کد خبر 49237
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
ایران، پل ژاپنی‌ها

پرشین خودرو: ایران با داشتن بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز در صدر کشورهای جهان با بیشترین تقاضا برای خودروهای گازسوز قرار دارد.

به گزارش «پرشین خودرو»، حال با رقابت جهانی خودروسازان برای تولید خودروهای پاک، ایران می‌تواند محرکی برای نفوذ تولیدات شرکت‌های ژاپنی به بازارهای خاورمیانه و اروپا باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور چند روز پیش با توصیف بازار خودروی کشور و قابلیت صادرات خودرو از ایران به ترکیه و اروپا، شرکت‌های ژاپنی را به احداث کارخانه در ایران دعوت کرد.
در واقع خودروسازان ژاپنی به دلیل پیشگامی در تولید خودروهای دوگانه سوز، هیبرید و... به عنوان شرکت‌های حامی محیط‌زیست شناخته شده‌اند.
تا جایی که شرکتی همچون تویوتا با شعار «تجارت ما، تولید محصولات ایمن و پاک با هدف بالا بردن کیفیت زندگی»، وارد عرصه تولیدات خودروهای پاک شده و در سال ۱۹۹۷ م نخستین خودروی هیبریدی با نام «پریوس» را روانه بازار کرد.
برپایه گزارش سالانه شرکت تویوتا برنامه‌ریزی برای توسعه تولید در این شرکت با هدفگذاری صادرات این نوع خودرو به ۸۰ کشور دنیا باعث شد تا پایان سال ۲۰۱۳م نزدیک به ۶ میلیون خودروی هیبریدی به کشورهای مختلف جهان صادر و بر پایه توسعه محصول به دنبال ارائه ۱۵ مدل جدید هیبریدی تا پایان سال ۲۰۱۵م باشد، بنابراین این شرکت برای تامین بازار این محصولات خود نیازمند ایجاد خطوط تولید در مناطق مختلف است.
حال با توجه به اینکه ایران در موقعیت استراتژیکی و به عنوان پلی بین شرق و اروپاست، توسعه همکاری در این بخش می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای ژاپنی‌ها در فائق‌آمدن به رقبای اروپایی باشد. همچنین به گزارش «فوربس» این خودروساز برنامه ویژه‌ای برای توسعه خودروهای با پیل سوختی دارد، گرچه برای نخستین‌بار سال ۲۰۰۲م شاسی‌بلندی با این نوع سوخت از سوی تویوتا روانه بازار شد، اما براساس چشم‌انداز تولید این محصول خودروسازی تویوتا اعلام کرده تا سال ۲۰۲۰م بیش از ۵۰ هزار خودرو با این سوخت عرضه خواهد کرد که بازار اولیه آنها اروپا و امریکا خواهد بود.
با این حال مصرف‌کننده ایرانی به دلیل توجه ویژه‌ای که به خودروهای دوگانه‌سوز داشته و از سوی دیگر ایران در منطقه به عنوان یک خودروساز مطرح توان تولید محصولات مختلف برای عرضه در بازارهای هدف شرکت خارجی را دارد، از این‌رو ژاپنی‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت برای تولید خودروهای دیزلی و پیل‌سوختی روی ایران حساب باز کرده و در بلندمدت با حمایت دولت روی تولید محصولات هیبریدی برنامه‌ریزی کنند.
البته بر پایه گزارش بازار خودروی اروپا بیشترین میزان تولید خودروهای دیزلی جهان در سال ۲۰۱۳م به ۳‌ نشان(برند) جنرال‌موتورز، مرسدس بنز و آئودی با ۸۰ درصد تولیدات جهان مربوط می‌شود که ابتدای سال ۲۰۰۱م تا امروز به صورت پیوسته روند رو به رشد خود را ادامه داده است. حال شرکت‌های ژاپنی در چشم‌اندازی بلندمدت برای افزایش سبد محصول رقابت را در این بخش افزایش داده‌اند.

بالاترین تردد خودروی دوگانه‌سوز جهان در ایران
خودروسازان دنیا بر پایه تقاضای محصول استراتژی تولید را تدوین می‌کنند. حال در شرایطی که ایران با در اختیار داشتن انرژی‌های ارزان بیشترین قابلیت برای بهره‌گیری از خودروهای پاک را دارد، نگاه خودروسازان خارجی به این بازار و استفاده از زیرساخت‌های تولیدی، یکی از راهکارهای تعامل جهانی این شرکت‌ها با تولیدکنندگان ایرانی است.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران «سی‌ان‌جی» کشور درباره وضعیت خودروهای دوگانه‌سوز در کشور و جهان گفت: کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی شرکت‌های خودروسازی را به سوی تولید محصولاتی با مصرف بهینه و سوخت‌های پاک سوق داده است.
به همین دلیل نشان(برند)هایی مانند تویوتا، فیات، اُپل، هیوندای، هندا و... در توسعه برنامه‌های خود در این بخش پیشگام بوده و بیشتر تولیدات استاندارد بالاتر از یورو ۴ دارند. حال در شرایطی که خودروهای پایه گازسوز به دلیل مصرف بهینه‌تر دارای جایگاه خاصی شده‌اند، ایران توانسته با داشتن ۳ میلیون و ۸۰۰ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز بیشترین میزان این نوع خودرو را در اختیار داشته باشد و پس از آن کشورهای پاکستان و آرژانتین در رده‌های بعدی قرار دارند. هرچند توسعه خودروهای دوگانه‌سوز در امریکا و اروپا با شدت بیشتری درحال توسعه‌یافتن است.
اردشیر دادرس با نگاهی به رتبه‌بندی خودروهای داخلی از منظر بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۴ بخش آ، بی، سی و دی است که خودروهایی مانند پراید، پژو ۲۰۶ و سمند در گروه «دی»، ام‌وی‌ام ۵۳۰ و مگان در گروه «سی»، مزدا ۳ و تینا در گروه «بی» و خودروهای تندر ۹۰ و تیبا در گروه «آ» قرار می‌گیرند. هرچند میزان مصرف سوخت هریک از این خودروها به ازای هر ۱۰۰کیلومتر متفاوت است، با این حال از نظر وضعیت آلودگی هوا نیز عملکرد یکسانی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه زمان بازرسی فنی و آزمایش مخازن گازسوز ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در کشور فرا رسیده است، افزود: نزدیک به ۶۵ درصد از تاکسی‌ها و خودروهای حمل‌ونقل عمومی کشور گازسوز هستند اما از نظر بازرسی فنی مخازن گازسوز خودروها به موقع اقدام نشده است. البته باید نگاه تولید و واردات خودرو در کشور به سوی خودروهای دوگانه‌سوز تغییر کند، از همین رو انجمن صنفی «سی‌ان‌جی» پیشنهاد داد ۲۰ تا ۳۰ درصد از خودروهای موجود کشور دوگانه‌سوز شوند چراکه میانگین نفوذ گاز در کشور ۸۶ درصد است، تا جایی که محدودیتی برای افزایش تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور وجود ندارد.
دادرس درباره فاکتور ارتقای بهینه‌سازی خودروهای وارداتی تاکید کرد: براساس برنامه باید به ازای هر خودروی اسقاطی ۲ خودرو وارد شود و دولت به ازای هر خودرو یک میلیون تومان به خودروسازان می‌دهد تا با ارتقای کیفیت تولید میزان خودروهای دوگانه‌سوز کشور را افزایش دهند. این موضوع برای خودروهای داخلی اینگونه است که به ازای هر خودروی اسقاطی باید یک خودروی داخلی تولید و در مقابل یک میلیون تومان به دارنده خودرو داده می‌شود.

منبع: روزنامه صمت

کد خبر 49237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha