کد خبر 49281
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
نیش ترمز چینی ها برای کیفیت

پرشین خودرو: رشد شتابان خودروسازی چین سیر نزولی گرفته و از ۱۳درصد سال‌های ۲۰۱۳م به حدود ۸درصد در یک سال اخیر رسیده است. از این‌رو به نظر می‌رسد چینی‌ها با تغییر در استراتژی تولید، کیفیت را جایگزین کمیت کرده‌اند تا با تولید خودروهای لوکس و ورزشی به بازار اروپا و امریکا نفوذ بیشتری پیدا کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، صنعت خودروسازی چین درحال‌حاضر نزدیک به ۴میلیون شغل مستقیم و ۴۰میلیون شغل غیرمستقیم در این کشور ایجاد کرده است، صنعتی که در مدت چند سال توانست نقش موثری در تولید ناخالص این کشور ایفا کند.
از این‌رو چین به‌عنوان بزرگترین خودروساز دنیا در سال ۲۰۱۴م نزدیک به ۲۰میلیون خودرو تولید کرده است و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰م این میزان تولید را به ۲۲ میلیون دستگاه در سال برساند.
براساس مقاله موسسه مک‌کنزی رشد خودروسازی چین در سال‌های ۲۰۰۵م تا سال ۲۰۱۱م بیش از ۲۴درصد بوده است که براساس چشم‌انداز خودرویی این کشور پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش شدید این میزان رشد تا سطح ۸درصد برای سال ۲۰۲۰م خواهد بود.
با این حال خودروسازی چین در سال ۲۰۱۵م کاهش 2.3 درصدی داشته که بخشی از آن ناشی از سیاست‌های سختگیرانه دولت برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی است، حتی برای خودروسازان خارجی حاضر در بازار این کشور نیز این وضعیت خطرناک است.
چراکه از میزان سود 2.8 میلیارد دلاری شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۱۴م نزدیک به 1.2میلیارد دلار آن از فروش کشور چین بوده و روند نزولی می‌تواند اثرات منفی بر فعالیت این شرکت امریکایی بگذارد.

چینی‌ها خودروی ورزشی می‌سازند
با این حال استراتژی خودروسازان چینی به روز کردن تولیدات با ارائه مدل‌های جدید بر مبنای بررسی‌ها و تقاضای موجود در بازار است تا بتوانند در بازارهای شمال امریکا، ژاپن و اروپا نفوذ بیشتری پیدا کنند.
در واقع ۲ استراتژی چینی‌ها برای توسعه محصول، ساخت خودروهای ورزشی و لوکس است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰م چینی‌ها ۳۵درصد از بازار خودرویی جهان که هم‌اکنون ۱۵ درصد است را به خود اختصاص دهند.با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود با رشد اقتصادی ۷ تا ۸درصدی کشورها آمار شهرنشینی چین به رشد خود ادامه دهد تا درصد شهرنشینی در سال ۲۰۱۱م از ۵۱درصد به ۶۰درصد در سال ۲۰۲۰م برسد، به طور قطع شاخص‌های رفاهی نیز تقویت خواهد شد که نمونه بارز آن استفاده از کالاهایی همچون خودرو است.
در حال‌ حاضر تراکم خودرو در جاده‌های چین به ازای هر کیلومتر ۲۵۰ دستگاه است که بیشترین تراکم در شهرهای پکن، گوانگجو و شانگهای است اما پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۰م حاکی از بالا رفتن همین تراکم خودرو در ۲۰ شهر دیگر چین است. از این رو در افزایش تعداد خودروهای موجود در این کشور پیش‌بینی می‌شود، خودروهای کامپکت «اس‌یووی» رشدی ۱۳درصدی داشته باشند. به همین دلیل در ۱۰ سال آینده شاهد تغییر در برنامه خودروسازان چینی با رویکرد بهبود کیفیت و ورود به تولیدات ورزشی و لوکس خواهیم بود.
از سوی دیگر با رشد شهرنشینی تغییر دیگری در بازار خودروی چین به وجود می‌آید، چراکه تا سال ۲۰۱۱م نزدیک به ۴۰درصد فروش خودروی چین در ۴ شهر بزرگ این کشور اتفاق افتاده و در سال ۲۰۲۰م توزیع فروش خودرو در سایر شهرهای این کشور گسترش می‌یابد.
برآورد بازار خودرو چین حاکی از تقاضای ۱۶میلیونی این کشور برای سال ۲۰۲۰م است که نشان می‌دهد نشان(برندهای اروپایی و امریکایی همچنان در راه‌اندازی سایت‌های تولیدی در این کشور برنامه‌های خود را ادامه خواهند داد و در این بین تولیدکنندگان چینی فرصتی می‌یابند تا به مقوله کیفیت و تنوع بپردازند. در این بین تقاضا برای خودروهای بزرگ نسبت به خودروهای سبک‌تر در چین رشد بیشتری خواهد داشت، شاید به همین دلیل است که خودروسازان چینی اهداف بلندمدت خود را تولید بیشتر خودروهای کامپکت قرار داده‌اند.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی خودروسازی چین
به گزارش رویترز، کاهش رشد اقتصادی چین به‌طور قطع در صنعت خودروسازی این کشور تاثیر خواهد گذاشت، هرچند رشد صنعت خودروسازی چین در سال ۲۰۱۴م براساس برنامه به 13.9 درصد نرسید و درنهایت در 8.3 درصد متوقف شد، با این حال انجمن خودروسازان چین به دنبال تجدیدنظر نبوده و معتقدند رشد بالا در این بخش ادامه خواهد یافت. از این‌رو مدیران شرکت‌های خارجی حاضر در این کشور نیز نسبت به رشد تولید در خودروسازی چین امیدوار هستند.
هرچند سرعت تولید خودروسازان چین کند شده اما یکنواخت نشده است. این روند کاهش تولید خودرو در سال ۲۰۱۵م همچنان برای تحلیلگران نگران‌کننده است. بلومبرگ‌هم به نقل از یکی از تحلیلگران اعلام کرده است که رشد ۸ درصدی تولید خودرو در چین بدون لحاظ کردن محصولات تجاری و اتوبوس بوده که در محاسبه کلی، میزان رشد پایین‌تر از ۸درصد خواهد بود. این موضوع تا حدودی می‌تواند ناشی از سیاست‌های سختگیرانه دولت چین برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در جنوب چین باشد.

تغییر استراتژی خودروسازان
این کاهش رشد تولید در فعالیت شرکت‌های خارجی حاضر در چین، تاثیر چندانی نخواهد گذاشت، زیرا فولکس واگن آلمانی که سال ۲۰۱۴م نزدیک به 3.68 میلیون دستگاه یا تویوتای ژاپن نزدیک به 1.3 میلیون دستگاه تولید کرده است، همچنان برنامه سال‌های آینده را به همین میزان تولید استوار کرده‌اند. شاید تحلیل وال‌استریت ژورنال بر صنعت خودروسازی چین دقیق‌تر باشد.
به گونه‌ای که کاهش رشد این صنعت در یک‌سال گذشته نسبت به رشد جهشی سال‌های ۲۰۱۳م را بر پایه استراتژی دوم خودروسازی چین استوار می‌دادند. این تحلیل در شرایطی که صنعت خودروسازی امریکا و فرانسه روند مثبتی دارند، قابل‌تامل بوده و می‌تواند تاکیدی بر تغییر رویکرد سازنده‌های چینی به کیفیت باشد، زیرا چینی‌ها در سال‌های گذشته تنها با باز گذاشتن دروازه‌های سرمایه‌گذاری روی غول‌های بزرگ خودروسازی جهان تنها به دنبال ثبت رکورد تولید و ایجاد اشتغال فزاینده بود که این مسئله در سال‌های اخیر محقق شده است اما هنوز نتوانسته‌اند در تولید داخلی موفقیت چندانی کسب کنند. این استراتژی دوم می‌تواند بازگشتی برای تقویت این بخش باشد تا چینی‌ها بتوانند در کنار افزایش تولید، کیفیت و تنوع را به محصولات خود بیفزایند.
منبع روزنامه صمت

کد خبر 49281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha