کد خبر 49360
۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
تولید خودروهای ورزشی کم‌فروش اما پرسود

پرشین خودرو: خودروسازان محصولات خاص ورزشی را با تیراژ پایین تولید می‌کنند تا با تامین نیاز مشتریان خاص ضمن ارائه محصولات مدرن با شرکت در تورنمنت‌های اتومبیلرانی نام شرکت خود را ماندگار کنند و همچنین با جذب اسپانسر درآمدهای چند برابر فروش خودروهای خانوادگی به‌دست آورند.

به گزارش «پرشین خودرو»، رقابت برای تولید محصولات ورزشی به چند شرکت خاص محدود شده، زیرا بسیاری از این خودروها روی خط تولید ساخته نمی‌شوند بلکه بخشی از قطعات و طراحی بدنه به صورت سفارشی برای مسابقات اتومبیلرانی ساخته می‌شود، از این‌رو تنها شرکت‌هایی وارد این بخش می‌شوند که علاوه بر در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و پیشرفته برای ساخت موتورهای قدرتمند قابلیت بالایی برای ارائه طرح‌های خاص نیز دارند.

برخی از خودروسازان در تکمیل سبد محصولات خود نگاه همه‌جانبه‌ای دارند تا بتوانند در بازار تولید و عرضه همچنان همپای دیگر رقبا به همه مشتریان توجه کرده باشند، با این حال بعضی از شرکت‌ها با صرف بودجه‌های کلان روی خودروهای ورزشی تمرکز بیشتری کرده‌اند تا با ارائه خودروهای سرعت بالا علاوه بر اینکه فناوری و مدرنیته را به رخ می‌کشند، با حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی نشان(برند) خود را نیز تقویت کنند، زیرا مسابقات فرمول ۱ به قدری جذابیت دارد که جزو پرطرفدارترین ورزش‌ها است.

به گزارش سایت «موتور اوسوریتی» شرکت‌هایی مانند فورد، آلفارمئو، جنرال موتورز، پورشه و تویوتا در تولید این محصولات تمرکز بیشتری کرده‌اند. به‌طوری‌که پس از اینکه شرکت فورد مدل موستانگ را بازطراحی کرد شرکت ایتالیایی رمئو با c۴ و پورشه با تولید اسپایدر ۹۱۸ میدان را برای رقبای امریکایی خود تنگ‌تر کردند.

درواقع خودروهای ورزشی به دلیل قابلیت بالایی که دارند جزو محصولات لوکس محسوب می‌شوند که به ورزشکاران نظر قشر مرفه جوامع را نیز به سوی خود جلب می‌کند، از این‌رو شاید سدان‌های همچون آئودی A۳، کیا K۹۰۰، هیوندای جنسیس کوپهs با طراحی جدید که در کلاس سابق جای می‌گیرد، شاید تولید خودروهای با سرعت بالا که دو جنبه ورزشی و عمومی را با هم دارند استراتژی جدید خودرو سازان متوسط باشد تا بتوانند با تولید تیراژ بالاتر در برندینگ و درآمدزایی خود را به غول‌های بزرگ جهان برسانند. این مسئله باعث شده دیگر مانند گذشته در خودروهای اسپرت به‌دنبال طراحی‌های خاص با یک قدرت انفجاری نباشیم. با این وجود هنوز پلتفرم‌های خاص هنوز هم یک ویژگی بارز خودروهای ورزشی است.

به‌ طور کلی این محصول به دو دسته GS (Grand Sport) و ST (Street Tuner) تقسیم می‌شوند که GTها موتورهای حرفه‌ای با تولید ۳۵۰ تا ۴۰۵ اسب بخار دارند که در هر ساعت بیش از ۲۵۵ کیلومتر سرعت می‌گیرند. البته مسابقات این کلاس از خودرو باید ظرفیت تانکر سوخت همه رقبا برابر باشند. در میان خودروهای کلاس GS؛ استون مارتین برتری، بی‌ام‌و M۳، کامارو، فورد موستانگ GT، نیسان ۳۷۰Z و پورشه ۹۱۱ از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

خودروهای کلاس ST موتورهای حرفه‌ای تنظیم‌کننده با تولید ۱۷۰ تا ۲۴۰ اسب بخار هستند که حداقل سرعت آنها ۲۲۰ کیلومتر در ساعت و وزن آنها بین یک تن تا یک و نیم تن است. ویژگی بارز این کلاس تغییر عمده در ایمنی خودروست که آنها را از مدل‌های دیگر مجزا می‌کند. حال در میان خودروهای ST مدل‌های آئودی S۳، BMW ۱۲۸i و۳۲۸i، هوندا سی، هیوندای جنسیس، مزدا MX-۵، نیسان آلتیما و پورشه باکستر و کایمن معروف شده‌اند.


سود کلان در خودروهای میلیاردی
نام خودروهای ورزشی همواره تورنمنت‌های بزرگ فرمول ۱ و رالی را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند، با این حال برخی مدل‌های در خیابان‌های شهرهای ایران دیده می‌شود که نشان از محبوبیت این خودروهاست، البته چند سالی است واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی ممنوع شده و این موضوعی از شتاب ورود این خودروها کاسته است.
مسئول کمیته آموزش فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران، ضمن اشاره به تفاوت قیمت خودروهای ورزشی گفت: این نوع در دو طیف ورزشی و سوپر ورزشی هستند که در ایران با هزینه پلاک‌گذاری بین ۵۰۰میلیون تومان تا ۲۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند که در مناطق آزاد برخی از این خودروها با قیمت نزدیک به ۱۰۰میلیون تومان نیز تهیه می‌شوند، گرچه به تازگی افزایش قیمت قابل توجهی یافته‌اند بدون اینکه آموزش‌های لازم برای این راننده‌ها در نظر گرفته شود. با وجود اینکه نشان(برند)های زیادی به دلیل منافع بالایی که در تولید این محصول وجود دارد در ایران بیشتر دو نشان(برند) مازارتی و پورشه فعال هستند.

محمود لاهرودی درباره اهمیت تولید محصولات اسپرت و سوپر اسپرت برای خودروسازان بزرگ گفت: تقاضای جهانی برای خرید این محصولات چندان بالا نیست اما به‌دلیل سود بالایی که دارند خودروسازان بزرگ علاقه زیادی به تولید این محصولات دارند، چراکه نشان(برند) فراری با تولید ۵۰۰ دستگاه از این خودروها سودی با فروش بیش از ۱۰۰هزار خودروی ام.وی.ام دارد. از سوی دیگر حضور در مسابقات اتومبیلرانی به‌عنوان پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی در نشان(برند)سازی و کسب درآمدهای حاصل از جذب اسپانسر کمک‌کننده است، به‌طوری‌که این شرکت‌ها بخش زیادی از درآمدهای سالیانه خود را از این بخش به‌دست می‌آورند.

او درباره میزان استقبال این خودروها در ایران اضافه کرد: خودروهای ورزشی بیشتر از سوی افراد مرفه جامعه خریداری می‌شود، این در حالی است در تمام دنیا خودرو تنها بر پایه توان مالی خریداری نمی‌شود بلکه متناسب با شیوه زندگی، دانش، علایق و... مدل خودروی مورد نظر انتخاب می‌شود. زیرا این محصولات براساس ویژگی‌های چون توان بالا و عملکرد در شرایط خاص طراحی شده و راحتی سدان‌های معمولی و خانوادگی را ندارند، به همین دلیل افرادی که این خودروها را خریداری می‌کنند تنها برای استفاده در مسابقات و تمرینات است.

منبع: روزنامه صمت

کد خبر 49360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha