


خودرو: M۳ GTRـ ۱۹۹۲
هنرمند: ساندرو چیا

هنر «چیا» در این است که به بهترین شکل هیجان را ابراز می‌کند، حتی اگر شما مطمئن نباشید که به چه چیزی نگاه می‌کنید. در این‌باره، شما به نسخه مسابقه‌ای M۳ بزرگ نگاه می‌کنید، بنابراین «چیا» دسته‌ای از حالات صورت در موقع رانندگی در خیابان را نشان می‌دهد.


خودرو: ۸۵۰ CSi ـ ۱۹۹۵
هنرمند: دیوید هوکنی

۸۵۰ CSi دارای همان موتور پایه ۱۲ سیلندر خودروهایی مثل مک‌لارن F۱ است و «دیوید هوکنی» هم کسی است که پیشنهاد شوالیه شدن را از جانب ملکه رد کرد. هنر انگلیسی او در اینجا به‌گونه‌ای است که شما می‌توانید مقداری از موتور را از زیر کاپوت ببینید و مواردی دیگری نظیر سگی در قسمت پشت، شخصی در حال رانندگی روی در و موارد دیگر از این دست را نظاره‌گر باشید.


خودرو: V۱۲ LMRـ ۱۹۹۹
هنرمند: جنی هولزر
برای اجتناب از کند نشان دادن خودرو و توانایی دیدن آن در شب، این خودرو با فویل‌های انعکاسی به همراه اصطلاحاتی مانند «مرا از آنچه می‌خواهم محافظت کنید»، «شما بسیار پیچیده هستید» و «در برابر خطر مسئولیت‌پذیر نمی‌باشید» همچنین «دست‌نیافتنی‌ها همواره جذاب هستند»، پوشیده شده است.


خودرو: H۲R ـ ۲۰۰۷
هنرمند: الافور الیاسون

خودرو H۲R دارای انجین آزمایشی هیدروژنی بود. این مدل دارای رکوردهایی است که یکی از آنها عنوان سریع‌ترین خودرو هیدروژنی جهان است. بنابراین به‌طور طبیعی آنها این خودرو را دیر یا زود به «الافور الیاسون» تحویل می‌دادند تا کار خود را شروع کند. او بدنه خودرو را جابه‌جا کرد و آن را با استیل پوشاند. سپس چندین روز را صرف پوشاندن بدنه با ۵۰۰ گالن یخ کرد.


خودرو: M۳ GT۲ ـ ۲۰۱۰
هنرمند: جف کونز

این هنرمند کارهای زیادی را برای افراد مشهور انجام داده است. او ۷ سال پیش هم از «بی‌ام‌و» خواسته بود تا خودرویی را برای رنگ‌آمیزی در اختیار او بگذارند، سرانجام این کار انجام شد و خودرو شرکت‌کننده در مسابقات «لمانز» را دریافت کرد. او همه چیز را در رابطه با جنبش و حرکت روی این خودرو پیاده کرد و برای قدردانی از خودرو M۱ رنگ‌آمیزی شده به‌وسیله «وارهول» این کار را انجام داد.

منبع: صمت

کد خبر 47985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha