سیمرغ چینی در ایران

پرشین خودرو: عصر روز گذشته و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه خودرو مشهد، شاسی بلند جدید ایران خودرو یعنی «هایما اس7» رونمایی و معرفی شد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، هایما اس7 در ایران خودرو خراسان تولید و در بازار کشور عرضه خواهد شد و بهانه معرفی و رونمایی از این خودرو در گزارشی به بررسی این خودرو پرداخته ایم که با هم می خوانیم:

درست قبل از نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو زمزمه‌هایی از همکاری یک غول چینی با بزرگترین خودروساز خاورمیانه به گوش می‌رسید.

ثبت شدن نام 10 دستگاه هایما در فهرست خودروهای وارداتی به کشور و البته حضور مدیران ارشد این خودروسازی چینی در نخستین همایش صنعت خودرو تمام شک‌ها برای ورود این خودروساز به ایران و همکاری آن با ایران خودرو را تبدیل به یقین کرد.

هر چند مدیران ارشد ایران خودرو هیچ گاه از شرکای چینی خود نامی به میان نیاوردند و حتی آنها را در فهرست شرکای خود به شمار نیاوردند، اما در این مدت مذاکره با آنها ادادمه داشت. هایما دو سال با چراغ خاموش در حال آماده سازی زیرساخت‌های ورودش به ایران بود و حالا نوبت به‌ آن رسیده تا محصولات خود را در بازار ایران معرفی کند. مدل S7 نخستین خودرویی خواهد بود که توسط ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

 

درباره هایما

شرکت "فاو هایما اتومبیل" که با نام هایما شناخته می‌شود، یک خودروساز چینی است که در هاینان پایه گذاری شده و از زیر مجموعه‌های فاو به شمار می‌رود. این شرکت که در سال 1992 تاسیس شده، طی قراردادی که بین دولت چین و مزدا به امضا رسیده وظیفه تولید محصولات مزدا برای فروش در چین را بر عهده داشت. در سال 2006 گروه فاو سهم سرمایه‌گذاری شده توسط مزدا را تصاحب کرد، با این حال همچنان تولیدات این شرکت از ترکیب با تکنولوژی‌های مزدا صورت می‌گیرد، اما استفاده از نشان تجاری مزدا در تولیدات این شرکت ممنوع است.

سال 2008 هایما سومین کارخانه خود در شهر هاینان را راه‌اندازی کردکه ظرفیت تولید 100 هزار دستگاه در سال را داراست. دو کارخانه دیگر در شهرهای هاینان و ژنگژو قرار دارد که هر یک قادر به تولید 150 هزار دستگاه در سال هستند، که ظرفیت کل تولیدات این شرکت را به 400 هزار دستگاه در سال می‌رساند.

سال 2009 خبرگزاری رویترز گزارش داد همکاری این شرکت با مزدا به منظور دریافت کمک‌های فنی شکل گرفته بود با خرید سهام مزدا از سوی FAW به پایان رسیده است، هر چند که به نظر می‌رسد هایما خودرویی مشابه محصولات مزدا را بدون رضایت این شرکت به فروش می‌رساند.

 با این حال میزان فروش این شرکت در سال 2011 به 230 هزار دستگاه در سال رسید. در نوامبر 2010 نیز یک خط تولید توسط خودروسازی دِروِی در چرکسک روسیه به منظور تولید قطعات منفصله هایما3 راه‌اندازی شد.

 

لوگو هایما

لوگو هایما یک پرنده افسانه‌ای (سیمرغ چینی)‌ را نشان می‌دهد که در حال دور شدن از یک خورشید تابان است.

 

درباره S7

هایما برای S7 که آن را یکی از استراتژیک‌ترین محصولات خود می‌داند، حساسیت بالایی به خرج داده است. استفاده از پلت‌فرم و تکنولوژی‌های جدید در این خودرو، آن را به یک رقیب جدی برای هم‌رده هایش تبدیل می‌کند. هایما مدعی است S7 در دسته خودروهایی قرار می‌گیرد که از طراحی بیونیک بهره می‌برد. هر چند با نگاه‌های ریزبینانه نیز به سختی می‌توان الگویی از طبیعت را در این خودرو یافت، اما وبسایت رسمی این شرکت تصاویری را منتشر کرده که نشان می دهد خطوط شانه این خودرو از کشیدگی بدن یک ببر الگو برداری شده است.

البته هایما تنها به این بسنده نکرده و الگوی فضای داخلی S7 را نیز یک پرنده در حال پرواز معرفی می‌کند، در هر حال طراحی این خودرو چه بیونیک باشد و چه نباشد، باید آن را طرحی پخته و قابل احترام دانست که از برادران خود به خوبی پیش افتاده است.

تنها یک گزینه برای پیشرانه این خودرو قابل انتخاب است. یک نمونه 2 لیتری که توسط هایما توسعه داده شده و حداکثر خروجی 148 اسب بخار را ارائه می‌دهد. هر چند این رقم از جک S5 توربو حدود 20 اسب بخار کمتر است، اما باید توجه داشت که نزدیک 10 اسب بخار از چری تیگو5 قوی‌تر است. بیشینه گشتاور این پیشرانه در دور 4500 به رقم 180 نیوتن می‌رسد. ایران خودرو از میان دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 5 سرعته خودکار هر دو نمونه را برای عرضه در بازار ایران برگزیده است. با این ترکیب از قوای محرکه وزن S7 به 1545 کیلوگرم می رسد که نهایت سرعت آن را به 165 کیلومتر بر ساعت محدود می‌کند. هایما هیچ یک از نسخه‌های مدل S7 را به سیستم چهارچرخ متحرک مجهز نکرده است.

این خودروساز چینی برای ایمنی فعال S7 سنگ تمام گذاشته است. استفاده از ترمز‌های دیسکی در چهار چرخ که در جلو از نوع تهویه شونده هستند با تجهیز آن‌ها به سیستم‌های کمکی ABSو EBS، ترمز کمکی(BA)، سیستم کنترل کشش(TCS)، و سامانه کنترل پایداری (ESP) سواری ایمن این شاسی بلند خود را تضمین می‌کند. دو کیسه هوا در همه تیپ‌ها که در مجهز‌ترین تیپ تعداد آن به 4 می‌رسد نیز در بخش ایمنی غیرفعال به کمک هایما S7 می‌آید.  با این حال تا کنون هایما S7 مورد آزمایش تصادف در هیچ موسسه‌ای قرار نگرفته تا تعداد ستاره‌های ایمنی آن مجهول بماند.

هایما سه دسته تجهیزاتی برای این محصول خود تعریف کرده که است. تیپ3 این خودرو که مجهز‌ترین ان نیز به شمار می‌رود از امکاناتی نظیر سیستم روشنایی روز، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، آینه‌های کناری برقی مجهز به گرمکن و با امکان تا شوندگی برقی، سانروف برقی، سیستم ورود روشن کردن خودرو بدون کلید. کروز کنترل، آینه فتوکرومیک، کنترل‌ سیستم صوتی و ... از روی فرمان، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو،  رادیو CD، USB، Mp3 به همراه 6 بلندگو، مانیتور رنگی مجهز به سیستم رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایش فشار باد تایر روی اینه وسط با هشدار کم یا زیاد بودن باد تایر، و ... بهره می برد.

 

هایما در ایران

علاوه بر ایران خودرو که نماینده رسمی هایما در ایران به شمار می‌رود، مدتی است نام یک مدعی دیگر در فهرست نمایندگان این خودروساز نیز به چشم می‌خورد. البرز خودرو دیزل سازان شرکتی است که موفق به ثبت سفارش سدان M3 این شرکت برای واردات به ایران شده است.

با این حال ایران خودرو به زودی عرضه این برند به بازار را آغاز خواهد کرد و رقبای سرسختی را پیش رو خواهد داشت. جی‌ای‌سی S5، هاوال H6 و چری تیگو5 خودروهایی هستند که اجازه نخواهند داد هایما S7 به سادگی در بازار جولان دهد. هنوز سطح تجهیزاتی هایما مشخص نشده است اما با توجه به قیمت آن در چین می‌توان محدوده قیمتی 70 تا 85 میلیون تومان را برای آن متصور بود. برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که شاسی بلند ایران خودرو قرار است بر شالوده هایما S7 بنا شود.

 

تعداد سیلندرها

4سیلندر خطی

حجم موتور (cc)

1995

حداکثرقدرت(hp/rpm)

6000/148

حداکثر گشتاور(nm/rpm)

4500/180

وزن خالص(Kg)

1545

نوع جعبه دنده

5سرعته خودکار

حداکثر سرعت(Km/H)

165

مصرف سوخت(L/100Km)

8.8

سیستم فرمان

برقی

حجم مخزن سوخت(L)

61

حجم صندوق بار(L)

400

مشخصات چرخ

235/70r16

ترمزهای جلو و عقب

دیسکی خنک شونده-دیسکی

طول×عرض×ارتفاع(mm)

4498×1830×1730

فاصله بین دو محور(mm)

2619

فاصله از سطح زمین(mm)

165

حدود قیمت(میلون تومان)

85

 
کد خبر 49229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    بیشتر شبیه کرکس تا سیمرغ!