کد خبر 48610
۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
ماشین های میلیونی برای یک شب

پرشین خودرو: ماه مبارک رمضان که تمام می‌شود، زمان برگزاری مراسم عقدکنان و عروسی‌های زیادی در سراسر شهرها و روستاهای کشور فرا می‌رسد، در این آیین‌ها دیگر رسم شده است که داماد یک ماشین مدل بالای شیک را گل بزند و به سراغ آرایشگاه عروس برود و عروس‌خانم را سوار کند و بوق‌زنان تا منزل یا سالن عروسی بیاورد.

به گزارش «پرشین خودرو»، اما همیشه هم این طور نیست، گاهی هم می‌شود که عروس‌ها و دامادها ذوق به خرج می‌دهند و به جای کرایه کردن یا قرض و قوله کردن اتومبیل‌های شیک و مدل بالا، سراغ در دسترس‌ترین خودرو می‌روند و آن را ماشین عروس می‌کنند. گاهی ممکن است وانت‌پیکان ماشین عروس شود، گاه نیسان، تراکتور، کمپرسی و حتی یک بولدوزر یا کالسکه. به همین دلیل به سراغ تصاویر و حکایت‌های خواندنی و تماشایی برخی از این عروسی‌ها رفتیم تا در این روزها که شادی و جشن‌های عروسی در شهرها و روستاها برپا می‌شود، سهمی کوچک و اندکی داشته باشیم اما قبل از هر چیز، یادآوری این نکته هم لازم است که این رسم برای امروز و عصر حاضر نیست بلکه از دیرباز در آیین‌های باشکوه محلی رسم بر این بوده که داماد سوار بر اسب یا قاطری می‌شده که تزئینات ویژه‌ای داشته است و یک اسب و قاطر زین شده و گل‌آرایی شده دیگر نیز با خود همراه داشته وبا اهالی محل شادی‌کنان به همراه ساز و دهل به سراغ حمام محله می‌رفتند که در آنجا عروس را به اصطلاح بزک می‌کردند و ساعت‌ها رقص و پایکوبی کرده تا آنکه عروس آماده شده و سوار بر اسب می‌شد و دوشادوش داماد به منزل می‌آمد، در طول راه نیز مردم در کنار آنها به شادی و رقص و آواز می‌پرداختند.
اما با ورود اتومبیل به زندگی ما ایرانی‌ها، کم‌کم الاغ‌ها و قاطرها و اسب‌ها کنار گذاشته شدند و عروس خانم‌ها با اتومبیل‌های آخرین مدل راهی خانه بخت می‌شوند، اتومبیل‌هایی که ممکن است متعلق به خود آقا داماد باشد یا برای یکی از دوستان و اقوام یا اینکه متعلق به یکی از بنگاه‌های فروش اتومبیل باشد که آنها را برای عروسی‌ها و این‌گونه آیین‌ها شبی یک تا ۵ میلیون تومان کرایه می‌دهند!!
 با هم اتفاق‌های جالب این صفحه را مرور کنیم و ببینیم که برای رفتن به خانه بخت، از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد، حتی اگر وسیله‌ای نبود با مترو، تاکسی، اتوبوس و حتی با پای پیاده!


ماشین عروس‌های جالب و تماشایی
به هر سایتی که سر بزنید، تصاویر جالب و تماشایی زیادی از انواع ماشین عروس‌ها خواهید دید که برخی توضیحاتی هم دارند. به‌طور مثال تریلی که ماشین عروس شده است یا قوطی بستن به ماشین عروس همچنین تزئین ماشین عروس با کارت شارژ که در اینجا ۳ نمونه را برای‌تان انتخاب کرده‌ام.


تریلی، ماشین عروس خوش‌رکاب زوج فرخ‌شهری
روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ برخی سایت‌ها خبر و عکسی چاپ کردند که نوشته بود: «استفاده از انواع خودروها اعم از ماشین‌های آخرین سیستم به عنوان ماشین عروس بین زوج‌ها مد شده است، ولی استفاده از ماشین‌های قدیمی و سنگین همانند کامیون و تریلر در کمتر جشنی به عنوان ماشین عروس مورداستفاده قرار می‌گیرد».
تازه داماد فرخ‌شهری که تصمیم داشت ۲ روز قبل از ماه مبارک رمضان سال ۹۲ همسر خود را با تریلی خوش‌رنگ خود (ماک) به خانه بخت ببرد، در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان بین» گفت: این طرح از سوی همسرم پیشنهاد شد و قرار بر این شد که مانند دیگر زوج‌های جوان، با خودرو خودمان قدم در مسیر زندگی بگذاریم.
این داماد خوش‌سلیقه، احترام به شغل آبا و اجدادی را دلیل انتخاب کامیون به عنوان کابین عروس بیان کرده و عنوان کرد: پدرم بیش از ۴۰ سال به عنوان راننده ماشین‌های سنگین اشتغال داشت و من نیز این شغل را برگزیدم و «ماک» خود را به عنوان ماشین عروس انتخاب کردم.
وی افزود: با این کار علاوه بر قدرشناسی، عروسم را با مرکب کاری به منزل برده و سعی می‌کنم همواره حامی خانواده‌ام باشم.


قوطی بستن به ماشین عروس
در اوایل قرن بیستم میلادی، در پایان مراسم عروسی که عروس و داماد به منزل می‌روند، دوستان و اقوام همهمه‌کنان زوج را تا خانه راهی می‌کنند. در این بین داماد باید دوباره به جمعیت غذا بدهد تا مردم راهی شوند. ریشه این رسم از فرانسه است. داماد باید به هر مردی باج دهد زیرا یکی از دخترها را کم کرده است. درحال حاضر رسم قوطی‌های پشت ماشین عروس شکل مدرنی از آن رسم
است.


تزئین ماشین عروس با کارت شارژ
این اتفاق گویا در روز دوم دی ۱۳۹۱ رخ داد که روز بعد روزنامه‌های محلی نجف‌آباد اصفهان به نقل از مجید رستم‌نیا نوشتند:
در مسیر اصفهان ـ نجف‌آباد ماشین عروس عجیبی دیدم که با خواهش از آقا داماد خواستم عکس بگیرم و ایشان هم قبول کرد.
به گفته آقا داماد (آرش پژمان‌مقدم) این تعداد کارت شارژ را که با آن ماشین عروس را مزین کرده، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ عدد بود که در ۲ سال جمع‌آوری کرده بود و به امید چنین روزی که با این ماشین عروس همسر آینده‌اش را به زادگاهش ببرد، همت گماشته که بالاخره به آرزویش رسید.
این زوج خوشبخت از تهران راهی شهرستان «داران» در استان اصفهان شده بودند.


قیمت‌های کرایه ماشین عروس
کسانی که ماشین مناسب برای شب عروسی خود در میان فامیل و اطرافیان پیدا نمی‌کنند، ناگزیر به سراغ کرایه کردن خودروهای مدل بالا، آن‌هم با قیمت‌های عجیب و غریب می‌روند.
البته حساب و کتاب آنچنانی و نظارتی هم درحیطه کرایه ماشین عروس در کار نیست و مسئولان بنگاه‌های اتومبیل کرایه‌ای مدعی‌اند که قیمت اتومبیل‌های کرایه‌ای آنها با اتومبیل‌های عروس فرق چندانی ندارد. با این حال فهرستی که یکی از همین آژانس‌های کرایه اتومبیل در پایان سال ۱۳۹۳ در سایت خود برای مشتریان‌اش اعلام کرده، جالب است. او در این سایت اتومبیل‌های کرایه‌ای خود را به ۵ گروه تقسیم کرده و قیمت‌های آنها را به این شرح اعلام کرده است.


گروه نخست:
بنز اس۵۰۰ (سفید و مشکی) با راننده ساعتی ۹۰ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۱۲۰ هزار تومان.
بی‌ام‌و آی ۴۷۰ (سفید) با راننده ساعتی ۸۰ هزار تومان و بدون راننده ساعتی ۱۰۰ هزار تومان.
پورشه پانامرا (سفید) با راننده ساعتی ۱۴۰ هزار تومان (بی‌راننده اجاره داده نمی‌شود).


گروه دوم، خودروهای شاسی بلند:
هیوندا سانتافه ۲۰۱۴ (سفید) با راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان.
هوندا سانتافه (سفید) با راننده ساعتی ۲۵ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان.
کیا موهاوی (مشکی) با راننده ساعتی ۳۵ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۴۰ هزار تومان.
تویوتا لندکروز (سفید) با راننده ساعتی ۳۵ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۴۰ هزار تومان
تویوتا پرادو (سفید) با راننده ساعتی ۳۵ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۴۰ هزار تومان.
بی‌ام‌و ایکس۶ (سفید) با راننده ساعتی ۱۴۰ هزار تومان و بدون راننده ساعتی ۱۸۰ هزار تومان.


گروه سوم، خودروهای کروک تیبل:
مازراتی (سفید) فقط بدون راننده ساعتی ۱۸۰ هزار تومان.
پورشه باکستر (سفید) فقط بدون راننده ۶۵ هزار تومان.
بنز «اس‌ال‌کا» (سفید) فقط بدون راننده ساعتی ۴۵ هزار تومان و همین مدل رنگ نقره‌ای هم با راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان و بدون راننده ساعتی ۳۵ هزار تومان.
لکسوس آی‌اس ۳۰۰ (سفید) با راننده ساعتی ۳۵ هزار تومان، بدون راننده ساعتی ۴۰ هزار تومان.


گروه چهارم، اتومبیل‌های کوپه:
هیوندای جنسیس کوپه بدون راننده ۳۵ هزار تومان، هیوندای کوپه «اف‌ایکس» بدون راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان، سراتو کوپه (سفید) با راننده ساعتی ۲۵ هزار تومان و بدون راننده ساعتی ۳۰ هزار تومان است.
گروه پنجم، خودروهای متفرقه کرایه عروس:
بی‌ام‌و ۳۲۰، اپتیما نیو ۲۰۱۵ (سفید) هیوندا جنسیس، هیوندا آزارا و تویوتاکمری با راننده هر ساعت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و بدون راننده هر ساعت ۳۰ هزار تومان.


توصیه‌های یک خانم خبرنگار برای ماشین‌عروس
این یادداشت در یکی از نشریات ویژه خانم‌ها به چاپ رسیده و نسخه‌هایی از آن در بعضی سایت‌های مربوط به عروس‌خانم‌ها آمده است، بد نیست قسمت‌هایی از توصیه‌های این خانم خبرنگار را با هم بخوانیم:
اگر تجربه‌اش نکرده باشید، به نظرتان فقط مرکبی است که قرار است یک صبح تا شب با شما باشد و در خاطرات و عکس‌های‌تان جایی پیدا کند، اما ماشینی که به نام ماشین «عروس» مزین شده، چیزی فراتر از همه اینهاست. ماجرا فقط هم خرج و مخارج نیست که اگر بخواهید شل بدهید سر به آسمان خواهد زد. ماجرا این است که آن همراه آهنی، یکی از اجزای بسیار تعیین‌کننده و تاریخ‌ساز در شب سرنوشت شما است. موضوعی که خانم‌ها خوب می‌دانند راحت نباید از کنارش گذشت. برای همین است که رنگ و اندازه و مدل و خلاصه همه چیز این ماشین اهمیتی باورنکردنی پیدا می‌کند. اگر گمان می‌کنید که نباید جدی‌اش گرفت، یا به این دلیل است که تجربه روز عروسی را ندارید، یا سلیقه ندارید، یا زن نیستید.

فقط گمان کنید که وقتی اتومبیل گل‌آذین شما وارد باغ می‌شود یا در مقابل تالار توقف می‌کند و مهمانان قرار است شما را برای نخستین‌بار ببینند که در آن هیبت پیاده می‌شوید، چه چیز از ذهن‌شان خواهد گذشت؟ به فکر آن آخر شب باشید که در کنار همسرتان مهم‌ترین موجودات روی زمین هستید و توجه همه به شماست؛ اتومبیلی که بین آن همه بدرقه‌کننده یکه و تنهاست و باید بدرخشد. به تصاویری بیندیشید که دوربین‌ها ثبت می‌کنند و تا آخر عمر با شما خواهند ماند. اگر بتوانید فروتنانه همه اینها را نادیده بگیرید و در انتخاب یک اتومبیل و تزئینات‌اش برای روز و شب عروسی وسواس به خرج ندهید، باید به شما مدال افتخار داد. در غیراین صورت روزها و ساعات طولانی و طاقت‌فرسایی برای برگزیدن و مجلل‌کردن ماشین یگانه شب زندگی‌تان درپیش دارید.اگر از آن دسته عروس و دامادهایی هستید که حساب جیب‌تان را دارید، بهتر است از ماشین خودتان استفاده کرده یا اگر وسیله نقلیه ندارید، می‌توانید ماشین بستگان نزدیک‌تان را برای یک شب به امانت بگیرید.
ماشین‌های عروس اگر امروزی بوده و بنز و بی‌ام‌و و... باشد، حدودا از شبی ۵۰۰ -۴۰۰ هزارتومان شروع می‌شود به بالا. برخلاف تصور خیلی‌ها که ماشین‌های کلاسیک و قدیمی را بیشتر دوست دارند، باید اضافه کرد که قیمت این ماشین‌ها خیلی بالاتر است. البته موسسات خدماتی مجالس، خودشان تزئین ماشین را هم قبول می‌کنند که در آن صورت باید چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان به بالا درنظر
گرفت.


شما برای تزئین یک ماشین عروس چقدر پول می‌دهید؟
تزئین کردن ماشین عروس بستگی به فصل و مناسبت و محله گل‌فروشی دارد. گل، گل است و شمال و جنوب تهران فرق نمی‌کند. اینکه گل‌فروش با سلیقه باشد، مسئله بسیار مهمی است و ربطی به هیچ جای ایران ندارد. البته گل‌فروشی‌های معروف و شمال شهری تهران پول بیشتری دریافت می‌کنند.
یادتان باشد که در اعیاد و مناسبت‌هایی مثل نیمه شعبان، عید نوروز و روز عقد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گل گران می‌شود. درنتیجه تعرفه تزئین ماشین عروس فرق می‌کند و قیمت بالاتر می‌رود. قیمت تزئین ماشین عروس از ۵۰ –۴۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۲ میلیون تومان. تزئین ماشین عروس سلیقه‌ای است و به راحتی می‌توان هزینه‌اش را پایین آورد. قیمت متوسطی که افراد برای گل‌آرایی ماشین عروس می‌پردازند، چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.


رنگ‌بندی گل ماشین عروس
اگر می‌خواهید ماشین عروس‌تان کار دست خودتان باشد (یعنی با سلیقه عروس و داماد باشد)، باید به این نکته توجه داشته باشید که چه رنگ‌هایی را کنار هم می‌گذارید. گاهی نگاهی به فصل هم می‌تواند ایده‌ای به شما بدهد. هارمونی رنگ‌ها را باید بشناسید.
تزئین ماشین عروس باید با تزئین ماشین نامزدی فرق داشته باشد. می‌توان برای مراسم نامزدی که مراسمی خودمانی‌تر و ساده‌تر است، از تزئین‌های تور و پاپیون استفاده کرد که خیلی هم زیبا هستند. در میان این تزئین‌ها هم می‌توان از گوی‌های رنگی براق یا گل به تعداد کم استفاده کرد. هزینه تزئین ماشین نامزدی از ۴۰ -۳۰ هزار تومان شروع می‌شود. اگر مدل‌های پاپیونی مدنظرتان باشد، قیمت‌اش از ۳۵ هزار تومان است به بالا.
برای مراسم عروسی هم می‌توان از گل‌های رنگ روشن (اگر ماشین تیره است) و گل‌های رنگارنگ (اگر ماشین رنگ روشنی دارد) استفاده کرد.

منبع: صمت

کد خبر 48610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha